sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:236

משמרת הצלב שהופקדה בידיו היתה לצנינים בעיני הנוצרים שבאימפריה הביזאנטית , כלקדוניאנים ומונופיסיטים כאחד . המפנה ביחסו של הכובש הפרסי לנוצרים שימש גם אות למפנה ביחסו ליהודים . בשלביו הראשונים של הכיבוש בארץ ישראל תמכו היהודים בפרסים בהתלהבות רבה . זמן מה ניתנה להם הרשות שאליה נכספו זמן כה רב — להתיישב בירושלים . המקורות הנוצריים מציירים בצבעים קודרים את ההתלהבות הרצחנית שבה שיתפו עצמם במעשי הטבח של הפרסים . הגדיל לעשות סטרטגיוס _, המתאר מעשה רצח המוני שביצעו היהודים בנוצרים לאחר שהפרסים עצמם כבר נלאו ממעשי הרג והכריזו על חנינה כללית . משיצאו הנוצרים ממחבואם בחרו , כאמור , את טובי האומנים שבהם כדי לשלחם לפרס , ואת השאר ריכזו בבריכת ממילא . בשלב זה התערבו היהודים . הם הבטיחו לנאספים כי יפדו אותם מיד הפרסים אם ייאותו לעבור על דתם ולקבל עליהם את עול היהדות . משנתקלו בסירוב כמעט כללי קנו את הנוצרים מיד הפרסים והרגו בהם הרג רב . גרעין של אמת יש בוודאי בסיפור זה — ואין כל פלא בדבר , לנוכח ההשפלות והרדיפות שנאלצו היהודים לסבול מידי הנוצרים במשך דורות אחדים . אולם קשה להשתחרר מהרושם שקיימת מידה רבה של סילוף מגמתי בתיאור מהלך המאורעות וכן הגזמה רבה בממדי הטבח . רבים מאלה שכונסו בבריכת ממילא מתו מן הסתם עקב הרעב ותנאי ההגיינה הירודים ששררו במקום . רבים אחרים , שלא היה בהם חפץ לצורכי הפרסים , נטבחו בוודאי בידי הפרסים עצמם , שהרי אין זה מן הנמנע כי הכרזת החנינה כשלעצמה היתה תכסיס בלבד , להוציא את הנוצרים ממקומות מחבואיהם ולרכזם במקום אחד . קרוב לוודאי שהיהודים ניצלו הזדמנות זו לכלות זעמם בנוצרים ושיתפו פעולה עם הפרסים . בעת ובעונה אחת גילו גם נכונות לשלם את כופר נפשם של אלה שהביעו נכונות להתייהד , והפרסים ששו לנצל הזדמנות זו להפקת רווחי ממון נוספים . את העובדות הללו ניצלה לאחר מכן התעמולה הנוצרית כדי לטפול את אשמת הטבח כולו על היהודים בלבד . אולם זמן קצר לאחר הכיבוש שינו הפרסים כאמור את יחסם אל היהודים מזה ואל הנוצרים מזה . לא היה זה כנראה מפנה חריף וחד . הפרסים , שהתחזו כנוטי חסד כלפי היהודים כל עוד תאם הדבר את האינטרסים שלהם , שינו את טעמם כאשר נוכחו כי ייקל עליהם לכונן את שלטונם בשטחי ביזאנטיון הכבושים אם ירכשו את אהדת רוב הנכבשים . לדברי הכרוניקה הסורית , המעלה על נס את מפעלות יאזדין , שיכנע נוצרי נסטוריאני זה את כוסרו שיתיר לשקם את הכנסיות ההרוסות בירושלים ואף העלה תרומה כספית נכבדה למטרה זו . קשה ביותר לאמת ספור זה לנוכח גירסתם של מקורות נוצריים יווניים כלקדוניאניים , הגורסים כי על עבודות הבנייה ניצח הנזיר _מודסטום , שעתיד היה להיות פטריארך ירושלים , וכי כספים למטרה זו גייס מידי יוחנן , בישוף אלכסנדריה , המכונה 'נוטה החסד' . ( Eieemon ) מכל מקום , ברור כי מתן יד חופשית לנוצרים לשקם את הריסות ירושלים כרוך היה גם בהפקרת היהודים לתאוות הנקם שלהם . מאמצי הפרסים לקיים בידיהם את כיבושיהם עלו בסופו של דבר בתוהו . במתקפת נגד נועזת , שנמשכה בין השנים , 628-622 הדפם הקיסר הראקליוס , ובמסגרת חוזה השלום שכרת עם שירוי , יורשו של כוסרו , שחרר את כל השבויים הנוצריים מידי הפרסים וקיבל לידיו בחזרה את עץ הצלב . ב 21 במארס 630 נכנס עטור ניצחון לירושלים , ושם נחרד למראה ההרס שהותירו אחריהם הפרסים , אך באותה מידה השתאה בשמחה על מפעלי השיקום של מודסטוס .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help