sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:216

מחלוקות דת לשוב למקומותיהם , למען הגבר בלבול ומבוכה בכנסייה . שוב מוצאים אנו את קירילוס בירושלים , וכפי שראינו לעיל ייחסו לו סופרים נוצריים תפקיד מכובד בהתנגדות לתוכניותיו של יוליאנוס לקומם את הריסות המקדש . בימי הקיסר ואלנס , ( Vaiens ) שהשקפותיו בענייני דת היו זהות לאלה של קונסטנטיוס , שוב נאלץ לגלות . דומה שדווקא ריחוקו של קירילוס מארץ ישראל ונדודיו ברחבי הקיסרות סייעו לו להבין אמת גדולה , שאין להרחיק לכת אף באופורטוניזם . טובים היו סיכוייו של בישוף קיסריה להיבנות דווקא מהליכה בתלם שהתווה הקיסר ומעשיית רצונו ללא ערעור , שכן עצם קירבתו למרכז המינהל האזרחי של הפרובינקיה קירבה אותו גם אל חצר הקיסר . לעומת זאת ניתנה לקירילוס ההזדמנות לקלוט את הלוך הרוחות שרווח בכנסייה בימי הקיסר ואלנס . היה זה עידן של התקרבות בין האריאנים למחצה , שאליהם השתייך , ובין האורתודוקסים הניקיאניים , שהתאחדו בהתנגדותם לדוקטרינה שביקש ואלנס להשליט על הכנסייה . במהלך אותה תקופה שב קירילוס לאמונתו המקורית ואימץ את ה'אני מאמין' של ועידת ניקיאה . עמדתו המפוכחת הביאה בסיכומו של דבר לניצחונו הגדול , שעה שעל כס הקיסרות עלה קיסר , שדגל אף הוא באותו 'אני מאמין , ' הוא תיאודוסיוס הא' . ( 394-379 ) בוועידת קונסטנטינופוליס , שבה הוכרזה תקפותו של 'אני מאמין' זה , הוכר קירילוס ככישוף ירושלים : מכירים אנו כי קירילוס , הנערץ עד מאוד והגדול באוהבי האל , הוא הבישוף של כנסיית ירושלים , אם הכנסיות כולן anaowv _tcov _e ' kk _^ _oico v ) _קןו _1 ף _0 ן ; , ( mater omnium ecclesiarum מכיוון שנבחר לפנים באורח קאנוני _, על ידי בישופי הפרובינקיה , וניהל מלחמות רבות נגד האריאנים במקומות שונים " . הגדרת ירושלים כ'אם הכנסיות כולן' העניקה לה , למעשה מעמד הזהה לזה של הבישופויות האפ 1 סט 1 ליות , כלומר , אותן בישופויות שהוקמו על פי המסורת על ידי תלמידיו שליחיו של ישו , 70 לסיכום מתועד של תולדות חייו של קירילוס , הדוחה ללא הנמקה כל עדות המתנגשת עם הילת הקדוש שזכה לה , ראה גם : G . Bardy , 'Cyriiie de _Jerusalem' , ques , xin , cols . 1181- 1183 Dictionnaire _d'histoireetdegeographie eceiesiasti- 71 סוקראטס 8 , 5 , HE ) [ עמודה ([ 570 וסוזומנוס 3 . 7 . 7 , // £ ) [ עמ' ([ 309-308 קושרים את שינוי דעתו עם נוכחותו בוועידת קונסטנטינופוליס , אולם שניהם מרמזים על חרטה אמיתית _ek // sra / _jsAei ' afj לדברי סוקראטס ; _nETau £ > _^ 8 Ei <; לדברי סוזומנוס ) שהביאה אותו לידי שינוי דעת זה . ואכן , קשה להניח שהיה מצליח לזכות בעטרת הקדוש המפארת אותו אילמלא ניתן היה להציג את תמיכתו ב'אני מאמין' של ניקיאה בוועידה זו כעניין של חזרה אמיתית בתשובה , ולא כעניין של תכססנות בלבד . 72 מאנסי , ג , עמודה . 586 הנוסח היווני של הדברים , הלקוח מתוך מכתבם של הבישופים הנאספים בוועידת קונסטנטינופוליס אל דמאסוס , בישו ף רומא , מובא על ידי תיאודורטוס 17 . 9 . 5 , // £ , ( עמ' . ( 294 מאנסי מביא באותו מקום ( עמודה ( 587 תרגום מאוחר לרומית , שהוכן על ידי המלומד סירמונד ( Sirmond ) ואומץ לאחר מכן על ידי המלומד הרדואין _, ( Hardouin ) שניהם בני המאה הי"ז . תרגום זה גורס , omnium ecclesiarum mater אבל אולי יש להעדיף על פניו את הנוסח , mater cunctamm ecclesiarum המופיע בתרגומו העתיק של קסיודורוס , מהמחצית הראשונה של המאה הו . ' ראה : Cassiodorus _, mstoria . Tripartite , 9 . 14 ( PL , 69 , col . 1134 ) קיימת לפחות מידת מה של סבירות שקסיודורוס השתמש בנוסח רשמי של המכתב ברומית , במקום לתרגמו בעצמו מדברי תיאודורטוס .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help