sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:235

הדת הנוצרית בפני הדת הזורואסטרית נעשתה מטרה מרכזית במסגרת הכשרת הקרקע להשתלטות פרסית על הטריטוריות של הקיסרות הביזאנטית . על מהלך המאורעות בעת כיבוש העיר שורר במקורות ערפל כבד . בראש המבצע עמד מצביא ששמו היה ככל הנראה רוזמיאזאן , אך הוא ידוע יותר בכינויו , שאהר בראז , דהיינו , חזיר הבר המלכותי . מהמקורות הביזאנטיים , ובעיקר מהכרוניקה של תיאופאנס , מסתבר שארץ ישראל וירושלים נפלו בידי הפרסים רק בשנתה הרביעית של המלחמה , שפרצה כבר בשנת . 611 משבאה ירושלים במצור , ביקש תחילה שאהר בראז להכניעה בדרכי שלום . למטרה זו ניסה להשתמש בנזירים ששבה במנזר מר סבא r הוא ביקש לפתותם שישכנעו את אנשי העיר הנצורים להסגירה בידיו . הנזירים סירבו , ובעמדתם העיקשת ראו תושבי העיר אות מאלוהים . רבה היתה התדהמה , אפוא , ורב היה הייאוש כאשר נכבשה העיר ונפלה בידי הפרסים . תיאורו של אחד מנזירי מר סבא , סטרטגיוס , ( Strategius ) שרד בידנו אך ורק בתרגומיו לגיאורגית עתיקה ולערבית . הוא מבקש לפרש את העובדות המרות בהסתלקות חסד האל מעל העיר בשל חטאיה . מאחורי פרשנות זאת מצוי גרעין של אמת . מסתבר כי עמדתו של הפטריארך זכריה היתה מציאותית יותר מעמדתם של נזירי מר סבא , והוא הפציר באנשי עירו להיכנע ולמסור את העיר בידי הפרסים . עמדתו המתונה נדחתה על ידי כנופיות של קיצוניים שהטילו את חתיתם על העיר , ותיאורם של קיצוניים אלו מחזיר אותנו לתמונה הקודרת שצייר בשעתו גרגוריוס מניסה בדבר המצב השורר בירושלים , כאילו מאחורי מעטה של קדושה מזויפת רוחש בו החטא בכל צורותיו . יתכן כי ביניהם היו בריונים של שתי סיעות הרכבים במרוצי הסוסים בקירקס ' , הירוקים' ו'הכחולים , ' שכפו על העיר עמדה קיצונית ובכך המיטו עליה שואה . משנפלה העיר , לאחר מצור של עשרים יום , נערך טבח איום בתושביה : תיאופאנס מוסר מספר דמיוני של תשעים אל ף הרוגים . בדיווחו של סטרטגיוס , המביא דברים בשם אדם בשם תומאס , שסבב בעיר לאחר מכן וקבר את גופות ההרוגים , הגיע מספרם אל למעלה משישים אל ף ( באשר למספרים המדויקים קיימים הבדלים בין הגירסה הערבית והגירסה הגיאורגית . ( שאהר בראז גילה בקלות את הצלב במקום הסתר שבו ביקשו הנוצרים להטמינו , והוא העביר אותו ואת אוצרותיה האחרים של העיר אל כוסרו בפרס . גם גולים רבים , רובם בעלי מלאכה ואומנים מעולים , שניתן היה למצוא לכוח עבודתם שימוש בממלכה הססאנית , נשלחו לפרס . בראש הגולים עמד הפטריארך זכריה עצמו . בשלב זה חל מהפך במדיניות הפרסים כלפי הנוצרים . דומה כי הבינו שלא יהיה בכוחם לשלוט לאורך ימים באזורים שכבשו באווירה של משטמה יוקדת מצד נתיניהם , בייחוד לאור העובדה שלא היה בכוחם להחזיק שם כוחות צבא גדולים לזמן ממושך . באחד מצעדי הפיוס של כוסרו כלפי הנוצרים הופקד הצלב בידי אחד משריו הנוצריים , אדם בשם יאזדין . אולם בכך לא היתה אלא נחמה פורתא לנוצרים שבטריטוריות הביזאנטיות הכבושות . יאזדין השתייך לכת הנסטוריאנית , שהוחרמה בוועידת אפסוס בשנת , 431 ואשר המשתייכים אליה גלו ומצאו מיקלט בחסותם של מלכי פרס . 147 על סיעות הקירקס ותפקידן בחיי הערים בכלל וירושלים בפרט , ראה י' דן , 'הקרקס _וסיעותיו ( הכחולים והירוקים ) בארץ ישראל בתקופה הביזנטית , ' קתדרה ) 4 , תשל"זאעמ 146-133 ' ; הנ"ל _, חיי העיר בארץ ישראל בשלהי העת העתיקה , ירושלים תשמ"ד , עמ ' . 226-209

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help