sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:207

מתיאוריהם של עולי רגל מאוחרים יותר , מן המימצא הארכאולוגי , וכן ממפת הפסיפס של מידבא , ניתן לשחזר את מבנה הכנסייה עם השלמתו , שהיה מורכב מארבעה חלקים . המבקר בה נכנס מה'קארדו מאקסימוס' אל תוך חצר מוקפת עמודים . מחצר זו עבר מערבה אל תוך הבסיליקה , שנקראה , כאמור לעיל , בשם 'מרטיריוך . שתי אכסדראות כפולות קישטו בסיליקה זו בשני אגפיה , והאפסיס שבקצה המערבי היה עטור אף הוא בתריסר עמודים , כמספר תלמידיו של ישו . חלק זה של הכנסייה ציין , כאמור , את המקום שבו קבעה המסורת הרשמית את גילוים של שלושת הצלבים . משם המשיך הצליין בדרכו מערבה ועבר אל החצר הפתוחה , האטריום . ( atrium ) בפינתה הדרומית המזרחית של החצר הזאת ניצב סלע הגולגותא , אשר עליו נצלב ישו על פי המסורת , ואילו מסורת אחרת , אשר הדיה הראשונים מצויים כבר אצל אוריגנס _, במחצית הראשונה של המאה הג , ' קבעה בתחתיתו של סלע זה את מקום קבורתו של אדם הראשון . בקצה המערבי ביותר של מערכת המבנים עמדה כנסיית התקומה מן המתים , 'אנסטאסיס' ביוונית , שהוקמה מעל מערת הקבורה . כנסייה זו היתה מבנה עגול ' , ר 1 טונךה' בלשונם של הצליינים דוברי הלטינית , ומעליו התנוססה כיפה מפוארת . גם הר ציון , מרכזה הישן של הקהילה הנוצרית הראשונה בירושלים , שנשכח לשעה עקב להיטותו של קונסטנטינוס לבנות בתוך תחומי העיר איליה עצמה , זכה עתה במבנה משלו . בדומה לכנסיית הקבר , נראה שגם כנסייה זו הוקמה בשלבים . תחילה הוקם מבנה צנוע יחסית , בימי הבישוף מאקסימוס , יורשו של מקאריוס 335 ) עד 348 בערך , ( ולאחר מכן בסיליקה מפוארת יותר , בימי הבישוף יוחנן השני . ( 417-386 ) על הר ציון יכלו צליינים לראות גם את ביתו של הכהן הגדול כיפא ואת העמוד שלידו הצליפו בישו . על הר הזיתים נוספה , כנזכר לעיל , כנסיית עלייתו של ישו השמיימה Ascensio ) בלטינית , Avd _^ _yvq ביוונית , ( סמוך לכנסיית האלאונה . בעיר שררה אווירה של קודש מהול בחולין . אופייני הסיפור על אודות צלב של אור שזהר בשמי ירושלים בבוקרו של ה 7 במאי , שנת , 351 בעת חגיגת הפנטקוסט ( היום החמישים לאחר צליבת ישו , אז צלחה רוח הקודש על תלמידיו . ( סיפור זה מופיע במכתב המיוחס לקירילוס , בישוף ירושלים . ( 386-348 ) מהימנותו של המסמך הזה הוטלה בספק , כנראה שלא בצדק . נראה שהוא קשור לתעמולת הקיסר קונסטנטיוס שליוותה את מלחמתו נגד המורד במלכות מג _^ נטיוס . ( Magnemius ) 28 לתיאור מפורט של אתר הקבר על מבניו השונים ראה : קואנון , כנסיית הקבר . למראי מקומות מרוכזים למקורות המתייחסים לכנסיית ה'אנסטאסיס' ראה : וילקינסון , צליינים , עמ' . 177-175 וכן ראה להלן , פטריך , עמ' . 381-353 29 על קיומו של מבנה כזה מרמזת לשונו של קירילוס באחת הדרשות ל _ _קטכי ! _3 _נים = ) המועמדים לטבילה ) שנשא בשנת 348 בערך , בטרם היה הוא עצמו בישוף ירושלים י ראה : קירילוס מירושלים , קטכיזם ( מהדורת רישל רופ , 11 ) 4 , xvi , ( עמ' . ( 210-208 30 לעדותו של הלקטיונאר הגיאורגי הירושלמי ראה : H . Goussen , Ubergeorgische Druckeund Handsch- 1923 , p . 17 desaltchristlkhenJerusalems , Munchen-Giadbach riften : DieFestordnung undden Heiligenkalender ( ל 29 במארס . ( והשווה : גאריט _, הלוח הגיאורגי , עמ' . 187-186 ' הנוסע מבורדו , עמ' 22 ( עמ' . ( 16 והשווה : אגריה ( מהדורת גייר 1 , 37 , ( ( עמ' n . ( 88 ראה הערה , 24 לעיל . ננ קירילוס מירושלים , איגרת לקונסטנטיוס . " ספקות באשר למהימנותו ראה . גוסן ( לעיל , הערה , ( 30 עמ' : 32 וכמו כן קופ ( לעיל , הערה , ( 1 עמ' . 430-429 להגנה משכנעת על מהימנותו ראה ו Vogt , 'Berichte fiber Kreuzeserscheinungen aus J .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help