sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:226

באותה שנה . בעת שהותו בעיר הקודש הוזמן קירילוס לנצח גם על טקס לכבוד קבורת שרידיהם של מרטירים מפרס , שהובאו על ידי פטרוס האיברי , וכן של ארבעים מרטירים מסבסטיה שבארמניה , בהיכל קטן , תרומת הקיסרית למנזר שהקימה על הר הזיתים מלאניה הצעירה , נכדתה של אותה מלאניה שהוזכרה לעיל . מלאניה עצמה גם רכשה כמה משרידי הקודש של סטפאנוס כדי לפאר בהם את בית התפילה שבמנזרה . גם אודוקיה קנתה כמה משרידי הקדוש והביאה אותם לקונסטנטינופוליס , וכך הוציאה מוניטין לפולחנו בבירת הקיסרות והגדילה את יוקרת ירושלים כמקום לידתה של מסורת המרטירולוגיה הנוצרית . בשלב זה פעלה הקיסרית בעצה אחת עם הבישוף השאפתן של עיר הקודש . משהשתקעה אודוקיה בירושלים לצמיתות , הוסיפה להקים מבנים מפוארים רבים אחרים בעיר . שיתוף הפעולה בינה ובין יובנאליס מצא את ביטויו בעקר בהקמת האפיסקופיאון , הלא הוא משכן הבישוף . נראה שאודוקיה היתה אחראית גם לבניין בסיליקה מעל למעיין השילוח , שהרי מקור משלהי המאה הו , ' הוא ספר המסע ( itinerarium ) של עולה הרגל מפלקנטיה ( הנודע במחקר כאנטונינוס , ( מזכיר בסיליקה זו יחד עם המפואר והמרשים ביותר במפעלי הבנייה של הקיסרית — חומה שהקיפה את דרום העיר וכללה גם את הר ציון ואת השילוח . "" על חומה זו התגאתה אודוקיה עד כי נהגה להשתבח שנתקיים בה הפסוק מתהלים נא כ j 'היטיבה ברצונך , eudokiasou ) ביוונית ) את ציון , תבנה חומות ירושלם . ' בתקופת יובנאליס מסתמן גם טיפוח פולחנה של מרים הקדושה בירושלים . בגת שמנא נקבע מקום קבורתה והילקחותה השמיימה , על פי מסורת שהדיה הראשונים מצויים כבר באוונגליונים החיצוניים מסוף המאה הד . ' לפולחנה של מרים היתה חשיבות רבה במחלוקת על טבעו של ישו , שכן חסידי נסטוריוס ראו בה לא את יולדת האל , ( Theotokos ) אלא את יולדת המשיח ( Christotokos ) בלבד , בניגוד לעמדתם של המונופיסיטים ושל חסידי ועידת _כלקדון כאחד ( ראה לעיל . ( תיאורה של מרים כיולדת האל תאם היטב את העמדה שנקט יובנאליס בכל נפתוליו הדתיים . אין פלא , אפוא , שמקור בן המאה הח' קושר את שמו להתהוות פולחן זה " . מן הראוי לציין כי מקור מונופיסיטי העוין את יובנאליס מאשימו בהזנחת הפולחן בכנסיית בית חסדא , ( Probatica ) אחד האתרים הקדומים ביותר , שזוהו על ידי נוצרים עוד בתקופה האלילית . מאוחר יותר נקשר גם שמו של אתר זה , שהיה ידוע עד אז רק כמקום שבו חולל ישו את נס ריפויו של המשותק , בפולחנה של מרים הקדושה . לפי עדותם של צלייני המאה הו' זוהה באתר זה מקום לידתה . " 109 ראה : פטרוס האיברי , עמ' 33 ( המקור הסורי , ( והשווה : רובין , שם , עמ' , 57-55 בניסיון להתיר את הסבך הכרונולוגי הקשור בפרשה זו . עדות מפורשת על מעורבותו של יובנאליס במפעל בנייה זה מצויה אצל Basilius Seleuciensis _, Oratio , 42 ( PL , 85 , 001 . 470 ) 110 אנטונינוס _, איטינרריום , 25 ( עמ' . ( 142 מחבר ספר המסע הזה מכנה את הקיסרית בטעות _, Eudoxia ולאחת משתי הגירסאות המצויות בידינו שורבב שיבוש נוסף , שהרי היא מתוארת כאשתו של יוסטיניאנוס . ; Beatae Virginis Mariae , 18 _(/> G , 96 , cols . 748-752 ) Iohannes Damascenus , Homilia in Dormitionem ''' וביתר פירוט : רובין , ירושלים בתקופה הביזאנטית , עמ' 112 . 59-58 ראה ו . ( 35-37 Iohannes Rufus , Plerophriae , 18 _(/> O , 8 , pp . עוד על יובנאליס בספרות המונופיסיטית ראה : הוניגמן , יובנאליס , עמ' . 266-262

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help