sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:225

מפעלי הבנייה של הקיסרית אודוקיה בי רושלים ימי כהונתו של יובנאליס ככישוף היו תקופת גאות במפעלי בנייה בירושלים , שנועדו להדגיש את אופיה של העיר כמקום הריכוז הגדול ביותר של פולחני קודש . למטרה זו השכיל יובנאליס לגייס את עזרתה של הקיסרית אודוקיה , אשת הקיסר תיאודוסיוס הב , ' שביקרה בעיר בשנת , 438 ושנים ספורות לאחר מכן , בשנת , 444 שבה והשתקעה בה , כאמור , כבעין גלות מרצון בעקבות הסכסוך בינה ובין בעלה . לנוכחותה של אודוקיה בעיר יש לייחס את בנין הכנסייה המפוארת במקום סקילתו וקבורת שרידיו של סטפאנוס , המרטיר הראשון , שעל נסיבות גילוי עצמותיו כבר עמדנו לעיל . מבנה קבורה ראשון לשרידי סטפאנוס הושלם בשנת , 439 ונחנך ב 15 במאי באותה שנה , במעמד קירילוס , בישוף אלכסנדריה , שהוזמן על ידי הקיסרית עצמה לכבד בנוכחותו את הטקס . שרידי הקדוש הועברו עתה למשכנם הקבוע , אף כי בניין הכנסייה כולו לא הושלם עד שנת 460 ונחנך ב 15 ביוני 104 ראה הערה , 100 לעיל . מכתבו של ליאו הא' בישוף רומא אל _פלביאנוס ( Fiavianus ) בישוף , מה 13 ביוני , 449 הפך לאבן הפינה להחלטת ועידת כלקדון בעניין זה . ראה , ( 755-782 Leo Magnus , Epistula 28 ( PL , 54 , cols . . וכן : מאנסי , ה , עמודות 1365 ואילך ! ראה גם , 1 , 1 , 11 , A CO : מס' , 11 עמ' ; 20-10 והשווה : מאנסי , ז , עמודות , 2 , 1 , 11 , ACO , 116- 113 שם , 2 , עמ , [ 325 ] 129 ' לנוסח החלטת הוועידה בדבר האמונה הישרה . 05 ראה : הוניגמן , יובנאליס , עמ' . 247-240 106 עמ' . 257-247 יי" שם , עמ' "" . 266-257 לדיונים מפורטים בפרשה זו ראה : צפריר , ירושלים , עמ' ; 575-552 רובין , ירושלים בתקופה הביזאנטית . תמכו שניהם בדיו פיסיטים המתונים , שהוחרמו בוועידת אפסוס השנייה . בשנת 451 כונסה ועידה כנסייתית בכלקןדון , ובה נוסחה האמונה הישרה ( אורתודוכסיה ) על פי הנחיותיו של ליאו הא , ' בישוף רומא , אחד מעמודי התווך של השקפה זו . 104 יובנאליס , שחש בכיוון נשיבת הרוח , קפץ בזריזות מעל עגלתו של דיוסקורוס ועלה על עגלתם של תומכי ליאו . כך עלה בידו להציל את ההכרה הרשמית שניתנה לכנסייתו כבישופות אפוסטולית ואת מעמדו כפטריארך ו אולם , בניגוד ליומרותיו הרמות , שוב לא הוכר מעמדו כעדיף על זה של בישוף אנטיוכיה . נהפוך הוא , אנטיוכיה שמרה על מעמדה המכובד מימים ימימה , ותחומי הסמכויות של שני הפטריארכים הוגדרו כדבעי , כדי למנוע כל מחלוקת בעתיד . "" עמדתו הדו פרצופית של יובנאליס לא נתקבלה ברוח אוהדת בקרב קהילתו הוא . מסתבר כי רבו בה התומכים דווקא בעמדותיו המונופיסיטיות של דיוסקורוס , בישוף אלכסנדריה . בין אלה היתה גם _אודוקיה , ( _Eudotia ) אשת הקיסר תיאודוסיוס , שגלתה מקונסטנטינופוליס ושכנה בירושלים ( סביב , ( 444 בעקבות סכסוך שנפל בינה ובין בעלה . יובנאליס נאלץ לגלות מהעיר עקב המהומות שפרצו בה , ועל ירושלים נתמנה למשך זמן מה ככישוף נזיר מונופיסיטי בשם תיאודוסיוס . רק לאחר כעשרים חודש שב יובנאליס לעירו , מוקף חומת מגן של חיילי הקיסר , לנוכח משטמתם העזה של בני עירו . רק קהילת נזירי מדבר יהודה , בהנהגתו של אותימיוס , המשיכה לתמוך בו תמיכה פעילה , ורק בזכות תמיכה זו הצליח לשקם את מעמדו ואף להתפייס לבסוף עם אודוקיה , זמן קצר לפני מותו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help