sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:227

הקיסרית אודוקיה ומעמד היהודים בירושלים גם סיפור עלילה מוזר הקשור ביהודים נרקם סביב שהותה הראשונה של אודוקיה בירושלים ( בשנת . ( 438 / 9 לדברי הביוגראפיה הסורית של הנזיר המונופיסיטי בר צומא מנציבין , פנו מנהיגי היהודים בגליל אל הקיסרית וביקשו ממנה היתר להתפלל על חורבות המקדש . למגינה לבו של בר צומא , רודף היהודים , נענתה הקיסרית לבקשה . מהקול הקורא שמייחסת הביוגראפיה לאותם מנהיגים ניתן להסיק שאף הרחיקה לכת והעניקה להם את אשר לא ביקשו — את הרשות להתיישב בירושלים . בתגובה לאיגרת זו נקהל , לדברי המקור , המון עם רב של יהודים , מאה ושלושת אלפים במספר , כדי לעלות על הר הבית בחג הסוכות . אך כמענה לתפילה שנשאו במקום בר צומא וקומץ נזיריו , התחולל נס ומטר אבנים מן השמיים נפל על היהודים ומנע מהם להגשים את חפצם " \ גרעין האמת בסיפור גדוש הגוזמאות נרמז , כנראה , במועד שבו ביקשו היהודים לעלות על הר הבית , הלא הוא חג הסוכות . קרוב לוודאי שהקיסרית נענתה לתחנוני היהודים והרחיבה את ההיתר שהיה להם עד אז לעלות על הר הבית בתשעה באב גם לשלושת הרגלים . אין להניח שמאהבת ישראל עשתה זאת ; אדרבא , ניתן למצוא במקורות רמזים ברורים לכך שמניעה העיקרי היה תאוות הבצע " . בשנת , 423 שנתיים לאחר נישואיה של אודוקיה עם תיאודוסיוס הב , ' נחקקו שלושה חוקים שעניינם הגנה על בתי כנסת יהודיים מפני פורעים נוצריים . " בחוקים כאלה לא היה משום חידוש . למרות עמדתם האנטי יהודית המוצהרת של השלטונות , הם ביקשו לשמור על החוק והסדר , ופעולות פרטיזאניות מצד קנאי דת לא עלו בקנה אחד עם שאיפה זו . " על ביצועם של החוקים הופקד אסקלפיודוטוס , ( Asciepiodotus ) דודה של הקיסרית , שהיה אז פריפקטוס פריטוריו — praefectus praetorio ) ראש המינהל האזרחי והמשפטי ) במזרח . בשל עובדה זו ביקשו פרשנים אחדים לראות במעשי החקיקה האמורים את השפעתו הנאורה על הקיסרית במישרין ועל חצר הקיסר בעקיפין . " יתירה מזאת , בשנת 438 נעשה כנראה ניסיון להחיות את החוקים שהועברו בעת כהונתו , וניסיון זה עורר מהומות באנטיוכיה . אין זה מן הנמנע שהדבר אירע שעה שנלווה אל פמליית הקיסרית בדרכה לארץ הקודש . " לדברי המקור הנוצרי המתאר את סיפור המעשה לא נבעה ו וו ראה . נו , בר צומא , ( 1914 ) עמ' 114 . 125-119 הדיון כאן מבוסס על רובין , ירושלים בתקופה הביזאנטית , עמ' , Codex Theodosianus 16 . 8 . 25-27 ; 16 . 10 . 24 115 . 68-61 וראה גם : לינדר , היהודים והיהדות , עמ' , 218-208 שם מובאים החוקים הללו בליווי תרגום , עם דברי מבוא ופרשנות מפורטים . 116 ראה למשל : ; Codex Theodosianus 16 . 8 . 20 וראה גם : לינדר , שם , עמ' . 194-190 117 ראה למשל : לינדר , שם , עמ' ! 208 'סמיכותם של שני החוקים האלה מחזקת את הסברה שאסקלפיודוטוס גילה יחס אוהד ליסודות שאינם נוצריים . ' מן הראוי לציין שהחוקים המגינים על בתי הכנסת מופיעים בתוך מחרוזת של פעולות חקיקה בעלות אופי אנטי יהודי מובהק . על כך ראה גם styiites _' , tugal , 32 ( 1908 ) , p . 247 H . Lietzmann / Symeon : 8 על ביקורה הראשון של הקיסרית אודוקיה בירושלים ראה : . o . Seeck , re , vi , col . 907 על שהותה באנטיוכיה בדרכה לאר ץ הקודש , ראה : Historia EcclesiasUca , 1 . 20 , ed . J . Bidez & L . Evagrius , V / fVI DJOJt . Parmentier , London 1 898 , pp . 28-29 זה אינו מרמז על כל מתח שליווה את הביקור הזה ; אולם מכאן לא ניתן להסיק דבר , שהרי גם על המתח הרב שליווה את ביקורה בירושלים לא היינו יודעים דבר אילמלא הביוגראפיה של בר צומא ; ראה נו , בר צומא , ( 1914 ) עמ' 119 ואילך . על אס ק לפיודוטוס

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help