sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:214

פרוץ המאבק בין ירושלים וקיסריה על הנהגתה של כנסיית ארץ ישראל בין כך ובין כך , סיפורים שנפוצו לאחר מכן בדבר נבואות קירילוס בישוף ירושלים על כישלונן הצפוי של מזימות יוליאנוס האדירו את יוקרתו , וקרוב לוודאי שאף שימשו אותו כנשק במלחמתו על מעמד הבכורה של כנסיית ירושלים בארץ ישראל . כפי שראינו , המאבק בין בישופות ירושלים לבישופות קיסריה החל כבר בימי קונסטנטינוס . המערכה הראשונה הסתיימה בניצחונו של אוסביוס , בישוף קיסריה , שניצח על החגיגות לכבוד חנוכת כנסיית הקבר , שעה שמאקסימוס , יורשו של מקאריוס כבישוף ירושלים , נדחק לקרן זווית . מאקסימוס עצמו היה זקן ושבע תלאות כאשר עלה על כס הבישופות בירושלים , וכל עוד החזיק במשרה רחשה אש המאבק במיסתורין , שכן הוא לא העז להתייצב בגלוי נגד אוסביוס או יורשו 62 ראה : גייגר ( לעיל , הערה , ( 49 עמ' " . 217 שם . _dd _idv mn _m-wox 64 M . Adier , The Emperor Julian and the Jews ' , j qr , 5 ( 1 893 ) , pp . 642 , 650 את עיקרי טיעונו קיבל גם ראסל ( לעיל , הערה , ( 56 עמ' , 54 וכן : 284-565 n . Chr ., Munchen 1989 , p . 102 romische GesMae von Diocletian bis JusiMan , a . Demant , Die spatantike _. " ראה הערה , 47 לעיל , באשר לדבר הנבואה ; וראה : . 1959 , pp . 25-29 Paulin , Saint Cyrilde Jerusalem Cate ' chete , Paris A . דיון זה 'מצטיין' ביחסו הבלתי ביקורתי כלפי המקורות , אך למרות מגמת התיאור הכללית ( הצגת קירילוס כקדוש נוצרי ) אין הוא מצליח לטשטש את העובדה כי המאבק הפוליטי נגד הבישופות המטר 1 פ 1 ליטית של קיסריה שימש נקודת מוצא למחלוקות הדוקטרינאריות שבהן עירב קירילוס את עצמו . רב , לפיכך , לפני רעידות האדמה של מאי . 363 שני המכתבים האחרים הנזכרים לעיל ( המכתב אל קהילת היהודים והמכתב אל כוהן פגאני עלום שם ) נכתבו , אפוא , לאחר הפסקת עבודות הבנייה , והמכתב האחרון בא למעשה להכריז על דחיית השלמת ביצוען עד לאחר המלחמה . מה גרם לדחייה זו ? אם נתעלם מדברי המקורות הנוצריים על רעידת אדמה ונעיין בעדותו של אמיאנוס בלבד , המדברת רק על שריפה מסתורית , ניתן להציע שני הסברים סבירים . ראשית , שמא גרמה חפירת יסודותיו של הבית המיועד לשחרורו של מאגר גזים , שהוצתו , על ידי ניצוץ כלשהו בעת עבודות החציבה " . לחלופין , ניתן לכרוך את השריפה עם שריפה אחרת , שפרצה בהיכלו של האל אפולו שבדפנה , הסמוכה לאנטיוכיה , כמה חדשים קודם לכן , שעה שהקיסר עצמו שהה באנטיוכיה . יוליאנוס ייחס את השריפה למעשה חבלה מצד הנוצרים , ונראה שטעמיו היו עמו . לפיכך ייתכן שגם במקרה שלנו מדובר בהצתה מכוונת מצד הנוצרים " . קיימת גם אפשרות נוספת . המפעל של שיקום הריסות בית המקדש תבע גיוס משאבים מרובים , והקיסר החליט על דחייה בהמשך הגשמתו בשל מלחמתו הצפויה נגד הפרסים , מכיוון שכל משאביו היו נחוצים לניהול מלחמה זו . סביב עובדה פשוטה זו רקמו לאחר מכן הנוצרים את סיפורי הנסים שלהם לצורכי תעמולתם . אמיאנוס מרקלינוס , שכתב בימי יורשיו הנוצריים של יוליאנוס , שעה שהגירסה הנוצרית היתה לגירסה הרווחת והמקובלת גם בחצר הקיסר , חוזר עליה בצורה יבשה , המרוקנת אותה מתוכנה העל טבעי , אך נמנע מהתפלמסות גלויה עמה " .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help