sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:242

בידם להחזיק בירושלים חזקה של ממש . התקווה לתקומת ירושלים ולבניית המקדש מצויה בכל רחבי הספרות היהודית וכל תפילה של ימי חול ומועד . תקוות ושאיפות אלו היו מן המניעים העיקריים למרידות היהודים , והם פעלו גם לחיזוק היישוב היהודי בגליל , בגולן ובחלקים אחרים של ארץ ישראל , בסופה של המאה הב' וראשית המאה הג / בימי שלטונם של הקיסרים לבית סוורוס . אולם המאורעות הללו כמו פסחו על ירושלים , והעיר לא עברה לידי ישראל לתקופה ממושכת , לא באורח רשמי וחוקי ולא במעשה יישובי של ממש או בפעולה צבאית כלשהי . לכל היותר הצליחו היהודים לקיים לתקופה קצרה יישוב מצומצם ופרט למעשים המתקשרים לעלייה לרגל ול'קהלא קדישא דבירושלם , ' אץ זכר ליישוב יהודי בירושלים , לא בספרות היהודית ולא בספרות הנוצרית או הפגאנית , בכל התקופה שלאחר מרד בר כוכבא . בהמשך המאות הב' והגי , ואף במאה הד , ' פרח היישוב היהודי בגליל ובגולן , ובמידת מה גם בשפלת יהודה ובדרומה . תחומי יישוב שנחשבו לפנים ' ארץ העמים' נמנו עתה עם ארץ ישראל היהודית " . המוסדות היהודיים , העירוניים והלאומיים , פעלו כתקנם , ומעמדה של הנשיאות התחזק אף מכוח מעמדה החוקי האיתן בתחיקה הממלכתית . אולם , כל אלה אינם משנים את מצבה היישובי היהודי של ירושלים , 'החרבה והרמוסה בכף עריצים' מנקודת מבטם ותחושתם של היהודים . בית המקדש ופולחניו תופסים מקום רב בהגות היהודית של כל הדורות שלאחר החורבן . בהלכה ובאגדה הרבו לתאר את המקדש ואת פרטי סדרי העבודה בו ; בתפילה ובפיוט הרבו דברים על עבודת הקודש ; במועדים קראו בתורה את סדרי הקרבנות הנוגעים לאותו חג וחזרו על הדברים בתפילה בשבת ובמועדים . אולם בכל התקופה הזאת לא נעשה כל ניסיון — לפחות , במידה שהדברים מתועדים במקורות — לחדש את בניין המקדש ולחדש את עבודתו — עד לימי שלטונו של הקיסר יוליאנוס ההלני , שביקש לבנות את המקדש ולשקם את ירושלים כעיר יהודית . יוליאנוס פלאוויוס קלאודיוס , המכונה בספרות הנוצרית של אותם הדורות יוליאנוס 'הכופר' , ( 'Apostata' ) נולד כפי הנראה בשנת 331 בקונסטנטינופוליס , כבנו של יוליוס קונסטנטיוס , אחיו החורג של קונסטנטינוס הגדול . יוליאנוס גדל וחונך כנוצרי בהשגחת אוסביוס , בישוף ניקומדיה , אך זכה גם לחינוך בנוסח ההלני ורכש ידע רב בספרות היוונית והרומית . מתוך כתביו ואיגרותיו נראה שהכיר במידת מה את מנהגיהם והליכותיהם של היהודים , מעבר למה שעולה מתרגום השבעים למקרא . 18 עוד בצעירותו נמשך אחר הדת האלילית , שנראתה לו באספקלריה הניאו אפלטונית ; נפשו נקעה מן הנצרות והוא התרחק ממנה . בשנת 355 נתמנה לקיסר משנה לקונסטנטיוס ונשלח לגאליה למשול בה ולהדוף את הגרמנים שפלשו אליה . יוליאנוס , שהיה שקוע כולו בעניינים שברוח וחסר ניסיון בענייני מדינה , צבא ומלחמה , התגלה כמצביא ומושל מעולה ואף גילה כשרון ויכולת להתגבר על התככים בחצר הקיסר . בשנת 360 דרש קונסטנטיוס מיוליאנוס שישלח את מיטב צבאו למזרח , להילחם בפרסים . כשעברו הגדודים את פאריס התמרדו בקיסר והכתירו את יוליאנוס " תוספתא , שביעית ד ט ; ירושלמי , דמאי ב , כב ע"ד ( לפי נוסחאות עיקריות . ( ראה אלון , תולדות היהודים , ב , עמ' . 258-257 0 לשון תפילת 'רחם' ( או 'נחם' לפי נוסחאות מאוחרות ) ליום תשעה באב , הערוכה בירושלמי , ברכות ד ג , ח ע"א . 8 ראה ג' אלון , מחקרים בתולדות ישראל , ב , _תל אביב _, תשי " ח _, נספח א . 'לבירור בעית הכרת היהדות של יולינוס קיסר , ' עמ' . 314-313 וראה על פרשה זו גם אצל רובין , לעיל , עמ' . 214-209

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help