sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:239

ירושלים עם הכרתו של קונסטנטינוס בנצרות מעטים המקורות , אם יהודיים ואם לא יהודיים , המעלים את מציאותם של יהודים בירושלים בתקופה ארוכה זו . רק בשני פרקי זמן קצרים , בימי יוליאנוס ההלני בשנות השישים למאה הד' ובימי הכיבוש הפרסי בראשית המאה הד , יש לנוכחות היהודית בירושלים משמעות יישובית ופוליטית הן מבחינת העיר עצמה והן מבחינת ההיסטוריה היהודית בכללה . בכל חלקיה האחרים של תקופה זו נאסרה ישיבת יהודים בירושלים , בתוקף צו של הקיסר הדריאנוס לאחר מלחמת בר כוכבא ( לעיל , עמ' . ( 28-26 אפילו ישבו בה יהודים בפרקי זמן שונים , לא היתה לכך משמעות רבה , לא בחיי העיר ולא בחיי העם היהודי . על כל פנים , אין ליישוב יהודי , מלבד בפרקי הזמן שציינו , אלא הדים מעטים בספרות היהודית או הלא יהודית . ירושלים ויישובה נזכרים הרבה בספרות _הלא יהודית , במיוחד בספרות הנוצרית , ואין בה הד לנוכחות יהודית של ממש בעיר , מחוץ לעלייה לרגל . בספרות היהודית של התקופה — במדרש האגדה , בתפילה ובפיוט — נזכרת ירושלים הרבה — אך בבחינת סמל , תקווה , מקום שבו שורה השכינה , עיר שהיתה לבה של היהדות בימי תפארתה של האומה , עיר שאליה פונים המתפללים בשעת תפילתם . ירושלים ניצבה במרכז תודעתם ותקוותם של היהודים , אך לא כעיר שבה ישבו וחיו בהווה . העדויות ההיסטוריות על קשרים במציאות הריאלית נוגעות בעיקר לעלייה לרגל , שלא פסקה כל הימים גם בתקופתנו . האיסור על ישיבת יהודים בירושלים בוודאי לא בטל משנעשתה הנצרות דת רשמית בקיסרות הרומית ומשהחלה הבנייה המסיבית , בעזרת המלכות , של כנסיות נוצריות בארץ ישראל , ובהן כנסיות ממלכתיות מפוארות בירושלים , תוך הדגשת ניצחון הנצרות בארץ והגשמת נבואת ישו על חורבנה של העיר היהודית . האיסור שחקק הקיסר הפגאני הדריאנוס על ישיבת יהודים בירושלים תאם היטב את התפיסה שרווחה לימים בחוגי הכנסייה הנוצרית על חורבנה של 'ירושלים הארצית , ' היא ירושלים היהודית , בעוון תושביה היהודים רוצחי האל ; במקומה באה 'ירושלים החדשה , ' בירתה של 'ממלכה אוניברסאלית . ' אב הכנסיה אוסביוס , בן הדור , אשר נטל כנראה חלק פעיל במפעלי הבנייה של ירושלים הנוצרית , מבטא תפיסה זו במקומות שונים . עדויות נוצריות שונות 1 ראה : א' לינדר , 'השלטון הרומי והיהודים בתקופת קונסטאנטינוס , ' תרביץ , מד ( תשל"ה , ( עמ ' , 143-95 ובמיוחד עמ' ; 141-136 י' _שות ץ , היישוב היהודי ביהודה מלאחר מלחמת בר כוכבא ועד לכיבוש הערבי , ירושלים תשמ"ו , עמ ' 2 . 191-183 אוסביוס , ההוכחה האוונגלית , 18 , VI ועוד . והשווה & _יק תשיעי ירושלים והיהודים מימי קונסטנטינוס ועד הכיבוש המוסלמי שמואל ספראי

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help