sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:221

מאיבריה , הלא היא גרוזיה של ימינו , שעתיד היה להיות בישוף מיומאס , עיר הנמל שליד עזה . אחרים בחרו , כאמור , שלא להגביר את מעורבותם בעולם החומר , אלא להיפך , להתרחק ממנו ומכל גילוייו . הללו פרשו למדבר יהודה וחיו בו חיי פרישות , קצתם בקהילות נזירים שקיימו חיי שותפות במקום אחד , במסגרת שנקראה ביוונית קוינוביוין = coenobion ) חיי שותפות , ( וקצתם בהתבודדות מוחלטת , במערות המדבר , כשהם מתכנסים למקום מרכזי אחד רק בעתות חג ומועד לצורך קיום טקסי הדת ( לקהילה מסוג זה ניתן הכינוי לאורה . ( laura במחצית הראשונה של המאה הה' הלכה ונוצרה ברית בין קהילת נזירי המדבר ובין בישוף ירושלים באותה עת , _יובנאליס . ( Juvenalis ) בישוף זה הלך במסלול שהתוו קודמיו , בעיקר קירילוס , ואף הרחיק לכת ממנו בנכונותו לשעבד עקרונות של אמונה דתית לפוליטיקה כנסייתית שריח חזק של חולין נודף ממנה . מטרתו העיקרית היתה להקנות למושב הבישוף של ירושלים מעמד רשמי ומוכר של כס אפוסטולי , ולבישוף ירושלים עצמו את התואר 'פטריארך , ' שהחל להיות מקובל באותה עת — אף כי לפי שעה באורח בלתי רשמי בלבד — לגבי בישופים של מושבים אפוסטוליים . 89 כמה מהתבטאויותיו , ותגובותיהם של מנהיגי כנסייה ידועי שם בדורו על התבטאויות אלה , מרמזות על כך שלא הסתפק במעמד השווה לזה של אלכסנדריה , אנטיוכיה ורומא , אלא נשא את נפשו למעמד של ראשונות מוחלטת בהיירארכיה הכנסייתית . בשלב הראשון הציב כמטרה את קביעת מעמדה של ירושלים מעל לזה של אנטיוכיה . בעניין זה נסתייע בארם ששמעו יצא כבר בשנות העשרים של המאה הה' כמנהיגה הבלתי מוכתר של קהילת נזירי מדבר יהודה , הלא הוא אותימיוס , ( Euthymius ) נזיר מארמניה הרומית , שהגיע _כצליין לעיר הקודש והשתקע במדבר יהודה . יובנאליס ניצל את פעילותו המסיונרית של אותימיוס זה , אשר העביר אל חיק הנצרות שבט סךקני שהיגר לארץ ישראל מגבולותיה של פרס הססאנית בהנהגת אדם הידוע בכינויו הפרסי בלבד , אספבטוס ( שיבוש של , spahbed בפרסית תיכונה = מצביא , מפקד . ( על פי מסורת שנשתמרה עד של ק שיים , אשר בגללם נחשדה כזיוף . לסיכום העמדות השונות במחקר בשאלה זו ראה : גרגואר , שם , עמ' . XXIX-XIIl _לטענה גרגואר , שם , עמ' , Lxxxvui-Lxxi מדובר במסמך שגרעינו טוב ומהימן , אך עבר עיבוד מאוחר . בשנת 1941 פירסם הבולאנדיסט פ' פטרס גירסה גיאורגית של המסמך ; ראה : 65-216 p . Peeters , 'La vie ge ' orgienne de saint Por- . _קק . phyre deGaza' , ab , 59 ( 1941 ) , מסמך זה , אשר לטענת פטרס הינו תרגום מסורית לגיאורגית של גירסה שונה מזו היוונית , יש בו כדי לאשר לפחות באורח חלקי את ההשערה של גרגואר . פטרס מודה בכמה מקומות שהגירסה הגיאורגית נקייה מרוב הקשיים הגדולים שמעוררת הגירסה היוונית ( ראה : שם , עמ' . ( 89-88 , 83 , 82-80 לרוע המזל היה פטרס עצמו מושפע יתר על המידה מהדעה הרואה בביוגראפיה כולה זיוף , ולכן נמנע מהסקת המסקנות הסופיות הנכונות מתגליתו . השפעת דעתו ניכרת עד היום ; ראה , למשל ו the Roman Empire ( A . D . 100-400 ) , _New Haven , R . MacMulien , Christianizing . 1984 , pp . 86-87 ; cf . p . 158 n . 2 הוכחת מהימנותו של מסמך חשוב זה ראויה לדיון מפורט במסגרת נפרדת . 87 אודות ביוגראפיה שלו ראה הערה , 10 לעיל . 88 ראה הערה , 40 לעיל . קהילת הנזירים של מדבר יהודה זכתה לאחרונה לדיונים מאלפים ; ראה : הירשפלד _, מנזרי מדבר יהודה . כמו כן ראה' פטריך , נזירות . ' הדיון הטוב ביותר בתולדות חייו של אדם זה ובמאבקו למען עליונותה של בישופות ירושלים הנו עדיין זה של ארנסט הוניגמן , ראה . הוניגמן _, יובנאליס . ' ° הביוגראפיה שלו ראה : קירילוס מסקיתופוליס , חיי אותימיוס .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help