sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:215

אקאקןיוס . ( Acacius ) רק עמדתו במחלוקת האריאנית אפשר שיש בה רמז למתח ההולך וגובר בץ שתי הבישופיות : בעת כינוסה של ועידת צור בשנת 355 היה עדיין קרוב בעמדותיו בענייני דת לאריאניזם המתון של אוסביוס , אך מאוחר יותר נמצא אותו במחנהו של אתנאסיוס _, מנהיגם הבלתי נלאה של התומכים בהחלטות ועידת ניקיאה ומתנגדי האריאניזם " . רק בימי יורשו של מאקסימוס , הלא הוא קירילוס , התלקח המאבק בין ירושלים וקיסריה בגלוי . מבעד לערפלי הזמן מצטיירת דמותו של בישוף זה כפוליטיקאי כנסייתי מחונן , אשר שיקוליו בדבר טוהר האמונה היו כפופים לשאיפותיו להאדיר את יוקרת בישופותו ולרומם את מעמדה _בהיירארכיה הכנסייתית . הילת הקדוש שזכה לה לאחר מותו אינה עולה בקנה אחד עם משפטם של בני דורו , אפיפאניוס , היירונימוס ורופינוס , ועם דעתם של היסטוריונים כנסייתיים , שכתבו עשרות שנים לאחר מותו — סוקראטס , תיא 1 דוךטוס וסוזומנוס " . כל אלה אינם מסתירים את העובדה שמניעיו העיקריים של קירילוס במעורבותו במחלוקת הדתית לא היו לשם שמיים , אלא נבעו מצורכי המאבק נגד אקאקיוס מקיסריה . את הקריירה הכנסייתית שלו החל קירילוס כתלמידו של מאקסימוס , הדבק בעקרונות ועידת ניקיאה . כדי לזכות _בבישופות ירושלים הצטרף למחנהו של אקאקיוס מקיסריה , שנהנה אותה שעה מחסד הקיסר קונסטנטיוס . אולם נכונותו להתפשר בענייני דוקטרינה דתית היתה גדולה מנכונותו להתפשר בענייני סמכות ומנהיגות . בשלב הראשון של המאבק היתה ידו על התחתונה , ובשנת 357 נאלץ לגלות מבישופותו . בגולה התקרב אל מנהיגי הזרם המרכזי ששלט אז באסיה הקטנה , הם הקרויים 'אריאנים למחצה , ' שגרסו כי הבן דומה בישותו לאב jx , ( homoiousios ) איננו זהה לו ( homoousios ) כפי שגרסה ועידת ניקיאה . כנגד שני הזרמים כאחד , גרס הזרם שאקאקיום היה לאחד ממנהיגיו כי הבן רק דומה ( homoios ) לאב ( מבלי להזכיר את עניין הישות . ( דווקא גירסה זו היתה מקובלת על הקיסר קונסטנטיוס . די היה בכך כדי לכפות על קירילוס גלות נוספת , בשנת , 360 לאחר ששב זמן מה אל כס כהונתו . משעלה יוליאנוס על כס הקיסרות התיר לכל הבישופים שגלו בשל " ראה הערה , 26 לעיל . 67 אפיפאניוס , פנאריון , 23 , 73 ( עמ' 9-5 , 27 ;( 297-296 ( עמ' . ( 303-302 68 אוסביוס היירונימוס , כרוניקון ( עמ' . ( 237 גירסתו חריפה במיוחד בנימתה , העוינת את קירילוס , ולפיכך נוטים ההיסטוריונים הכותבים כרוח המסורת הכנסייתית הרשמית לדחותה בקלות רבה מדי ( כך , למשל , Paulin [ לעיל , הערה , [ 65 עמ' . ( 26 אולם גירסה זו גדושה מדי בפרטים נסיבתיים מכדי שנית ן יהיה לדחותה מכל וכל . וראה גם : רופינוס , , he 26 , ( 10 ) 1 ( עמ' . ( 989 69 גירסתו של סוזומנוס 1 . 20 . 4 , // £ , ( עמי , ( 170-169 בדבר מינויו של קירילוס לבישופות ירושלים על ידי הבישופים האריאניים אקאקיוס מקיסריה ופטרופילוס מבית שאן תואמת בקווים כלליים את גירסתו של היירונימוס . בנפתוליו בנבכי המחלוקות הדתיות של התקופה מודים גם סוקראטס 8 . 5 , he , ( עמודה , ( 578 וגם סוזומנוס , שם , 7 . 7 . 3 ( עמ' , ( 309-308 בניגוד לרושם שמעוררים דבריו במקום אתר כי מלכתחילה תמך קירילוס ללא סייג ב'אני מאמין' של ועידת ניקיאה , ראה : שם 4 . 25 . 1 ( עמ' , ( 181 ואף בניגוד לרושם שמעוררים דברי תיאודורטוס , 2 . 26 . 2 , he ( עמ' . ( 157 אולם בסיכומו של דבר מודים גם סוזומנוס , שם , , 25 . 1-4 ובייחוד שם , 2 ( עמ' , ( 182-181 וגם תיאודורטוס , שם , כי עיקר מעייניו של קירילוס במאבקו נגד אקאקיוס בישוף קיסריה היו נתונים לבכורת מעמדה של ירושלים על פני קיסריה , וכאן תואמת _גירסתם את 7 ו של סוקראטס , שם , 2 . 40 ( עמודה . ( 344 סוקראטס מוסיף נופך משלו , שעה שהוא מתאר ערעור של קירילוס על פסק דין של ועידה כנסייתית בפני הקיסר כצעד ללא תקדים ( ראה _' שם , 2 . 39 [ עמודה . ([ 344

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help