sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:249

הקיסרית אודוקיה והיישוב היהודי בירושלים במחצית הראשונה של המאה הה' פעל בארץ הנזיר בר צומא מנציבין . בר צומא , שעמד בראש חבורת נזירים קנאים , ערך מסעות בארץ ועסק בהפצת הנצרות ובהשלטתה בארץ . המקורות מספרים כי במסעותיו בארץ נהרסו ונשרפו בתי כנסת של יהודים ושומרונים וכן מקדשים פגאניים . באחד ממסעותיו , בשנים , 422-419 שרף בר צומא יחד עם חבורתו את 'בית שבתא , ' הוא בית הכנסת הגדול אצל _אבי יונה , בימי רומי _וביזאנטיון _, עמ' , 254 הערה . 40 המקורות הסוריים ערוכים ומתורגמים אצל כרוק ( לעיל , הערה , ( 49 עמ' . 3-2 , 1 _, _« _, _DirVpiD _D'mrnK 52 . 286-283 ם Johannes Chrysostomus , / _ldw'rms . / u < _fo « w , v , 11 u 0 . Seeck , , RegestenStuttgart 1919 , p . 212 ואחרים . העדות היחידה שלא ממקור נוצרי כלולה בדבריו הקצרים של ההיסטוריון ההלני אמיאנוס מרקלינוס _, קצין צבא איש אנטיוכיה שהשתתף במסעו של יוליאנוס נגד הפרסים . אמיאנוס כתב לעת זקנתו את תולדות רומי עד שנת . 379 אמנם קרוב היה לזירת המאורעות , אבל גם הוא הסתמך בוודאי על איזה דין וחשבון שנשלח לקיסר . אמיאנוס מרקלינוס מספר על מעשי הבנייה ומוסר על כדורי אש , אך איננו מזכיר רעידת אדמה " . לא מן הנמנע שהתפרצות האש היתה מעשה בני אדם , כלומר , של הנוצרים בעיר . חודשים אחדים לפני כן , בסתיו שנת , 362 עלה באש מקדש אפולו בדפנה , פרבר של אנטיוכיה . הקיסר ציווה לשוב ולפתוח את המקדש המפואר , אך אש אחזה בבניין והעלתה אותו באש . הקיסר האשים בגלוי את הנוצרים , שהיו רוב אוכלוסיית הפרבר . אותו קירילוס , בישוף ירושלים , 'ניבא' ימים אחדים לפני האסון כי בניין המקדש לא יעלה בידי היהודים , ונשען על פסוקים בדניאל וב'בשורה' על פי מארקוס . באיגרת המיוחסת לקירילוס מסופר גם על התפרצות אש בבית הכנסת שאליו נסו היהודים המבוהלים . לא מן הנמנע כי בכל המקרים הציתו נוצרים את האש . מכל מקום , אמיאנוס מרקלינוס מספר שהעבודה נפסקה . קרוב להניח שאליפיוס , הממונה על העבודה , ביכר להמתין , אולי בתקווה לקבלת הוראות חדשות מן הקיסר . ברם , הוראות כאלו כבר לא יכלו להגיע . יוליאנוס חצה את החידקל ימים ספורים לאחר הפסקת העבודה , כלומר , בין סוף מאי לראשית יוני , והתקדם אל תוך הממלכה הפרסית . הקשר בין הצבא והקיסר לקיסרות נפסק למעשה ואין בספר החוקים שום פקודה החתומה בידי יוליאנוס לאחר ה 20 באפריל " . ב 26 ביוני נהרג יוליאנוס בקרב , ובמקומו הומלך הנוצרי י 1 ביאנוס . ( Jovianus ) אין להניח כי השמועה על הפסקת העבודה הגיעה לקיסר ; על כל פנים , אין בידנו כל תגובה של יוליאנוס על כך . הסיפורים שמסרו סופרים נוצריים על 'חזרה בתשובה' של הקיסר " אינם אלא שגרה ספרותית ריטורית לתיאור תולדותיו של מלך רשע , ואין לדברים , הסותרים את המציאות והכרונולוגיה הבדוקה , כל ערך היסטורי ריאלי . עם מותו של הקיסר יוליאנוס התמוטטו תוכניותיו הגדולות לתחייה ולרפורמה דתית , ועמן התמוטטה גם התוכנית לבנות את בית המקדש היהודי בירושלים . הניסיון להחזיר את ירושלים לידי ישראל הפכה להיות לפרשה קצרה וחולפת ; העיר שבה והיתה נוצרית , וכך נשארה מאות שנים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help