sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:206

ירושלים בעיר קודש לנוצרים במהלך המאה הד' מפעלי הבנייה של קונסטנטינוס בירושלים העניקו תנופה עצומה להתפתחות העיר . במהלך המאה הד' הפכה למרכז צלייני גדול . בניינה של כנסיית הקבר הושלם , כנראה , רק לאחר מותו של קיסר זה . 25 לתולדות המחלוקת האריאנית ראה : פון התק , תולדות הדוגמה . ב , עמ' . 284- 184 לתולדות ועידת ניקיאה עצמה ראה : שם , עמ' . 236-227 לשאלת מעמדן היחסי של בישופויות קיסריה וירושלים ראה : מאנסי , ב , עמ ' " . 672 על פרשה זו ראה ו רובין , מאקסימוס בישוף ירושלים . ך ראה : רובין , כנסיית הקבר , עמ' ; 93 והשווה : שם , עמ ' , 42-41 לסיכום העדויות וניתוחן . שעה ? מכל מקום , בשנים הבאות יימצאו בישופי קיסריה ובישופי ירושלים לעתים מזומנות משני צדי המיתרס במחלוקות דתיות ; ובנקל נוכל להוכיח כי נחלקו ביניהם לא רק לשם שמיים . ועידת ניקיאה קיבלה גם שורה שלמה של החלטות שלא בתחום התיאולוגי הצרוף , אלא בתחומי האירגון והמינהל של הכנסייה . הקאנון השביעי של ועידת ניקיאה מביא לידי ביטוי את המתח שבין שתי הבישופויות — עוד בטרם החל מבצע פיאורם של המקומות הקדושים . הקאנון מעניק מעלת כבוד מיוחדת לבישוף של איליה , אך מצווה בעת ובעונה אחת על שמירת מעמד הבכורה של בישוף קיסריה בכנסיית ארץ ישראל " . שאיפתה של בישופות ירושלים להפוך את הכיבוד החריג והבלתי מוגדר שניתן לה לדרגה של ממש בהיירארכיה הכנסיתית , למעלה מזו של בישופי קיסריה , היא שחוללה את המתח הרב המשתקף כבר בתיאורי כנסיית הקבר אצל אוסביוס . כבר בערוב ימיו של קונסטנטינוס החריף מתח זה במידה ניכרת . מקאריוס ניסה לקבוע עובדות מוגמרות במאבק הסמכויות , שהתנהל בשלב זה מאחורי הקלעים , על ידי מינוי של בישוף לעיר לוד , בניגוד לנהלים כנסייתים שנתקדשו על ידי מסורת ארוכת שנים " . ניסיונו זה נכשל , ואילו אוסביוס ידע לנצל היטב מהפך דתי שחל בחצר הקיסר . מסתבר שסמוך למותו החל קונסטנטינוס נוטה יותר ויותר לצדו של אריוס , שהוחרם כאמור בוועידת ניקיאה . עמדתו החדשה של הקיסר תאמה היטב את נטיית לבו של אוסביוס , ואילו הקיסר , שלמד להעריכו כאחד מגדולי הלמדנים בצמרת הכנסייה בימיו , קירבו אליו במידה ניכרת . שינוי זה בדעת הקיסר במחלוקת האריאנית בא לידי ביטוי בוועידה כנסייתית שנתכנסה בצור בשנת . 335 בעיצומו של כנס זה ציווה הקיסר על כל הנאספים לעלות ירושלימה כדי לחוג שם את חנוכת הבסיליקה של כנסיית הקבר . במעמד מכובד זה , באווירה של התרוממות רוח , סוכמו החלטותיה של ועידת צור , שהיה בהן משום ויתור מרחיק לכת לתורת אריוס . ירושלים שיחקה לראשונה את התפקיד של מרכז דתי אשר הועיד לה מקאריוס . אולם , באורח פרדוקסאלי , לא היה זה בישוף ירושלים שניצח על טקס חנוכת הכנסייה . מקאריוס עצמו כבר לא היה בין החיים , ואילו יורשו , מאקסימוס , נדחק לקרן זווית ו את נאום החנוכה נשא אוסביוס , בישוף קיסריה " . המעמד תאם היטב , אפוא , את ההשקפה שביקש להביא לידי ביטוי בכתביו , אם כי עשה זאת בצורה מרומזת בלבד . מעמד של קדושה יתרה יש לארץ ישראל כולה , וירושלים אינה אלא אתר אחד במחרוזת של אתרים קדושים רבים . לא בישוף ירושלים הוא האחראי העליון לאתרים הקדושים שבעירו , שכן כנסייתו שלו סרה למרותו של הבישוף המטרופוליטי , היושב בקיסריה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help