sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:219

אכן כונסה ועידה כנסייתית לדון בעניין בארץ ישראל , מבלי להמתין להכרעתו של בישוף רומא , והפרוטוקול של ועידה זו נותן ביטוי מובהק לשקיעת יוקרתו של בישוף ירושלים . רשימת המשתתפים של ועידת לוד , שדנה בשנת 415 בשאלה הפלאגיאנית , כוללת ארבעה עשר בישופים . בראש ישב אולוגיוס , ( Eulogius ) בישוף קיסריה , שמילא את תפקידו הטבעי כמטרופוליטס . שמו של יוחנן מופיע אחריו , במקום השני . אכן נתהפכו היוצרות מאז ועידת קונסטנטינופוליס " , אין זה מן הנמנע שהפעילות המחודשת בימי יוחנן לפיאורם של המקומות הקדושים נבעה מרצונו של הבישוף לשקם את הילת יוקרתה של עירו ולבצר מחדש את מעמדם המתערער של בישופיה . בניינה של כנסיית הר ציון בימיו כבר נזכר לעיל . אתר זה , שבו צמחה הקהילה הנוצרית הראשונה לאחר צליבת ישו , היה מתאים ביותר לשמש סמל למעמד כנסיית ירושלים כ'אם הכנסיות כולן . ' חשוב לא פחות היה גילוין של עצמות סטפנוס הקדוש המרטיר הראשון , שחרף את נפשו למות למען אמונתו על פי המסופר בברית החדשה . עצמותיו של קדוש זה נתגלו לא הרחק מירושלים בכפר גמלא , אשר זוהה לימים על ידי הנוצרים כמקום אחוזת הקבר של גמליאל הזקן , מורו של פאולוס ומליץ יושר על הנוצרים הראשונים על פי הברית החדשה . משם הועברו להר ציון , מקום משכנן הזמני , עד אשר תיבנה כנסייה לכבודן , במקום שבו הוצא להורג בסקילה . מעניין ביותר העיתוי של חשיפת שרידי הקדוש . היה זה בשנת , 415 בעיצומה של אותה ועידה , ( tionem intentionemque nostram אכל בדבריו הוא אין עדות לכך שהשמיע בקשה כזאת קודם לכן . כל אשר נאמר הוא כי תבע שעניינו ועניינו של פלאגיוס יובאו בפני שופטים הדוברים לטינית . מובן מאליו שלא היה זה מקומו להביע התנגדות _לאינסטאנציה רמת הדרג שאליה הפנה יוחנן את העניין , אולם עצם הפנייתו אל הכס האפוסטולי המערבי על ידי אדם המתיימר לשבת על כס אפוסטולי במזרח היא רבת משמעות , כשם שרבת משמעות היא התעלמותו של בישוף קיסריה מהחלטה זו כאשר החליט לכנס ועידה משלו ( ראה להלן 79 . ( רשימת המשתתפים בוועידה מופיעה אצל 80 tinus , Contra Julianum , 19 ( PL , 44 , col . 65 ) Augus- ראה לעיל , עמ' . 207 81 מפעלות השליחים ו 82 . 60-8 לדיון מפורט בפרשת פולחנו של סטפאנוס הקדוש בירושלים ראה : 83 _sepulture de saint )' , DACL , V , cols . 624-67 1 H . Leclercq , ' £ tienne ( martyre et תיאור חשיפתו של אתר הקבר מצוי במכתבו של כוהן הדת לוקיאנוס , שנכתב במקורו יוונית ותורגם לרומית על ידי אביטוס ( Avitus ) מבראגה ( Braga ) שבספרד , ידידו של אורוסיוס , שנכח לצדו בעת הבוררות בירושלים , והצביע בפניו על כמה משגיאותיו של המתורגמן הרשמי ( אורוסיוס , שם [ לעיל , הערה , 6 , [ 78 עמודה . ( 1178 כמה גירסאות של מכתב זה מצויות היום בידינו . לצד שתי גירסאות לטיניות , ( PL , 41 , cols . 805-808 ) שהיו ידועות דורות רבים , פורסמה גם גירסה יוונית , ראה Kermeus , _'AvadXeKia _1 f \ c , _'lEpoaoXu | _itTiKfj <; A . Papadopuios- < . _axaxwXoyiai ; , Petersburg 1898 , pp . 28-53 גייסה זו קרובה לאחת משתי הגירסאות הלטיניות הנ"ל , שנהוג לכנותה גירסה , b אולם דווקא גירסה זו אינה משקפת ככל הנראה את נוסח מכתבו האמיתי של לוקיאנוס , אלא מהווה עיבוד מאוחר . על כך ראה : ; 414-428 , esp . pp . 419-428 Saint _fitienne a Jerusalem' , ROC , 12 ( 1 907 ) , pp . M J . L . agrange / Le Sanctuaire de la Lapidation de וביתר פירוט : Etienne , a propos d _' une controverse' , AB , 27 Peeters , 'Le Sanctuaire de la Lapidation de S . p . . ( 1906 ) , pp . 359-368 הוא הדין בגירסה סורית של מסמך זה , למרות דעתו של : grecs relatifs a Saint Etienne _' , ROC , 11 ( 1906 ) , pp . 7 to _^ m 1 c 6 <; et _tioXiteuohevoc ; , et sur plusieurs textes F . Nau , 'Sur les mots 199-219 . לעומת זאת , אץ כל ספק כי הגירסה הלטינית האחרת ( A ) היא היא תרגומו המילולי של אביטוס למכתבו של לוקיאנוס , שמקורו אבד ( על כך ראה במחקרים הנ"ל של לגרנד ופטרס . ( גילוי עצמותיו של סטפאנוס הקדוש בשנת 415 שימש נקודת מוצא להתפתחות האגדה בדבר קבורתו על ידי גמליאל הזקן , ובדבר התנצרותו של זה האחרון — אגדה שהפכה לנושא מרכזי באוונגליון אפוקריפי . גירסתו הגיאורגית של מסמך זה , הכלולה בתוך סינאק

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help