sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:254

למסירת ירושלים בידי היהודים , לא במקורות הראשוניים ולא במקורות המאוחרים יותר . סבאוס מתאר את היהודים כחלק של אוכלוסיית העיר ערב המצור וכמעורבים במעשיהם של כלל תושבי העיר במצור ובמריבות בעיר ; ברם , תיאורו איננו מתאים לכל הידוע לנו מן המקורות האחרים על המצור ועל הכיבוש הפרסי . מן העדויות על הכיבוש וממעשיהם של היהודים בירושלים לאחר מכן נראה כי יהודים רבים השתתפו במסע הכיבוש או נהרו לירושלים באותו זמן . אין הצדקה להנחה כי העיר נמסרה לידי היהודים והוקם בה שלטון יהודי עצמאי מלא . מן המקורות עולה כי מעשיהם של יהודים תלויים היו באישורם של הפרסים , אף כי אלה העריכו מאוד את תרומת היהודים . 70 הם אכן פעלו בעיר ונקמו בנוצרים , אך הכל נעשה בהסכמתם , אם המפורשת ואם מתוך שתיקה , של הפרסים . ואף אירע שהפרסים עצרו בעד היהודים מלעשות מעשים שלא נראו להם . מן החיבור האפוקליפטי 'ספר זרובבל' נראה כי בראש היהודים עמד מנהיג ששמו הסמלי היה נחמיה בן חושיאל בן אפרים בן יוסף , מעין משיח בן יוסף " . על פי המדרש אף חודשה עבודת הקורבנות ' , ויקריבו קרבן ויערב להי . ' מעשה הקורבן מופיע גם בפיוט ' , אותו היום אשר יבוא משיח בן דוד , ' על מדרש זרובבל . בתיאורים האפוקליפטיים מופיעה דמות אשה לוחמת , חפצי בה : ' ותצא חפצי בה אם מנחם בן עמיאל עם המטה אשר נתן לה נחמיה בן חושיאל למלחמה על אויבי ה' וכוכב נוגה לפניה . ' בכמה פיוטים מן הגניזה המשקפים , אולי , את המציאות של אותם הימים , נזכרת הקמת סוכה בהר הבית . מעשים אלו אינם נזכרים במקורות הנוצריים וקשה להכריע מה גרעין המציאות המשוקע במדרש האפוקליפטי . האם המדרש הוא עדות למעשים שנעשו ומאורעות שאירעו ; או שמא לפנינו רק עדות להתעוררות משיחית ולחזונות שנחזו עקב ההתנגשות בין שתי המעצמות בירושלים ומקומם של היהודים במהלך המאורעות ? הוא הדין בפיוטים < קשה לדעת אם הם משקפים מעשים של ממש , או שיש בהם רק שימוש בדברי אגדה ובפסוקים מן המקרא המעלים את ימי שיבת ציון . 'ויצאו העם ויב י או ויעשו להם סכ 1 ת איש על גגו ובחצרתיהם ובחצרות בית האלהים' ( נחמיה ח טז . ( בימים הראשונים לאחר הכיבוש טבחו הפרסים , בעזרתם ובעידודם של היהודים , נוצרים רבים . לאחר מכן העניק הכובש הפרסי חנינה למסתתרים , וכל היוצאים ממחבוא נשאלו ונחקרו למשלוח ידם . האומנים שנראו לכובשים כמי שיכולים להביא תועלת במקצועם נשלחו לפרס כשבויים . יחד עמם הוגלה הפטריארך זכריה , וכן הועברה לפרס התיבה שהכילה את שרידי 'הצלב הנותן חיים . ' לפי המקורות הגיע מספר הגולים ל . 37 , 000 הנותרים , שהפרסים לא ראו אפשרות להפיק מהם ג , ווארשא תרנ"ד , עמ' , 36 ובמיוחד בציון ח , שם , _עמ' 402-400 ; אבי יונה , בימי רומי וביזאנטיון _, עמ' 70 . 229-228 סטרטגיוס , י . 1 , ראה דבריו הנכוחים של ברס ( לעיל , הערה , ( 62 עמ' . 333-332 71 מדרשי גאולה , עמ' . 78 72 הפיוט , שנכלל בכתב יד בין פיוטי רבי אלעזר בירבי קליר , נדפס פעמים רבות . בקובץ מדרשי גאולה נדפס פעמיים ( עמ' 107 ואילך , עמ' 154 ואילך . ( להעתקה חדשה ומלאה של הטקסט , המבוססת על שישה קטעי גניזה , ראה : יהלום ( לעיל , הערה , ( 61 עמ' 73 . 133-130 מדרשי גאולה , עמ' 4 . 80 ל ראה : מ' זולאי , 'קוריוזים מפיוטי הגניזה , ' סיני , יז ( תש"ה , ( עמ' רפט-רצד . 75 ראה י ש"ח קוק , 'פייטן העושה סוכתו בהר הבית , ' במישור , ג ( גיליון פד , ג חשון תש"ב , ( עמ' ה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help