sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:223

פומבי למניעיו האמיתיים של יובנאליס , אשר ניצל את המחלוקת הדתית כדי לתקוף את יוחנן , בישוף אנטיוכיה באותה העת , שהיה מתומכיו של נסטוריוס ונעדר מן הוועידה , דבריו , שנשתמרו בפרוטוקולים של הוועידה , זורים אור על מדיניותו : מן הראוי כי יוחנן , הבישוף נשוא הפנים ביותר של אנטיוכיה , יתן את דעתו על ועידה קדושה ואויקומנית זו , ויחוש מיד להצדיק עצמו נגד ההאשמות המוטחות נגדו ויציית לכס האפוסטולי של כנסיית האל הקדושה של ירושלים , שכן נוהג הוא , כי על ידיו , בראש ובראשונה יונהג הכס של אנטיוכיה , בהתאם לסדר ולמסורת האפוסטוליים , ועל ידיו יישפט . בהעלותו טיעון זה , לא זו בלבד שדיבר בשם מעמד שמעולם לא ניתן לירושלים רשמית , אלא שאף סילף בגלוי וביודעין עובדות ידועות ומוכרות לכל באשר לסדר המקובל בכנסייה . ואכן , מניעיו האמיתיים של יובנאליס לא נעלמו מעיניהם של משתתפי הוועידה . במכתב תלונה של כמה בישופים מזרחיים הוטחו ביובנאליס האשמות שונות . נראה שאחת מהן התייחסה להריגתו מסמכויותיו במינוי בישופים . 'גם עתה , ' מתלוננים כותבי המכתב , 'לא נעלמים מעינינו שאפתנותו ומעשי הלהטים שלו , אשר כה גדולים הם בפניקיה השנייה ובערביה " . ' יתירה מזאת , על פי עדותו של האפיפיור ליאו ( Leo ) הא , ' באיגרת שנכתבה עשרים שנה לאחר מכן , נקעה לבסוף נפשו של קירילוס עצמו מתככיו של בעל בריתו הירושלמי , ובטרם הלך לעולמו עוד הרבה להפציר בליאו כי לא יניח ליובנאליס להצליח בניסיונותיו הבלתי חוקיים " . . xxxv Letters , ed . L . R . Wickham , Oxford 1983 , pp . _\\\ - השקפותיו התיאולוגיות של קירילוס מאלכסנדריה התמקדו בשלילת ההפרדה בין הטבע האלוהי והטבע האנושי באישיותו של ישו , אך לא הגדירו כראוי את מהות האחדות בין השניים . הכרזתו כי בישו יש טבע אחד בלבד , ( mia physis ) מבלי להגדיר כראוי מושג זה , עתידה היתה לגרום אי הבנות רבות גם בקרב תומכיו ולעורר מחלוקת חדשה . מן הראוי לציין שקירילוס עצמו החליש את עמדתו על ידי נסיגה טאקטית , כאשר חתם על סימבול האחדות של שנת , 433 המזכיר במפורש את חלוקת מעשי ישו על פי שני טבעיו ( we , em 86 o _tpuaetoyj , ראה ו פון התק , תולדות הדוגמה , ב , עמ' , 368-364 ובייחוד עמ' , 366 הערה 95 . 2 ראה 1 מאנסי , ד , עמודה , 1311 והשווה , 3 , 1 , 1 , ACO _-. עמ' . 18 לתוך נוסח הדברים המובא אצל מאנסי שורבבו המלים 'והכס האפוסטולי של רומא הגדולה , הדן יחד עמנו במועצות' 'Pa > nr |<; > cai tov _dTtoaioXiKov ) ; וף 1 £ _7 &> . ן _^ ןז . ( _Qpovov _auvESpeuovxa f miv _1 לדעת שוורץ , בהערתו למקום זה , נועדה התוספת להפחית מעצם השערורייתיות שבדברי יובנאליס . " מאנסי , ד , עמודות ; 1403-1401 וראה דיון מלא ומפורט כאיגרת זו אצל הוניגמן , יובנאליס , עמ' . 221-220 קשה לדעת מה היו 'מעשי להטים' אלו , אולם ברור שמדובר בפעולות שכותבי המכתב ראו בהן חריגה מסמכות , גם אם מוטעה התרגום ללטינית של דברי המכתב פיסקה אחת קודם , אשר ממנו משתמע כי יובנאליס העז למנות בישופים מחוץ לתחומי הפרובינקיה שלו . י' . ( 1 045 Leo Magnus , Epistula 1 19 . 4 ( PL , 54 , cols . 1044- דבריו בהקשר זה ראויים לתרגום מלא ו 'שהרי אין השאפתנות מחמיצה כל הזדמנות למעשי חתרנות , וכל אימת שייערך כנס כללי של אנשי כנסייה לדיון בבעיות שוטפות , קשה יהיה למנוע בעד תאוותנותם של החטאים , לבקש את אשר חמדו מעבר למידה . גם מהסינוד של א ? סוס , אשר הפיל את נסטוריוס משולל יראת השמיים ואת תורתו , סבור היה יובנאליס כי יוכל להיבנות למען הישג ראשונות בפלסטינה , ובחוצפתו העז לבסס זאת על כתבים כוזבים . ומכיוון שדבר זה החריד בצדק את מנוחתו של קירילוס , בישוף אלכסנדריה , נוחו ערן , גילה בפני במכתביו , מה העז הלה בשאפתנותו , והרבה לבקש בהעתרת תחנונים כי לא תינתן כל הסכמה לניסיונותיו הבלתי חוקיים . '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help