sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:231

מרד השומרונים כדי לעשות שפטים באחד מאנשי השררה השנואים של הקיסר , שהיה ממוצא שומרוני , שליחותו של סבא עלתה יפה . לא זו בלבד ששיכך את זעם הקיסר . אלא אף השיג את חסותו להשלמת מפעל בנייה מפואר שיסודותיו הונחו עוד בימי הפטריארך אליאס — הכנסייה החדשה של מרים 'יולדת האל , ' שכינויה ה'ניאה' — Nea ) 'חדשה' ביוונית . ( פרטים רבים נודעו על אודות כנסייה מפוארת זו בעיקר משני מקורות עתיקים : הביוגראפיה של סבא הקדוש , שנתחברה בידי תלמידו קירילוס מבית שאן , וחיבורו של פרוקופיוס מקיסריה על בנייני הציבור שהוקמו בימי יוסטניאנוס . 133 מתיאורו המפורט של זה האחרון ידוע היה הפרט הארכיטקטוני המעניין ביותר על המבנה : הוא הוקם על צלע הר , וכיוון שהמישטח ההררי היה צר מהכיל את הכנסיה בממדיה המתוכננים הורחב על ידי טראסה ענקית שנישאה על גבי קמרונות עצומים . מקומה המדויק של ה'ניאה' היה מוטל בספק עד שנתגלו שרידיה בחפירות ארכיאולוגיות על גבול הרובע היהודי והרובע הארמני של ירושלים העתיקה . התגלית המרשימה ביותר שנחשפה היתה מערכת אולמות הקמרונות הענקיים שעל גביהם נבנתה הטראסה , כמתואר על ידי פרוקופיוס . על הקיר הדרומי של הקמרון הרביעי נתגלתה כתובת , המאשרת את זיהוי המבנה כולו כבניין ה'ניאה , ' אך תיארוכו מעורר קושי מסוים " . קושי זה ייפתר בקלות אם נניח שהכתובת מתייחסת להשלמת בניין הקמרונות התת קרקעיים בשנת , 535 בעד שהמבנה כולו נחנך , על פי עדותו של קירילוס מבית שאן , רק בשנת . 543 כנסיית ה'ניאה' היא נקודת ציון בהתפתחות פולחנה של מרים אם ישו בירושלים . הגדרתה כ'יולדת האל' היתה מקובלת , כאמור , הן על הכלקדוניאנים והן על המונופיסיטים . כבר ראינו כיצד התפתחו פולחנות באתרים שבהם קבעו האוונגליונים החיצוניים את מקום לידתה ואת מקום קבורתה — בריכת בית חיסדא וגת שמנא . כבר בימי יוסטיניאנוס רווחה האגדה שמרים מתה על הר ציון ורק משם הובלה על ידי תלמידי ישו למקום קבורתה בגת שמנא . הר ציון עצמו כבר זכה , כמתואר לעיל , בכנסייה משלו , אך זו הוקדשה לזכר אירועים אחרים _, י שם , על פי המסורת , נחה רוח הקודש על תלמידי ישו לאחר עלייתו השמיימה , ושם הונחו יסודותיה של הכנסייה הנוצרית . מסורות נוספות המשיכו להיקשר למקום . כך , למשל , בימי יוסטיניאנוס רווחה האמונה כי על הר ציון נערכה סעודתו האחרונה של ישו , בבית שנרכש שם על ידי אחד מתלמידיו , מארקוס או יוחנן . 137 נראה שבוני כנסית ה'ניאה' היו סבורים כי מן הראוי שפולחנה של מרים ייערך במקום המיועד לה , וכיוון שעל הר ציון שוב לא היה מקום לבניית כנסייה נוספת , בחרו באתר מתאים לכך לא הרחק ממנו . בניין כנסית ה'ניאה' מציין נקודת שיא בהתפתחותה של ירושלים כעיר קודש . בימי יוסטיניאנוס היתה ירושלים לאחת הערים הגדולות והעשירות ביותר בקיסרות הביזאנטית . עולי רגל נהרו אליה מכל רחבי העולם , וספרי המסע שהותירו בידינו כמה מהם משמשים מקור נאמן לשחזור מראה פניה 131 קירילוס מסקיתופוליס , חיי סבא 72 , ( עמ' 151 . ( 175-174 , 3 י ( עמי 133 . ( 178-177 פרוקופיוס , על הבניינים , 134 . 6 , v ראה : אביגד , העיר העליונה , עמ ' 135 . 236-229 ראה : נ' אביגד ' , כתובת בנייה של הקיסר יוסטיניאנוס וכנסיית ה"נאה" בירושלים , ' קדמוניות , י ( תשל"ז , ( עמי '" . 83-80 רובין , ירושלים בתקופה הביזאנטית , עמ' 37 . 84 לדיון מפורט ורשימה מלאה של מראי מקום , ראה : וילקינסון , צליינים , עמ' . 172-171

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help