sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:240

ותכופות , החל במאה הד' ( ימי קונסטנטינוס וביתו , ( מעידות במפורש ובמודגש על איסור כניסת יהודים לירושלים חוץ מיום אחד בשנה — תשעה באב . מקורות יהודיים שונים ומקור קראי מן התקופה הערבית מוסרים ש'יותר מחמש מאות שנה' לפני כיבוש ירושלים בידי הערבים בהנהגת עמר בשנת , 638 היהודים היו מנועים מלהיכנס אל ירושלים ולשבת בה . אוטיכיוס ; Eutychius ) סעיד אבן בטריק , ( הפטריארך של אלכסנדריה ( במאה הי , ( ' מוסר כי קונסטנטינוס אסר על היהודים להתגורר בירושלים ואף לעבור בה . אך נראה שאין לקבל כפשוטם את דבריו שקונסטנטינוס עצמו הטיל את האיסור או אפילו חידשו . אוטיכיוס מתארך את האיסור לשנת , 335 השנה שבה חנכו את כנסיית הקבר בפאר רב בנוכחותם של משתתפי ועידת צ 1 ר ; יש להניח שבאותו מעמד הודיעו על האיסור הקיים ואולי אף החמירו בביצועו . אולם בעיקרו של דבר מדובר באיסור הישן שהוציא הדריאנוס כמאתיים שנה קודם , אשר לא בטל חוקית מעולם , אם כי היו תקופות שבהן לא הקפידו על ביצועו וחבורות קטנות יכלו להתגורר בעיר , במיוחד בשעה שהיחסים בין ישראל למלכות רומי היו רגועים או אפילו טובים . ייתכן שבמעמד ובשעה שהועלה מקומה של ירושלים בעולמה של הנצרות התחדשה המודעות לאיסור הקיים על היהודים , ולפיכך ייחס אוטיכיוס את האיסור עצמו לקונסטנטינוס . כבר דנו בהרחבה בפרק קודם בשתי מסורות בתלמוד הירושלמי על עלייה לרגל לירושלים , הקשורות לשמו של האמורא רבי פינחס בן חמא . הן בירושלמי והן במדרשים רבות המסורות על רבי פינחס זה ועל הקשרים השונים שלו עם החכמים , רבותיו , חבריו ותלמידיו . מכולן עולה בבירור כי היה בן הדור הרביעי או החמישי לאמוראים , כלומר , זמן פעילותו היה לערך בשנים 360-340 —על כל פנים , לאחר ימי קונסטנטינוס והמעשים שנעשו אז להדגשת דמותה הנוצרית של ירושלים , ובוודאי לאחר הימים שבהם הטיל קונסטנטינוס , כביכול , את האיסור על ישיבת יהודים בירושלים . מכל מקום , ממסורות אלו , כמו המסורות מן הדורות שלפני רבי פינחס , נראה שהעלייה לרגל של יהודים לירושלים לא הצטמצמה לתשעה באב , כטענת המקורות הנוצריים . קרוב להניח ששתי מסורות אחרות על ירושלים והעלייה לרגל , הנמסרות מפי רבי פינחס וחכם אחר בן הדור , קשורות למתרחש בימיהם . בשיר השירים רבה ז ג ערוכה שורת מסורות על העלייה לרגל ומעשי נסים שנעשו לעולי הרגל . בסופה מוסר רבי פינחס מעשה בשני אחים עשירים שהיו באשקלון , שאמרו לעלות לירושלים . שכניהם הרעים חיכו להליכתם כדי שיוכלו לגנוב מנכסיהם , אך בדרך נס לא הרגישו הרשעים בצאתם ובשובם . אמנם ייתכן שלפנינו מסורת על עליות לרגל בימים קדומים , מימי הבית ; אך מאידך ייתכן שיש לצרף מעשה זה לשורה של מעשי נסים שנעשו דבריו של היסטוריון הכנסייה סוקראטס . 17 , 1 , _//^ , נ אוסביוס , בפירושו לתהלים נח _\( PG , 23 , col . 541 ) הילאריוס , בפירושו לתהלים מח ( CS £ L , 22 ) , Pragae 1891 _, p . 190 ; SulpiciusSeverus , ed . A . Zingerle 86-87 chronicommchromca , _u , 3 \ , ed . c . Ha 1 m ( CS £ L , . _קק , 1 ) , Vindobonae 1866 , סוף המאה הד - ' תחילת הה ; ' ואחרים . 4 ראה : סהל בן מצליח , הקדמה לספר המצוות ( מהדורתא"אהרכבי , ( המליץ , ט , ( 1879 ) עמ ; 640 ' וראה : 5 the Fa ( imid Caliphs , I , Oxford 1922 , pp . 43-46 J . Mann , The Jewsin Egypt andin Palestine under אוטיכיוס , אנלים , . 446 , 1 ' ראה : ב"ז בכר , אגדת אמוראי ארץ ישראל , כרך ג , חלק ב , תל אביב תרצ"ו , עמ' . 60-31 י בחלקה מצויה מחרוזת סיפורים זו גם בירושלמי , פאה ג ח , יז ע"ד .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help