sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:217

הלא הן אלכסנדריה , אנטיוכיה ורומא . כבר ועידת ניקיאה העניקה לבישופויות אלה מעמד עדיף על פני בישופויות מטרופוליטיות רגילות . אולם במעמדה של ירושלים היה פגם , שכן בניגוד לשלוש הבישופויות הנזכרות לא היתה בישופות מטרופוליטית " . חולשה זו חשפה אותה לתהפוכות שנבעו משינוי הנסיבות . בימיו האחרונים של _קירילוס לא היה ספק בדבר עליונותה של בישופות ירושלים . בפרוטוקול של ועידת קונסטנטינופוליס מופיע שמו לפני זה של בישוף קיסריה ; ולא זו בלבד , אלא שקירילוס ניצל את מעמדו החדש ומינה ככישוף קיסריה את אחיינו גלאסיוס ' . לעומת זאת , בימי יורשו , הבישוף יוחנן הב' , ( 417-386 ) חלה הידרדרות במעמד ירושלים . עובדה זאת קשורה ככל הנראה במעורבותו של יוחנן בשתי מחלוקות גדולות r ואף על פי שנגרר לתוכן ללא התלהבות יתירה , לא השכיל לכלכל את מעשיו בתבונה אלא קומם נגדו כמה מן הגדולים במנהיגי הנצרות בדורו , ובתוכם את אפיפאניוס ( Epiphanius ) בישוף סלאמיס שבקפריסין , את אוגוסטינוס בישוף היפו ( Hippo ) שבאפריקה , ואת היירונימוס . אחת המחלוקות הללו היתה המחלוקת _האודיגניסטית , שהתעוררה עקב חשד המינות שדבק במשנתו של אב הכנסייה הנערץ בן המאה הב' אוריגנס ; בעיקר נסבו הדברים על כמה מסקנות תיאולוגיות שנבעו משיטת פרשנותו האלגורית למקרא , כגון קדימות קיום הנשמות להיווצרות הבשר כתוצאה מהחטא הקדמון , וכן שלילת תחיית המתים בגוף הגשמי " . במחלוקת זו התייצב יוחנן , יחד עם רופינוס , לצד משנת אוריגנס , ואילו היירונימוס הלך בעקבות אפיפאניוס והוקיע אותה כתורת מינות . אין זה מענייננו לפרט כאן את תולדות המחלוקת הזאת , אולם נראה שיוחנן עצמו לא היה מעוניין בדקויותיה במידה שהיה מעוניין בשמירה על מעמד הרופף של בישופותו , ואולי אף בקידומו . ואמנם , כבר בשלביה הראשונים של המחלוקת חזר בו במידה מרובה מתמיכתו 73 ההיסטוריון הכנסייתי סוזומנוס אומר במפורש 2 . 25 . 4 , H E ) [ עמ' ([ 181 _כיאתהמעמדשלמושבאפוסטולי ( _dnoaxoXiKoi ; _epovo _?) תבע לעצמו כבר קירילוס , בישוף ירושלים , בעת מאבקו נגד אקאקיוס , בישוף קיסריה , שנשען על מעמדו כמטרופוליטס . 74 באשר לרשימת המשתתפים בוועידה זו ראה : תיאודורטוס 8 . 5 , // £ , ( עמ' . ( 288 גלאסיוס , אחיינו , מופיע אחריו . ברשימת החתומים על ה'אני מאמין' ( credo ) של ועידה זו , כפי שמביא אותה מאנסי , ג , עמ' , 568 מופיע השם תלאסיוס ( Thaiassius ) כמקום גלאסיוס , מן הסתם בטעות , אף כי העור ך מודע לצורתו הנכונה של השם ( ראה שם , הערה . ( 2 על דבר מינויו של גלאסיוס ככישוף קיסריה על ידי דודו , וכן על ניסיונות אחרים של קירילוס להתערב בענייני בישופות קיסריה , ראה : אפיפאניוס , פנאריון 5 . 27 . 73 , ( עמ' . ( 302 על גלאסיוס מקיסריה ראה גם : 75 schichte des Gelasios von Kaisareia , Berlin 1966 Winkelmann , _Untersuchungen zur Kirchenge- F . יש הרואים את השפעת אוריגנס בעיצוב תורתם של האריאנים המתונים . כך , למשל , פון הרנק , תולדות הדוגמה . ברם , כאן מדובר במחלוקת נוספת , שבמרכזה היבטים אחרים של תורתו . היא נבעה מרצונו העז של זרם אינטלקטואלי בכנסייה לשמר את גישתו ה'מדעית' לתיאולוגיה , חרף קבלת עיקרי ועידות ניקיאה וקונסטנטינופוליס , שנגדו בעליל את עמדתו בשאלה הטריניטארית . לתולדות המחלוקת הזאת ראה : שם , עמ' , 508-449 וראה גם : . 245-256 the Third Century Church , London 1985 , esp . pp . pp . 767-774 ; J . W . Trigg _, Origen : The Bible in and Origenism ' , New Catholic Encyclopaedia , X H . Crouzel , 'Origen סיכום תמציתי של שמונה נקודות שבהן נחשבת תורת אוריגנס לתורת מינות מצוי בחיבורו של היירונימוס התוקף את יוחנן , בישוף ירושלים' nymus , Contra Joannem Hierosolymilanum , ad Hiero- . Pamamachium , 7 ( PL , 23 , col . 360 ) והשווה : פון התק , שם , עמ' , 508-507 המפרט חמש עשרה נקודות שהובעו בימי הקיסר יוסטיניאנוס . ( 565 -527 )

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help