sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:210

הנזיר בר צומא מנציבין , שנכתבה בסורית במחצית השנייה של המאה הה 42 ; ' וכרוניקה ערבית מהמאה הי — "' אנו למדים כי גזירת האיסור על נוכחותם של יהודים בירושלים נתחדשה ביתר שאת . קרוב לוודאי שכבר בימי קונסטנטינוס אירע הדבר " . מעתה ואילך הותרה ליהודים הכניסה בשערי העיר אך ורק ביום אבלם הלאומי על הרס בית המקדש ; שעה שעלו אל הר הבית , שחוחים בכאבם וחוגרי שק , הצביעו הנוצרים על המחזה כעל הוכחה ניצחת לקללה הרובצת על ראשם עקב סירובם להכיר בישו . מצבו השומם של הר הבית שימש מעתה ואילך כאות וכעדות להתגשמות נבואתו של ישו כי לא תיוותר בו אבן על אבן אשר לא תיהרס ( מתי כד ; 2 מארקוס יג ; 2 לואקס כא . ( 6 בסתר לבם חששו המפוכחים שבנוצרים מפני תהפוכות פוליטיות , _שבעטןן עלול שליט חילוני כלשהו לנסות לקומם את הריסות המקדש . ביטוי לחשש זה אנו מוצאים בדרשה שנשא בשנת 347 מי שעתיד להתמנות בתוך זמן קצר לבישוף העיר , הלא הוא קירילוס . ( Cyriiius ) בדרשה זו חוזה קירילוס ניסיון מצד ה'אנטי כריסטוס , ' אויב המשיח , לבנות מחדש את בית המקדש ; לדבריו , עתיד ניסיון זה להסתיים בכשלון " . את הדברים הכלליים והמעורפלים הללו , המתייחסים לאחרית הימים , פירשו לאחר מכן כמה סופרים והיסטוריונים כנסייתיים כדבר נבואה , המתייחס לאירוע מוחשי , הוא ניסיונו של הקיסר יוליאנוס , ( 363-361 ) הידוע בפי הנוצרים בתואר 'הכופר , ' לבנות מחדש את בית המקדש . תהפוכות רבות עבר יוליאנוס , בן אחיו למחצה של הקיסר קונסטנטיוס הב' , ( 361-337 ) עד שעלה על כס הקיסרות . בחסותו של קונסטנטיוס התחנך יוליאנוס ברוח נוצרית מובהקת , אולם נראה שכבר משחר נעוריו ניעורה בו התנגדות עזה לחינוך זה . אפשר שטינתו הכבושה כלפי הקיסר , שבוראה את האחראי לטבח אביו ואחרים מקרוביו בשנת , 337 חיזקה התנגדות זו במידה גדולה . תנאי מאסר הבית שבהם בילה חלק מתקופת בחרותו המוקדמת , תחת עינם הפקוחה של מחנכיו הנוצריים , קרוב לוודאי שלא קירבו אותו אל תורתם . משזכה בחירות יחסית , שעה שמונה אחיו למחצה גאלוס כקיסר ושותף לשלטונו של קונסטנטיוס , ניצל יוליאנוס את ההזדמנות להעמיק את ידיעותיו בספרות הקלאסית ובפילוסופיה הניאו אפלטונית . לאחר שהוציא את גאלוס להורג , קירב אליו קונסטנטיוס את יוליאנוס ומינהו קיסר בשנת . 355 דווקא הצלחותיו של יוליאנוס כמצביא במלחמות נגד הברברים באנגליה עוררו נגדו את קנאת קונסטנטיוס והגבירו את המתחים בין השניים . מתחים אלה הביאו לבסוף לידי כך שחילות יוליאנוס העלו אותו מדרגת קיסר הכפוף לקונסטנטיוס למעלת אוגוסטוס , השווה לו בדרגתו . זמן מה רבץ איום של מלחמת אזרחים על 42 מקור זה פורסם באורח חלקי — קטעי מקור ותרגום שזורים לתוך תמציתו , ראה : נו , בר צומא , ( 1914 ) עמ' . 119 " אוטיכיוס _, אנלים 1 , ( עמ' . ( 133 'קונסטנטינוס ציווה כי לא ישכון יהודי בירושלים ( _אל בןת אל מקדס ) ולא יבוא בה . ' הדברים הללו מופיעים בתוך בליל של אגדות ( ראה , למשל : אגדת 'מציאת הצלב , ' שם , עמ' , 129 והשווה הערה , 22 לעיל ) ומסורות מהימנות . למרות אופיו הבעייתי של מקור מאוחר זה , אין להטיל ספק באמינותו של הפרט דידן . 44 ראה היירונימוס _, פירוש לצפניה , 45 . 16-15 , 1 שם . לדבריו המפורטים יש להוסיף את עדותו הקצרה של הנוסע מבורדו , המעגנת אותם כבר בימי קונסטנטינוס . ראה : הנוסע מבורדו , עמ' 22 ( עמ' . ( 16 ' * קירילוס מירושלים , קטכיזם ( מהדורת רישל רופ 15 , xv _, ( ( עמ' . ( 174-172 י * על כך ראה : p . 105 TempleunderJulian . ANewSource ' , _P £ g , 108 ( 1976 ) , s . p . Brock , The Rebuilding of the

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help