sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:243

ל'אוגוסטוס . ' רק מותו הפתאומי של קונסטנטיוס ב 3 בנובמבר 361 הציל את הקיסרות ממלחמת אזרחים . בדצמבר 361 הגיע יוליאנוס לקונסטנטינופוליס כשליט יחיד בכל רחבי האימפריה . עוד במסעו לעבר הבירה הכריז על שיבתו לדת האבות , היא הדת האלילית , ומשנכנס לקונסטנטינופוליס היו מעשיו הראשונים מכוונים לכינון מערכת חדשה של מדיניות דתית באימפריה . הוא הכריז על חופש הפולחן , שכלל גם חופש לכיתות נוצריות שונות שלא נסבלו לפני כן בהשפעת מנהיגי הכנסייה . הוא ציווה על החזרת רכושם המוחרם של המקדשים האליליים . במאבקו נגד הנצרות ביטל יוליאנוס רבות מזכויות היתר של אנשי הכנסייה ואסר על מורים נוצריים את הוראת הסופרים הפגאניים , דבר שהיה מכוון למוטט את מערכת החינוך הנוצרית . בכתביו , ובמיוחד בספרו 'נגד הגליליים " , ' נזקק יוליאנוס כמה וכמה פעמים לאמונתם , לדתם ולמנהגיהם של היהודים . הוא מבחין הבחנה ברורה בין חוקי היהודים ובין תורתם , משבח את מצוותיהם אך דוחה את תורתם 1 במיוחד דוחה הוא את הדגשת התורה על אל יחיד , אל קנא שאינו סובל אלים אחרים . באחת מאיגרותיו הוא טוען שגם ההלנים עובדים את האל הטוב והגיבור של היהודים — בשמות אחרים . באיגרתו ליהודים הוא מבקש מהם להתפלל 'לאלהים בורא עולם הגדול מכל . ' בספרו נגד הנוצרים הוא אומר על עצמו : אמנם אני , חי האלים , אחד מאלה הנמנעים מלחוג עם היהודים את חגיהם אולם עובד אני תמיד את אלוהי אברהם יצחק ויעקב ; הללו היו בעצם כשדים מגזע קדוש ואמון על תיאורגיה ... עבדו את האל שהראה את חסדו לי ולכל אלה העוברים אותו כמו שעבד אותו אברהם והוא אל גדול ורב כוח . כל מצוות עשה ולא תעשה של היהודים נראו לו ליוליאנוס בנימוסים הראויים לשבח . אולם במיוחד החשיב את עבודת הקורבנות בשל קדמותה , וטען שיש לעשות הכל כדי שיהודים יוכלו לחדשה . הוא הצדיק את התנהגותם הנוכחית : אינם מקריבים קורבנות מפני שניטל מהם היכלם והם מנועים להקריב קורבנות " . יחסו המיוחד של יוליאנוס אל פולחן הקורבנות נבע מכך שגם בשיקום הרת האלילית ייחס ערך מיוחד לעבודת הקורבנות , על משמעותה המיסטית . ואכן , משעלה על כס הקיסרות חידש את הקרבת הקורבנות על מזבחותיהם של הדתות השונות ברחבי הקיסרות ; יוליאנוס עצמו הקריב קורבנות במו ידיו . בקיץ שנת 362 יצא יוליאנוס לאנטיוכיה , ושם שהה תשעה חודשים בהכנות למלחמה בפרסים . בימים האלה התגבשה תוכניתו לבנות את בית המקדש בירושלים , לאפשר ליהודים לחדש את עבודת האלוהים במקדש ולשקם את ירושלים כעיר יהודית . על החלטתו אנו יודעים ממקורות נוצריים ופגאניים כאחד , ובעיקר משתי איגרות ששלח הקיסר " מהחיבור בן שלושה ספרים נשמרו רק קטעים בדברי הבישוף קירילוס מאלכסנדריה ( המאה הה , ( ' שהביאם כדי להשיב עליהם ; נדפסו בהוצאת כתביו של יוליאנוס , ed . we . w right ( lcl ) hi , pp . 313-427 וראה התרגום בעברית : ר' רוקח , היהדות והנצרות בראי הפולמוס הפגאני , ירושלים , 1991 עמ' ° . 246-195 במהדורת רייט , שם , איגרת מס' ' . 51 נגד הגליליים , 354 B ( תרגום אצל רוקח , שם , עמ' ; 242 תרגומנו שונה במקצת מן המודפס 22 . ( נגד הגליליים , 306 a ( תרגום שם , עמ' . ( 236

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help