sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:205

קיסריה _ובישופות ירושלים , מאבק שעתיד היה להימשך כמאה עשרים וחמש שנים , עד שהוכרע בניצחונה המלא של ירושלים . האגדה הרואה דווקא בהלנה , אמו של הקיסר קונסטנטינוס , את האחראית לגילויו של אתר הקבר ולבניין הכנסייה בו החלה להיות רווחת במהלך המאה הד ; ' במקורות המצויים בידנו השאירה את רישומה לראשונה בשלהי אותה מאה . 21 שניים הם גלגוליה העיקריים של אגדה זו . על פי אחד מהם יזמה הקיסרית עצמה את המחקר המדוקדק שגילה את מיקומו של האתר — מחקר שניהלה לא רק בקרב נוצרים , אלא גם בקרב יהודים , כדי לאלצם להודות במו פיהם בכפירתם . בגלגולה האחר התגלה להלנה זיהויו של האתר בדרך נס , בחלום הלילה . מכל מקום , המקור האחד בן התקופה , אוסביוס בישוף קיסריה , אינו מזכיר כלל את אם הקיסר בהקשר עם חשיפת אתר הקבר . לעומת זאת , הוא מדבר מפורשות על מעורבותה במפעלי בניין רבי הוד בשני אתרים אחרים — בבית לחם , מקום לידתו של ישו , ועל הר הזיתים , אחד ממרכזי הקהילה הנוצרית של איליה עד ימי קונסטנטינוס " . הר הזיתים זכה בכבוד מיוחד על שום שבו נמצאה המערה שבה הרביץ ישו תורה בתלמידיו , הן סמוך למותו והן לאחר תקומתו מן המתים , בטרם עלה השמיימה , כמתואר במפעלות השליחים . סמוך למערה הצביעו הנוצרים על המקום שממנו עלה השמיימה . תיאורו של אוסביוס מזכיר את שני האתרים בנשימה אחת , וגורם על ידי כך בלבול מסוים , שכן מתקבל הרושם שהלנה עצמה בנתה כנסייה באתר העלייה לשמים . לאמיתו של דבר ידוע לנו ממקור מאוחר יותר כי כנסייה במקום זה הוקמה רק לקראת סוף המאה , על ידי אצילה בשם פוימניה 24 . ( Poemenia ) ברם , אין ספק כי את הכנסייה על המערה שבה הורה ישו הקימה הלנה עצמה . כנסייה זו נודעה לימים בשם כנסיית _אלאו נה , ( Eieona ) שם שנבע משיבוש לטיני של המלה היוונית _SEka \ . & v ( opo _$ כלומר , הר הזיתים . יומרותיה של בישופות ירושלים וחתירתה להקנות לעיר מעמד של מרכז נוצרי חשוב אינן משתקפות במפעלי הבנייה של קונסטנטינוס בלבד . תמיכתו הגלויה של הקיסר בנצרות גררה אותו לתוך המחלוקות שהסעירו את הכנסייה בימיו . בשנת 325 התכנסה ועידה כנסייתית גדולה בעיר ניקיאה שבאסיה הקטנה , כדי להכריע במחלוקת שעורר כוהן מאלכסנדריה בשם אריוס , והידועה על כן בשם המחלוקת האריאנית . טענתו של אריוס כי בן האל בשילוש הקדוש ( האב , הבן ורוח הקודש , ( שנתגשם בבשר בעת הולדת ישו , אינו זהה בישותו לאל האב , עוררה מחאות עזות בכל רחבי העולם הנוצרי . ועידת ניקיאה , שכונסה בהשראת הקיסר בשנת , 325 הכריעה ברוב גדול נגד אריוס והחרימה אותו ואת משנתו . האם היתה זו רק יד המקרה שמקאריוס , בישוף ירושלים , הופיע במהלך הוועידה כולה כמתנגדו המושבע של אריוס ו ואילו אוסביוס בישוף קיסריה תמך בו בתחילה וחתם על ה'אני מאמין' של ועידת ניקיאה רק בלחץ דעת הרוב , משנודעה גם עמדת הקיסר באותה 21 הנט , צליינות , עמ' ; 49-28 דריוורס , הלנה , עמ' . 124-95 _f ראה . לעדר , ירושלים כמוקד של עימות . והשווה A . Linder , 'Ecciesia and Synagoga in the Medieval-. . philologie el d'histoire , 54 ( 1976 ) , pp . 1019-1060 Myth of Constantine the Great ' , Revuebeige de ראה גם : רריוורס , הלנה , עמ' 96 ואילך . 23 אוסביוס , חיי קונסטנטינוס , . 43-41 , 111 " על פי עדות הביוגראפיה של פטרוס האיברי ראה פטרוס האיברי ( עמ' , 30 הנוסח הסורי . ( על תיארוך ביקורה בירושלים בשנת ( Vincent ) 378 או בשנת _D _^ _1 _n ( Milik ) 375 ; pp . 189-212 tradition copte et Jean Rufus ' , AB , 87 ( 1969 ) , "servante de Dieu" Poemenia d ' apres Pallade , la P . Devos , 'La : _y _» tt _> _Dl _^^^^^ _] V הוא מציע את התאריך 385 בקירוב .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help