sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:247

ראשית הבניין והטסקתו עם הכרזתו של יוליאנוס ניתנו הוראות מתאימות לנציב הרומי בארץ ו הוצאות הבנייה כוסו מקופת הממלכה . הקיסר ציווה גם לגרש את הנוצרים מירושלים . פקודה זו לא הוצאה לפועל ; על כל פנים , לא הוצאה לפועל בשלמות , שכן מתחילת הבנייה ועד הפסקתה ישבו בעיר נוצרים ובראשם הבישוף קירילוס , המספר כעד ראייה על מה שאירע באותו פרק זמן . את הפיקוח על הבנייה הפקיד יוליאנוס בידי אליפיוס _, ( Aiypius ) יליד אנטיוכיה , מידידיו הקרובים . בשעה שיוליאנוס שלט בגאליה משל אליפיוס בבריטניה הקרובה . כמוהו כקיסר , היה גם הוא הלני והתעניין במדע , אך נראה שלא היה מסור וקנאי לתחייה ההלנית כפי שהיה אדונו , שכן המשיך לשאת משרה חשובה גם בימי הקיסר הנוצרי ואלנס " . ההכנות לבנייה נעשו במרץ רב , כפי שמודגש במקורות , בחורף של שנת . 363 המקורות הנוצריים מוסרים כי הבנאים התקינו לעצמם כלי עבודה מכסף — כנראה מפני האיסור להניף ברזל על האבנים בבניית המזבח והמקדש . עד שהתחילו בבנייה הספיקו היהודים לבנות או לשקם בית כנסת בירושלים . 40 גם אם נקבל את השיטה שהשנה שלאחריה ( 363 / 4 ) היא שנת השמיטה ( ראה : Temple and the Early Rabbinic Period' , HUCA , Calender of Sabbatical Cycles during the Second B . Z . Wacholder , 'The , ( 44 [ 1973 ] , pp . 153-196 עדיין הדברים תואמים , שהרי אפשר לפרש שציפו שהגאולה תגיע בקרוב בשביעית , העומדת להגיע כעבור ארבעה או חמישה חודשים . " Ehrlich Festschrift ) , Freiburg 1991 , pp . 168-183 Beitrage zum christlkh-judischen Dialog ( e . l . M . Marcus et al . ( eds . ) , Israel und Kirsche _heute : הבחנה זו העלה לראשונה בכר ( לעיל , הערה , ( 12 עמ' . 105 נ 4 אמיאנוס מרקלינוס , כג 3-2 , 1 _, ; סוקראטס , // £ , ווו , 44 . 14 ראה ההערה הקודמת . בתורה נאסר השימוש בברזל רק בבניית המזבח ( דברים כז ה , ( אולם במלכים א , ו ז , נזכר ששלמה נמנע משימוש בברזל בבניית בית המקדש כולו . 41 ראה לעיל , הערה . 11 וראה גם : ; Rabbati \ tz , 46 ( 1990 ) , p . 12 Julian and Anti-Christian Polenic in Pesikta J . Schwartz , 'Gailus , וכן הערתו של R . Brandle _, 'Das Tempelneubauprojekt Julians' , . Phiiostorgius , vii , 9 a " בית כנסת יהודי בירושלים נזכר גם במכתבו של קירילוס )' ראה להלן . ( אולי שנת שמיטה . 40 במקום אחר אומר רבי אחא ש'בית המקדש עתיד להיבנות קודם למלכות בית דוד . ' ניתן לפרש שכוונתו להסביר או להצדיק את המציאות המתהווה לנגד עיניו : בית המקדש עומד להיבנות ועדיין לא חזרה מלכות בית דוד «! אין ללמוד כי המימסד _, דהיינו , הנשיא והסנהדרין התייחסו באדישות או בזהירות מופלגת למעשיו של יוליאנוס , ומשום כך לא הוזכרו הכרזתו והתחלת מעשה הבניין בספרות התלמודית , שכן רבים המאורעות כחיי העם שלא מצאו את _ביטוחם בספרות זו . הרי הספרות התלמודית לא נערכה במגמה להקיף את כל המעשים שאירעו בחיי עם ישראל , לא בעבר ולא בימיהם . אין ללמוד מן הספרות הזאת אלא ממה שיש בה , ואין ללמוד ממה שאין בה ולא נכלל בה . במיוחד אמורים הדברים בתקופה זו , המחצית השנייה של המאה הד , ' שרק חכמים מעטים מימים אלו עוד נזכרים בה ; למעשה , מסעו של יוליאנוס לבבל הוא המאורע הפוליטי האחרון שעוד נזכר בה בהקשר לבירור הלכתי מסוים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help