sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:248

יוליאנוס יצא למלחמה נגד הפרסים ב 5 במרץ , 363 ונראה שבאותה שעה עדיין לא התחילו בבנייה ממש " . העבודות החלו בשעה שיוליאנוס היה בעיצומה של הלחימה בפרסים , והעדות האחרונה על הבנייה מהקיסר עצמו היא פסקה מתוך מנשר שהיה מופנה , כפי הנראה , אל יהודי בבל ; נאמר בו : 'אני מקומם בכל המרץ את המקדש החדש לאל העליון . ' הבנייה החלה בסילוק שרידי הבניינים שהיו במקום המקדש , אם שרידי המקדש עצמו ואם שרידיו של ההיכל האלילי שהקים הדריאנוס לאחר מרד בר כוכבא עם ייסודה של איליה קפיטולינה ( על פי אחת הדעות . ( מקדש אלילי זה נעזב ונזנח בימי קונסטנטינוס , אך שרידיו נשארו על פני השטח . המקורות הנוצריים , המרבים לספר על ראשית הבנייה , מספרים בעיקר על פינוי שרידי בית המקדש . לשרידים אלו היה חלק בהטפה הנוצרית בירושלים , שכן הנוצרים יכלו להצביע לעולי הרגל על חורבות בית המקדש כהוכחה לקיום נבואתו של ישו . העבודה נמשכה בחודשים אפריל ומאי , וביום ראשון לשבוע , 18 במאי , שחל באותה שנה גם בי"ח באייר , הגיעו להנחת היסודות לבניין המקדש . 49 בשלב זה אירע דבר מה שבעטיו נפסקה העבודה . מתוך סיפורי הנפלאות והגוזמאות הנמסרים במקורות הנוצריים , היווניים והסוריים , קשה לדעת בבירור מה התרחש 1 המקורות מספרים על התפרצויות אש , רעידות אדמה וסערות , שפגעו לא רק בירושלים אלא ברבות מעריה האחרות של ארץ ישראל . מן האיגרת המיוחסת לקירילוס מתברר שערים אחדות סבלו אף יותר מירושלים . על פי אותו מכתב , האותות לגילוי 'זעמו של האלוהים' החלו להיראות ולהטיל אימה ביום הראשון , נמשכו בלילה שבין היום הראשון לשני ופרצו במלוא עוזם ההרסני ביום השני . ככל שהמקורות מאוחרים יותר , הם מכבידים במעשי נסים ומרבים בדמיון ו אש ירדה מן השמים ושרפה את הפועלים ; ביסודות הבית נתגלתה מערה מסתורית ובה ספר האוונגליון של יוחנן , שהיה מונח ביסודות בית המקדש מימי בראשית ; צלב אש גדול נראה בשמיים מהר הזיתים ועד כנסיית הקבר ; צלבים נראו על בגדיהם של תושבי ירושלים , ההלנים והיהודים כאחד ; צלבים נראו על כליהם , ספריהם ובגדיהם גם בשאר ערי המזרח . סופר אחד אף מוסיף כי הצלבים על בגדי היהודים היו שחורים , אך על בגדי הנוצרים נראו צלבים לבנים . י אפשר לקשור בית כנסת זה עם בניין שנתגלה בהר ציון ; ראה : , Synagogues , Bulletin , 3 ( i 960 ) , p . 42 Rabinowiu Fund for the Explorationof Ancient Notes on the History of the Building' , l . m . J . Pinkerfeid , '" David ' s Tomb" : והערתו של מ' אבי יונה שם . ( על כל פנים , הדברים רחוקים מוודאות ; על בניין זה ראה גם : צפריר , לעיל , עמ' 46 . ( 160- 159 ראה סדר תיאורו של סוקראטס , J . Bidez & F . Cumont , Lesmages hellenises ,: T \ _K \ 47 . 20 , 111 , he . Paris 1938 , No . 134 במהדורת רייט , כרך ג , עמ' 48 . 301 תיאודורטוס , ; 22 _, v , // £ , _oiwino ; 20 , 111 , he ואחרים . 49 התאריך מבוסס על מכתב מנשר בסורית של הבישוף הירושלמי קירילוס לקהילות הנוצריות , שנתגלה בשנים האחרונות . קירילוס היה עד ראייה למעשים שתיאר . גם אם איננו ממש מכתב מעטו של קירילוס , מקור זה הוא מן המקורות הקדומים ביותר על הבנייה ושמר על פרטים אותנטיים רבים ופרטים שאינם ידועים לנו ממקורות אחרים , לא מן המקורות המאוחרים ולא מן המקורות הסמוכים למעשה . המכתב נתפרסם ונתפרש כידי s . p . Brock , 'A Letter of the Temple ' , BSOAS , 60 ( 1977 ) , pp . 267-286 Attributed to Cyrilof Jerusalem on the Rebuilding לדעה אחרת ראה גם לעיל רובין , עמ' . 212 ° בפיסקה האחת עשרה של המכתב ערוכה רשימת הערים שנפגעו . ירושלים נפגעה רק למעלה ממחציתה , ואילו 9 _באסטי וניקופוליס נהרסו כליל . ' רשימת המקורות , בעיקר יווניים ולטיניים , ערוכה

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help