sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:246

להבטיח לעצמו את אי התערבותם והחלשת רצונם לבוא לעזרת הפרסים . הקיסר בחר לו קו פלישה שעבר דרך שטחים בארם נהרים שבהם חי יישוב יהודי גדול וצפוף , ואהדתם של היהודים היתה גורם חשוב במלחמה . ואכן , חשבון זה לא הכזיבו . בעוד שבעבר גילו היהודים התנגדות עזה לפלישת טריאנוס , במסע זה אנו שומעים על מבצר פיירי שבור , שיהודים רבים התגוררו בו , שנכנע אחר קרב של יומיים בלבד ; ואילו יהודי בירתא נטשו את עירם משהתקרב צבאו של יוליאנוס . מקורות שונים מספרים כי רבבות יהודים יצאו ממחוזא כדי להשתתף בבניין ירושלים והמקדש , וגדודי צבא בפקודת המלך הפרסי הרגו אלפים מהם במרחק שלוש פרסאות מן העיר " . במקורות אחרים מסופר על חשדות קשים כלפי היהודים בימים הסמוכים לפלישת יוליאנוס ועל הרחקתם מגבולות הממלכה הפרסית משהורחבו גבולות האימפריה " . הכרזתו של יוליאנוס עוררה התלהבות עצומה בכל הגולה היהודית , במזרח ובמערב . יהודי מחוזא בוודאי לא היו היחידים בבבל שהתעוררו לצאת לירושלים . אפרים הסורי איש נציבין , בן הדור , מספר ש'את היהודים אחזה התלהבות שגעונית . הם תקעו בשופר וצהלו 34 . ' גרגוריוס , באסיה הקטנה , כותב שהיהודים עמדו הכן לצאת לדרכם מתוך התעוררות רבתי " . רופינוס , שחי באיטליה , מוסר שבקרב היהודים שררה הרגשה כי הגיעו ימות המשיח : היהודים הגיעו למצב חוצפה כזאת עד שלאחדים מהם נדמה כי שבו ימי הנבואה ' הם עלבו באנשינו ( כלומר , בנוצרים ) כאילו חזרו ימי מלכותם " . רופינוס מוסר גם על קהילות שלמות שהתקבצו והחלו עולות לירושלים . סופרים נוצריים אחרים מזכירים איסוף סכומי כסף גדולים ואוצרות כסף ותכשיטים , נדבת נשים יהודיות אצילות בכל העולם . 37 על תגובת היהודים לקריאתו של יוליאנוס ניתן ללמוד גם מדבריו של אב הכנסייה היירונימוס , המעיר , בפירושו לדניאל יא לד , 'ובהכ _^ לם יעזרו עזר מעט , ' כי יש יהודים המפרשים את המקרא לימי הקיסרים ספטימיוס סוורוס ואנטונינוס ( קראקלה , ( שחיבבו את היהודים ביותר ; אך באותה הפרשה הוא מביא מסורת אחרת של היהודים , המפרשים אותו פסוק לימי יוליאנוס . בספרות התלמודית אין הד רב להכרזתו של יוליאנוס ולהתעוררות האמורה . מסעו של הקיסר לבבל בליווי חילותיו הרבים נזכר בתלמוד הירושלמי , אך אין זכר לכל הפרשה . ייתכן שכמה ממימרותיו של בן הדור רבי אחא רומזות למעשה תחילת בניית המקדש וההתעוררות לגאולה . בירושלמי אומר רבי אחא : 'מפני מה התקינו גואל ישראל ברכה שביעית ? ללמדך שאין ישראל נגאלים אלא בשביעית " . ' שנת הכרזתו של יוליאנוס 362 , לסה"נ , היא שנת ד' אלפים קכ"ב , שהיתה : _fivh ) Ammianus Marcellinus , . Res Gestae , 24 , 1-3 : / _TAT 7 אמיאנוס מרקלינוס ;( וראה : 33 Empire ' , Iranica Antiqua , 1 ( 1961 ) , pp . 132-133 gren , 'The Status of the Jews in the Sassanian G . widen- שם , עמ' . 139-134 35 vater , 20 , 1919 ) , I , p . 218 Ephraem ( fibers . A . Rucker , 5 jMo / _fe > A : < _fcr Kirchen - ראה הערה . 28 כך מוסר גם תיאודורטוס , . 15 , 111 , he . 27 _mvn / 7 _AT 7 " י ראה גם גריגוריוס מנזיאנזוס ( לעיל , הערה ;( PG , 48 , col . 900 ) Philostorgius , VII , 9 _JohannesChrysostomus , AdversusJudaeos , V , 11 ;( 28 _סיזומנוס , . 22 , v , he n ירושלמי , נדרים ג ב , לז ע"ד . מסורת זו נזכרה גם בירושלמי , שבועות ג ט , לד ע"ד , שם נשתבש לשם 'דוקליטיאנוס , ' הרווח בתלמוד הירושלמי . ' ירושלמי , ברכות ב ד , ד ע"ד .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help