sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:241

פרשת _יוליאנוס במשך קרוב לשלוש מאות שנה , למן חורבן ירושלים בשנת 70 ועד ראשית שנות השישים למאה הד , ' לא החזיקו היהודים בירושלים אלא לשעה קצרה , וספק אם הגיעו לידי תחילת בניית המקדש . גם בשעת מרידות , כמרד היהודים בימי טריאנוס " , מרד בר כוכבא והמרידות המאוחרות , לא עלה 8 ראה המעשה בעלייה לרגל לירושלים בימי רבי אליעזר בן שמוע בקהלת רבה יא א . ' תנחומא ( מהדורת בובר , ( שמות י ( ג ע"ב ;( שמות רבה ב , עמ' ; 104 מדרש תהלים יא ג ( ג ע"א . ( דב _, 'כתובות עבריות חקוקות באבן בהר הבית ובסביבתו , ' קתדרה 40 , ( תמוז תשמ"ו , ( עמ' 14 . 18- 16 ראה במיוחד : אגדת בראשית , כג ( מהדורת באבער , עמ ' . ( 48-46 10 תנחומא ( מהדורת בובר , ( וישלח כא ( פז ע"ב ;( מדרש תהלים קככ ו ( רנה ע"א 11 . ( ירושלמי , מעשר שני ה ב , נו ע"א , והפסוק שעליו 15 עדויות שונות רומזות על אירועים שונים בירושלים בימי מרד טריאנוס ב'פולמוס של קיטוס , ' כגון העמדת פסל לעבודה זרה בתחום המקדש ( משנה , תענית ד ו ו וראה דברי הסופר הסורי נוצרי בר צליבא מסתמך . 12 עמד על כך לראשונה בכר ( לעיל , הערה , ( 6 חלק א , תל אביב תר"ץ _, עמ' 13 . 105 מזר , החפירות : סקירה שנייה , עמ' ; 21-20 וראה : בן בפירושו לחזון יוחנן , לעיל , עמ' 20-19 ושם הערה . ( 25 כרם , אין בידנו עדות של ממש עד כמה החזיקו יהודים בירושלים בימים אלו . לעולי הרגל לאחר החורבן " , ולמסורותיו של רבי פינחס על עלייה לרגל לירושלים בימיו הוא . בשם בן דורו המבוגר של רבי פינחס , רבי אחא , נמסר : 'לעולם אין השכינה זזה מכותל מערבי של בית המקדש , שנאמר "הנה זה עומד אחר כתלנו" ( שיר השירים ב ט ' . ' ( נמסרו גם מאמרים של חכם זה בשבח השבטים העולים לירושלים , שכן בזכות עלייתם תיבנה העיר , והוא אף המלמדנו כי בית המקדש עתיד להיבנות לפני חזרתה של מלכות בית דוד ועשיית משפט באומות העולם " . ושיערו חוקרים כי רבי אחא נוקט עמדה כלפי הרעיון של בניית בית המקדש בידי יוליאנוס ההלני , אף על פי שלא חזרה עדיין מלכות בית דוד . 12 לעדויות על עלייה לרגל בתקופה זו יש לצרף את הנוהג שהזכרנו לעיל ( עמ' , ( 33 , 22 להקיף בשעת הביקור בירושלים את חומות הר הבית ושעריו . נוהג זה , כמסתבר , משתקף בכתובות שנמצאו חקוקות בחומה או בשערים . אחת מהן שייכת למאה הד . ' בחפירות שליד הפינה המערבית הדרומית של הר הבית , בנדבך ה 15 מתחת ל'קשת רובינסוך , מצאו חקוק על אחת מאבני הכותל המערבי , במידת מה של אי דיוק , את הפסוק ( ישעיהו סו ד : ( 'וראיתם ושש לבכם ועצמותףכ ] ם כדשא [ תפרחנה . ' [ החופרים מעלים אפשרות לקשור כתובת זו בראשית בניית ירושלים והמקדש בימי יוליאנוס בשנת . 363 הנחת החופרים סבירה מבחינה סטרטיגראפית ומבחינה פליאוגראפית כאחת , ובצדק מצביעים הם על כך שפסוק זה נדרש הרבה לענייני גאולה . אולם אין כל הכרח לקשור את החקיקה החפוזה , הבלתי מדויקת והמקוטעת , על גבי כותל חיצוני ולא באחד השערים , עם ההתעוררות והתקוות המשיחיות שגאו משנדמה היה כי בקרוב תוחזר העטרה ליושנה . בשעה שתחום המקדש היה בידי ישראל , ולו לשעה קצרה , אפשר היה לחקוק פסוק הקשור לגאולה במקום נאות ולא לקטעו בצורה שעיקרם של הדברים חסר : הרי חסרה מלת המפתח ' תפרחנה ! ' קרוב יותר לראות את החקיקה כמעשה של עולי רגל המקיפים את חומות הר הבית וחוקקים בחיפזון , ואולי אף בסתר או בסתר למחצה , פסוק המבטא את תקוותם ואמונתם .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help