sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:229

הפטריארכאט של ירושלים במאות הה' והו 1 "' הכרתה של ועידת כלקדון במעמדה של בישופות ירושלים כפטריארכאט חשפה את בישופי העיר למערכת של לחצים מצד השלטונות החילוניים . שאיפת קיסרי המזרח היתה להשכין שלום בכנסייה , שהיתה קרועה ושסועה על ידי מחלוקות דת . הפשרות שהציעו התיאולוגים של חצר הקיסר לא היו מקובלות על הניצים ; אך על הפטריארכים המזרחיים הופעלו לחצים חמורים לאמצן , למען ישמשו דוגמה לצאן מרעיתם . מעמדה של בישופות ירושלים היה עדין במיוחד . את הישגיה במאבק על מנהיגות הכנסייה בארץ ישראל היא חבה במידה לא מבוטלת לתמיכתם של נזירי מדבר יהודה . קהילת נזירים זו היתה ערב רב , הטרוגני מאוד מבחינת הרכבה האתני ; חבריה היו מעוניינים בעוצמה הרגשית של חוויית ההתבודדות לצורך התייחדות עם האל , יותר משהיו מעוניינים בדקויות של מחלוקות בענייני דת . בשאלות אלו נטו יותר מנזירי ירושלים גופה לקבל פשרות . בסיכומו של דבר , הנוסחה שעליה הכריעה ועידת כלקדון היתה כעין פשרה בין נוסחאותיהם של הנסטוריאנים מזה ושל המונופיסיטים מזה . והנה , נוסחה זו זכתה בתמיכתו הנלהבת של אותימיוס . כבר ציינו לעיל שאותימיוס הוא אשר השכין שלום בין יובנאליס ואודוקיה . לימים התברר אף שתמיכתו של אותימיוס הביאה בסופו של דבר להכרה מסויגת במעמדו של יובנאליס מצד רבים ממתנגדיו בקרב צאן מרעיתו , לקראת מותו בשנת . 458 מנהיגותו של אותימיוס התעצמה לא רק בקרב נזירי המדבר , אלא גם ברחבי ארץ ישראל , עד ששלושה בישופים מיורשיו של יובנאליס התברכו בכך שהיו מתלמידיו . גם לאחר מותו הוסיפה סמכותו להיות גורם מכריע בעיצוב עמדותיה של קהילת נזירי המדבר . נאמנים לרוחו של מנהיג זה , הוסיפו הנזירים לגלות נכונות לקבל פשרות במחלוקות תיאולוגיות , בתנאי שהדבר לא יחרוג באורח גלוי מהעקרונות שבהם תמך עד יום מותו . שוב ושוב הסכימו לקבל נוסחאות פשרה בעלות גוון מונופיסיטי , ובלבד שלא יהא בהן משום גינוי והחרמה מפורשים של החלטות ועידת כלקדון . לאור פשרנות מסויגת זו של מישען כוחם העיקרי יש להבין את עמדתם של הפטריארכים הירושלמיים במחלוקות הדת . בימי הקיסרים זנון ( 491-474 ) ואנסטאסיוס ( 518-491 ) נעשו ניסיונות חוזרים ונשנים לפתור את המחלוקת התיאולוגית בעניין טבעו של ישו לשביעות רצונם של הפלגים הניצים . הפטריארכים של ירושלים , אנסטאסיוס , ( 478-458 ) מרטיריוס , ( 486-478 ; Martyrius ) סלוסטיוס , ( 494-486 ; Saiustius ) ואליאס , ( 51 6-494 ; Elias ) לא זו בלבד שנתרצו לעתים לקבלת פשרות , אלא אף הציעו מדי פעם פשרות משל עצמם ( המקרה הבולט היה זה של מרטיריוס , שגיבש בשנת 478 נוסחת פשרה בתמיכתם של נזירי מדבר יהודה , נוסחה שהיתה עתידה לשמש בסיס לצו הקיסרי שפירסם זנון בשנת . ( 482 » י אולם , לפשרנות זו היה כאמור גבול אחד : מראית העין של הימנעות מהחרמה כוללת של ועידת כלקדון חייבת היתה להישמר . פטריארך שנכנע ללחציו של קיסר ותמך בפשרה שגינתה במפורש את החלטות הוועידה נאלץ לחזור בו מיד בלחצם של נזירי י _8 הדברים הנאמרים כאן מבוססים — עם סייגים מעטים בלבד — על ניתוחו המבריק של אדוארר שוורץ , קירילוס מסקיתופוליס , עמ' 361 ואילך . ' 0 ראה ! קירילוס מסקיתופוליס , חיי אותימיוס 45 , ( עמ' , ( 67 והשווה עם רברי פרשנותו של שוורץ , שם , עמי . 373-366

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help