sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:250

שעמד ברבת מואב " . ביקורו השלישי אירע בשנת , 437 / 8 וסמוך לאותה שנה , ב 438 / 9 ערך את מסעו הרביעי . ביקוריהם של בר צומא וחבר נזיריו בוודאי לא הקלו על ניסיונות היהודים לחדש את העלייה לרגל לירושלים או אף לשוב ולהתיישב בירושלים בימי הקיסרית אודוקיה . ( Eudocia ) הקיסרית נולדה וגדלה כהלנית , בשם אתנאיס , ( Athenais ) אך התנצרה ונישאה לתיאודוסיוס הב' בשנת . 421 בשנת 438 / 9 ביקרה לראשונה בירושלים . היא נפגשה עם בר צומא , ולדברי מספר קורותיו השפיע עליה במידה רבה . שנים מספר לאחר מכן , בשנת , 443 התגלע סכסוך בינה לבין הקיסר , והיא התיישבה בירושלים ולא חזרה עוד לקונסטנטינופוליס . ראשי היהודים נפגשו עם הקיסרית , ומסתבר שהתייחסה בחיוב לבקשותיהם בעניין העלייה לרגל לירושלים ואולי אפילו ההתיישבות בעיר . לפי המסופר תלו היהודים תקוות רבות בפגישה או בפגישות אלו . וכך נאמר באיגרת המיוחסת לראשי היהודים : / אל עם היהודים הגדול והעצום מאת הכוהנים והראשים שבגליל , רוב שלום ! דעו שזמן גלות עמנו נשלם והגיע יום קיבוץ שבטינו , כי מלכי הרומאים צוו עלינו שעירנו ירושלים תושב לנו . מהרו ובואו לירושלים לחג הסוכות , כי תקום מלכותנו בירושלים " . קרוב להניח שהמכתב איננו אותנטי בכל פרטיו , וישנה הפרזה רבה באשר להבטחות שנתנה הקיסרית . גם התיאור הנמסר של העלייה לרגל בחג הסוכות לוקה אל נכון בהפרזה רבה — לדברי המחבר עלו 103 , 000 יהודים י המחבר מספר על תגרה גדולה שפרצה בין אנשי בר צומא לבין עולי הרגל היהודים בהר הבית , ועל האותות והמופתים שנתלוו לפרעות שעשתה חבורת בר צומא ביהודים " . ברם , אין לראות במעשי הקיסרית אלא הקלות מסוימות בעלייה לרגל ; לכל היותר התירה ליהודים התיישבות מצומצמת בעיר או בשוליה . סמוך לימים אלו מספר היסטוריון הכנסייה _תיאודו ךטוס ( 458-393 ) על יהודים היושבים בפרבריה הצפוניים של ירושלים . עדות עקיפה על נוכחות יהודים בירושלים בתקופה זו מוסר קירילוס מבית שאן , בביוגראפיה שכתב על רבו סבאס , מייסד המנזר הידוע במדבר יהודה . סבאס האריך ימים , ( 532-439 ) ולעת זקנתו , בשנת 522 לערך , ביקר בקונסטנטינופוליס ונועד כמה פעמים עם הקיסר . באחד מביקוריו שיכנע את הקיסר לבטל מס מסוים שהיה מוטל על כנסיית 'התחייה' ועל שאר בעלי הנכסים , אך אחד הפקידים התנגד לפרסום החוק הכולל , בהזכירו את הנסטוריאנים בעיר הקדושה , ואף את היהודים , שאינם ראויים למתנות קיסריות " . ייתכן שלפנינו המשך לרציפות יישובית בירושלים מימיה של אודוקיה ; או שמא הצליחו מספר יהודים להתיישב בירושלים לאחר מכן . " קורות בר צומא מנציבין נתפרסמו בחלקן בידי נו , בר צומא , ( 1913 ) עמ' 375 ואילך ; , ( 1914 ) עמ' 113 ואילך ועמי 378 ואילך . לסיפור שריפת בית הכנסת ברבת מואב ראה : שם , ( 1913 ) עמ' . 383 57 . 119-118 _'m , ( 1914 ) dip 56 שם , עמ' . 125-120 ראה : מ' _אבי יונה , מסות ומחקרים בידיעת הארץ , תל אביב תשכ"ד , עמ' ; 90-89 הנ"ל , כימי רומי וביזאנטיון , עמ' ; 194- 193 נו , אחרי בר צומא . 58 בפירושו ליחזקאל פרק מב ' . ( PG , 81 , col . 1224 ) קירילוס מסקיתופוליס , חיי סבא , 54 ( עמ' ;( 146 וראה : ק' הילקוביץ , מבוא לספר הישוב , כרך ראשון , חלק ראשון , ירושלים תרצ"ט , עמ' כג-כה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help