sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:209

יוליאנוס 'הכופר' והריסות בית המקדש התהליך המזורז של הפיכת ירושלים לעיר קודש לנוצרים נתן במהרה את אותותיו גם במעמד היהודים בעיר . משלושה מקורות שונים — פירושו של היירונימוס לספר צפניה ?"; ביוגראפיה של 38 לסקירה מקפת וביבליוגראפיה מעודכנת למדי על היירונימוס ותולדות חייו ראה : קלי , היירונימוס . 39 ראה במיוחד מכתבו המפורסם של היירונימוס אל פאולינוס מנולה _, אציל שהפך לנזיר , שם הוא מעיר כי עיר גדולה איננה מתאימה להיות מפלט לנזיר מהבלי העולם הזה , ואפילו בירושלים אמורים הדברים : (& n ( po 5 dpxcu ) המתוארים בכרוניקון פסחאלה , עמ' , 474 כאנשים פרטיים ( avepwran _istoi ) אינם אלא נציגי _n decuriones של המועצה . על כך ראה גם : רובין , ירושלים בתקופה הביזאנטית , עמ' 40 . 124- 123 כל גיבוריו של קירילוס מבית שאן עברו את המסלול הזה : את ארצות מוצאם עזבו כדי לעלות לרגל לירושלים , ומששהו בה זמן מה פרשו למדבר יהודה . על אותימיוס ראה : קירילוס מסקיתופוליס , חיי ' ) urbibus ' mimi , scurrae et omnia quae solent esse in ceteris 'in qua curia , in qua ala militum , in qua scorta , אשר יש בה מועצה , משמר של חיילים , זונות , מוקיונים וליצנים , וכל הדברים המצויים כרגיל אותימיוס , 8-6 ( עמ' . ( 15-14 ראה גם הערה , 90 להלן ; חיי סבא , 7-6 ( עמ' ;( 91-90 חיי יוהנס הסיכסטס , 4 ( עמ' ;( 204 חיי קריאקוס , 4-3 ( עמ' ;( 224 חיי תאודוסיוס ( עמ' ;( 236 חיי תאוגניוס ( עמ' ;( 241 חיי אבראמיוס ( עמ' . ( 245-244 קירילוס מבית שאן , המעלה על נס את קשריהם של נזירי המדבר עם בערים אחרות . ( ' וראה גם : הנט , צליינות , עמ' , 149-147 על יחסו של היירונימוס לירושלים . דבריו של היירונימוס כאן על כוח העזר הצבאי שהוצב בירושלים כדי לשמור בה על הסדר מתקשרים היטב לעדות שבחיבור , Notilia Dignitalum , Or . 34 , 21 בדבר _n Equites Mauri 111 yriciani המוצבים בעיר איליה . אזכור מועצת העיר , _n , curia נותן בידנו מידע נדיר באשר לארגונה האזרחי של העיר . אפשר שמושלי הרבעים שמונו בירושלים בימי הדריאנוס , וככל הנראה גם אחריו — אותם אמפודארכים בישופי ירושלים , נזהר שלא לדבר סרה בעיר הקודש , ובכל זאת מתבהרים מניעי גיבוריו , המעדיפים את המדבר , מאפיונם כשוחריה המובהקים של השלווה _Vp . ( _fiauxia ) להבין כי את השלווה הזאת לא הצליחו למצוא בירושלים . 41 היירונימוס , פירוש לצפניה , . 16-15 , 1 עצמו הגיע לארץ הקודש פעמיים , לראשונה בשנת 375 ולאחר מכן בשנת , 386 אז השתקע בה סופית . בעקבותיו הגיעו גם תלמידותיו , אצילה רומית בשם פאולה ( Paula ) ובתה אוסטוכיום . ( Eustochium ) יחסם של שלושת אלה לירושלים מצביע על מגמה אחרת בקרב הצליינים . אף על פי שנמשכו כבעבותות קסם לירושלים והתפעמו מן האתרים הקדושים שבה , לא מצאו את שלוות הנפש שביקשו בעיר עצמה או בסביבתה הקרובה , ולא בה בחרו להשתקע . הם איוו להם למשכן דווקא את בית לחם , שם הקים היירונימוס מנזר לגברים , בעוד פאולה מקימה מנזר של נשים לידו . מקומות אחדים בכתבי היירונימוס מצביעים על סלידתו מהבליה של העיר הגדולה , שאווירתה הארצית עמדה בניגוד בולט לאווירתה השלווה והרוגעת של בית לחם " . צליינים אחרים לא הסתפקו אפילו ברוגע היחסי של מקומות כבית לחם . שאון המונה של ירושלים דחף אותם אל הקיצוניות האחרת , ואת שלוות נפשם ביקשו בהתבודדות במדבר יהודה . במהלך המאה הד' החלה משגשגת קהילת נזירים גדולה במדבר זה , ואין כמעט ספק שירושלים היתה תחנה אחרונה חשובה בדרכם של רבים מבני קהילה זו בטרם החליטו סופית לפרוש למדבר . תנועה זו עתידה היתה למלא תפקיד חשוב בתולדות ארץ ישראל בכלל ובתולדות ירושלים בפרט .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help