sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:230

ירושלים בימי הקיסר יוסטיניאנוס סבא הקדוש שימש פעמיים כשגריר של רצון טוב ומליץ יושר על פטריארכים ירושלמיים בפני קיסרי קונסטנטינופוליס . על שליחותו האחת בשנת , 512 בשירות הפטריארך אליאס , כבר עמדנו לעיל . פעם נוספת יצא סבא לקונסטנטינופוליס בשנת , 952 בשליחותו של הפטריארך פטרוס . ( 544-524 ) מטרת השליחות היתה לפייס את הקיסר יוסטיניאנוס ולזכות במחילתו למען הנוצרים בארץ ישראל , בייחוד למען אלה שבבית שאן . הללו עוררו את זעמו של הקיסר בנצלם את דיכויו של 125 ראה : קירילוסמסקיתופוליס _, חייסבא ) 52 , עמ' . ( 143 אליאס , שחתם ביחד עם פלביאנוס _, ( Fiavianus ) בישוף אנטיוכיה , על הצהרה אנטי כלקדונית בלח ץ הקיסר אנסטאסיוס , חזר בו מהחלטה זו ; והקיסר האשימו כי חתימתו לא היתה אלא תכסיס , שנועד . _oikovohikoi ; ( 3 ) וראה גם שוורץ , קירילוס מסקיתופוליס , עמ' 382-377 על פרשה זו . "י קירילוס _מסקיתופוליס , חיי סבא , 54 ( עמ' . ( 145 י שם , 57 ( עמ' 128 . ( 153 ראה לעיל , עמ' . 217 השקפה שונה על אישיותו של להשיג את פיזורה של ועידה כנסייתית בצידון . קירילוס עצמו מכנה את המכתב הזה , icai oiicovoniKd _ypannata _KokaKEimKd כלומר : 'מכתב חנפני ומרצה ; ' ראה : שם ) 56 , עמ , ( 148 ' והשווה : Lampe , A Patristic Lexicon , Oxford 1961 , s . v . g . w . h . סבא , ראה אצל פטריך , נזירות . '" ראה גם : רובין , ירושלים בתקופה הביזאנטית , עמ' 13 ° . 73—69 ראה : צפריר , ירושלים , עמ' ; 587-575 רובין , שם , ; 103-75 אבי יונה , מפת מידבא . המדבר . 125 בשנת 512 שלח הפטריארך אליאס את הנזיר סבא ( סבאם , ( מייסדו של מנזר מר סבא שבאפיק נחל קדרון ויורשו של אותימיוס בהנהגת הנזירים , אל הקיסר אנסטאסיוס . מטרת השליחות היתה להסביר לקיסר את עמדת הקהילה שבראשה עמד , שמנעה מן הפטריארך הירושלמי להיכנע לתכתיבי הקיסר . במעמד הקיסר הכריז סבא על תמיכתו במנהיגות הפטריארך , אולם הדגיש גם שמנהיגות זו מבוססת על היותו תלמידם של אבות נזירי המדבר . בשנת 516 שוב ביקש אנסטאסיוס לכפות על בישוף ירושלים , יוחנן הג , ' נוסחה שלא היתה מקובלת על נזירי המדבר . בתגובה נערך כנס נזירים גדול בכנסיית סטפאנוס הקדוש , ובו הוכרזה תמיכתם המלאה בסמכותה המוחלטת של בישופות ירושלים בענייני הלכה דתית ; אך ברור היה לכל שסמכות זו נובעת מתמיכתם הם . לימים התברר כי מישענם זה של הפטריארכים הירושלמיים איננו מוצק ואיתן ביותר . סבא עצמו לא היה אישיות חזקה , ודומה שדווקא חולשה זו היתה הסיבה לתמיכה שתמכו בו הפטריארכים של ירושלים , שביקשו לשלוט באמצעות מנהיג 'בובה' בבני עדתו . בימי הקיסרים יוסטינוס ( 527-518 ) ויוסטיניאנוס , ( 565-527 ) שדגלו ב'אני מאמין' של ועידת כלקדון — ועל כן עמדתם היתה נוחה לפטריארכים של ירושלים — פגעה מחלוקת דתית קשה בקהילת הנזירים עצמה . לא היתה זו אלא המחלוקת האוריגניסטית , 128 ששככה מאז ראשית המאה הה' אך עתה שבה וניעורה . במידה לא מבוטלת יש לראות בפריצתה כעין מרד בקרב היסוד היותר משכיל בעדתו של סבא , נגד מנהיגותו של אדם בלתי מהוקצע ובלתי אינטלקטואלי , שנשען בעיקר על תמיכת הפטריארכים . שנים רבות הסעירה והתסיסה את הקהילה , וקשה להניח שיומרותיה הנשגבות של בישופות ירושלים שאבו עידוד מהתערערות אחד מבסיסי כוחה העיקריים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help