sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:251

היהודים בירושלים בימי הכיבוש הפרסי מראשית שלטון רומא בארץ ישראל ובמשך כל ימי השלטון הביזאנטי אירעו התכתשויות תכופות בין רומא וביזאנטיון מזה ופרס מזה , כאשר מלכות אחת מנסה לכבוש שטחים מחברתה . אמנם , ארץ ישראל לא היתה בקו הגבול בין שתי הממלכות , אולם לא פעם היו ארץ ישראל והיהודים מעורבים במלחמה זו , שכן יהודים ישבו בהמוניהם גם בצד הרומי , בארץ ישראל , וגם בפרס ז ולא אחת היו מעורבים במאבקים אלו גם מבחינה פוליטית וגם מבחינה צבאית . במקרים רבים נתקשרו המלחמות בין פרס לרומא בתקוות היהודים לגאולה מן העול הרומי ובחזון המשיחי לעתיד לבוא . יש שהיהודים ראו במלחמות אלו מלחמה של קץ הימים , אשר בסופה אמור המשיח להתגלות ומלכותו תיכון בירושלים . באף אחת מן המלחמות הללו לא חדר אחד הצדדים — לא הפרסים ( ובמתח זה כלולים הפרחים והססאנים ) ולא רומא וביזאנטיון — כה עמוק לתחום הצד השני כפי שאירע במאה הד . כל מעצמה גייסה את כל כוחותיה , והפעם הצליח הצבא הפרסי לכבוש בתוך שנים מעטות את סוריה , ארץ ישראל ומצרים , ועד שערי קונסטנטינופוליס הגיע . לאחר זמן פרצה רומא בתנופה דרך הרי ארמניה , אל לב המדינה הפרסית . גם מעורבותם של היהודים וארץ ישראל במאבק האיתנים מעולם לא הגיעה לממדים שלבשה פרשה זו . היהודים בארץ תמכו בצד הפרסי ; הפרסים כבשו את ירושלים והחזיקו בה שנים אחדות , והיהודים השתתפו עם הפרסים בכיבוש העיר , נשארו בה ובמשך תקופה קצרה אף היו בה גורם רב השפעה . הדים למלחמות בין הפרסים והרומאים מצויים בספרות העברית של כל התקופות ; אך רושמה של מלחמה אחרונה זו חזק במיוחד , כפי שמתבטא הדבר בבמה ממדרשי הגאולה , כגון 'מדרש אליהו' ו'ספר זרובבל , ' ואף בחלק מן הפיוטים שנכתבו באותו זמן . חיבורים אלו מצטרפים לעדויות ההיסטוריות על אירועים ועל הלכי הרוח , על תקוות וציפיות שנתקשרו לפרשה מסעירה זו בתולדות העמים ובחייה של האומה בתפוצה ובארץ " . 60 חיי סבא , 57 ( עמ' 61 . ( 154 ראה : מדרשי גאולה , עמ'סא-סב ; 88-29 , י' יהלום , 'על תוקפן של יצירות ספרותיות כמקור בירור שאלות הסטוריות , ' קתדרה , 11 ( תשל"ט , ( עמ' . 133-125 בהמשך חיבורו מספר קירילוס על נוכחות יהודית בירושלים גם מספר שנים לפני כן . במכתב ששיגרו תיאודוסיוס , סבאס ואנשי כהונה אחרים אל הקיסר אנסטאסיוס , ( 518-491 ) הם מתלוננים על פגיעה בנזירים על ידי מתנגדיהם המונופיסיטים , שגירשו אותם מכנסיית 'ציון' וכנסיית ' התחייה . ' המעשה אירע לאחר מינויו של יוחנן לאפיסקופוס בירושלים , בשנותיו האחרונות של הקיסר אנסטאסיוס . בהמשך מתלוננים הארכימנדריטים שהנזירים 'נסחבו דרך כל העיר אל מקומות חילוניים וטמאים ... למראה עיני עובדי אלילים , היהודים והשומרונים . ' אמנם ניתן לומר כי יהודים אלו היו עוברי אורח , דהיינו , עולי רגל שנוכחו במקרה בירושלים ' אך קרוב יותר לשער שזו עדות נוספת על יישוב יהודי מצומצם בעיר במחצית הראשונה של המאה הו . ' בעדות זו נפסקות כל העדויות ליישוב יהודי כלשהו , עד לפרשת כיבוש ירושלים בידי הפרסים בשנת . 614

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help