sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:208

בין כך ובין כך , התהודה שהיתה למכתב זה בקרב סופרים נוצריים מאוחרים יותר חושפת את מערכת ציפיותיהם של צליינים להתגלויות שמימיות בתוך תחומי ירושלים . מצד שני , שגשוגה של העיר היה מלווה תופעות אופייניות למרכזי תיירות גדולים בימינו . גךגוריוס _, בישוף העיר ניסה ( Nyssa ) שבאסיה הקטנה , ביקר בה בשנת , 379 כנציגה של ועידה כנסייתית באנטיוכיה . הוטל עליו לבדוק את מידת דבקותה של בישופות ירושלים ב'אני מאמין' של ועידת ניקיאה ( על כך להלן , בין הערות . ( 72-65 מראה עיניו עורר בו פלצות וחיזק אותו בדעתו כי מקומות קדושים אינם בנמצא : אתרי פולחן כה רבים כבאותם מקומות שבהם מהולל שם האדון לא יוכל איש למנות ברחבי העולם כולו . לפיכך , לו רב יותר היה החסד השורר באתרי ירושלים , לא היה החטא פוקד את המתגוררים שם . אולם לפי שעה אין צלם תועבה שאינם מעזים להתנסות בו : זנונים , נאפופים , גנבות , עבודת אלילים , הרעלות , קנאה ורצח . יחסם הדו ערכי של מאמינים לירושלים עודד במידה מרובה את התפתחותה של תנועת הנזירות בארץ ישראל . צליינים רבים הצליחו להתעלם מנגע החטא ששגשג בשולי פולחן המקומות הקדושים . דוגמה טובה לכך היא הצליינית הידועה היום ( לאחר שיושבו חילוקי הדעות על זהותה ) בשם אגךיה _, ( Egeria ) ששהתה בארץ הקודש בין השנים , 384-381 וספר המסע ( itinerarium ) שלה הוא אחד המקורות המשובחים לתולדותיו של פולחן המקומות הקודשים בארץ ישראל בכלל ובירושלים בפרט . מקרב צליינים אלו , יש שפרשו מחיי העולם הזה במנזרים שקמו בירושלים ובקרבתה . כך אירע למלאניה , ( Meiania ) אצילה רומית עתירת נכסים , שעלתה לארץ הקודש והקימה בכספה מנזר על הר הזיתים . כך אירע להיסטוריון הכנסייתי רופינוס , ( Rufinus ) כוהן דת מאקוויליאה ( Aquiieia ) שבאיטליה , שפרש לאותו מנזר ושהה שם שנים רבות בטרם שב לאיטליה כדי לכלות בה את חייו . שני אלה היו ידידיו הטובים של היירונימוס , ( Hieronymus ) הידוע בצלייני ארץ ישראל במחצית השנייה של המאה הד , ' מחבר התרגום המקובל של כתבי הקודש ללטינית , ה'וולגטה' . ( Vulgata ) אך לימים נעשו בני פלוגתא שלו ויריביו בענייני תיאולוגיה . סלע המחלוקת היתה הדרך הנכונה לפרשנות כתבי הקודש : רופינוס ומלאניה דגלו בשיטת אוריגנס , שהוציאה מפשוטם תיאורים מוחשיים וגשמיים מדי של האלוהות ; ואילו היירונימוס הצטרף אל הדוחים את גישתו . היירונימוס _ede / ' / m » 7 Mf _ . 9 ( 1949 ) , pp . 593-606 de PhUologie et _d'Mstoire Orientates et slaves , dem 4 . Jahrhundert n . Chr . \ / 4 _rt / 7 Ma
יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help