sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:204

ירושלים , המצוטט על ידי אוסביוס . מכתב זה מדבר על חשיפת 'אות הסבל הקדוש ההוא שהוטמן במעמקי האדמה לפנים' — דברים המכוונים בהכרח לגילויו של הצלב . מסתמנת כאן , אפוא , מגמה מצד אוסביוס לטשטש במידת האפשר את עניין גילויו של הצלב , אף שבכך הוא פוגע באמינות התגלית שאותה מעלה הוא על נס " . תיאורה של הכנסייה עצמה , על מרכיביה השונים , מגלה מגמה זהה . אוסביוס מתאר דווקא את מערת הקבורה כגולת הכותרת של המבנה כולו , אולם אינו מתאר בפירוט את המבנה שנבנה עליה — מן הסתם , כיוון שחלק זה של הכנסייה טרם הושלם בשעה שכתב את דבריו , זמן מה לאחר מות הקיסר . ממערת הקבורה , המכונה גם 'אנסטאסיס' — Anastasis ) כלומר , התקומה מן המתים , ( שהיתה מצויה בקצה המערבי של אתר הבנייה , הוא עובר לתיאור חצר פתוחה המוקפת אכסדראות עמודים , שאת תפקידה אין הוא מתאר . סביר להניח כי חצר זו הכילה את הקבר בטרם נבנתה הכיפה העגולה ( רוטונדה . ( אפשרות אחרת היא שהמדובר בחצר הסמוכה לסלע הגולגותא הוא מקום הצליבה . מכאן עובר אוסביוס לתאר בסיליקה מפוארת באגף המזרחי של המבנה . בסיליקה זו היא החלק האחד שעמד שלם על מכונו שעה שכתב אוסביוס את תיאורו , וידוע לנו שהוא עצמו ניצח על חנוכת המבנה בשנת . 335 לא ייפלא , אפוא , שתיאורו של חל ק זה מפורט עד מאוד . הפליאה היא שוב שתיקתו באשר לתפקידה של הבסיליקה , ושוב מסייעים בידנו מקורות מאוחרים יותר , מהם למדנו שהונצח בה מקום גילויו של הצלב הקדוש , ביחד עם שני הצלבים שעליהם נצלבו הגנבים שהוצאו להורג לצדו של ישו . גם כינויה של הבסיליקה , 'מרטיריוך , ( Martyrion ) מרמז על תפקיד זה ' . מרטיריוך פירושו 'עדות , ' ומקום גילתם של הצלבים שימש עדות והוכחה לאמיתות הזיהוי של האתר כולו כמקום צליבתו וקבורתו של ישו " . כיצד נסביר , אפוא , את מאמציו של אוסביוס להתעלם מכל איזכור של הצלב , או של כל דבר העשוי להפנות תשומת לב אל הצלב ? נראה שהתשובה לשאלה זו קשורה קשר הדוק למתיחות ההולכת וגוברת בינו ובין מקאריוס , בישוף ירושלים , על רקע חשיפת האתר הקדוש . מסורות מאוחרות יותר ייחסו למקאריוס תפקיד נכבד בגילויו של הצלב . על פי מסורות אלו נמצא הצלב ביחד עם שני צלבי הגנבים , וכיוון שהלוחית המזהה שנשאה , על פי האוונגליונים , את הכתובת 'ישו הנוצרי מלך היהודים' היתה מונחת לצד שלושת הצלבים , לא ניתן היה לזהות את הצלב האמיתי . אלא שמקאריוס חולל נס בעזרת 'הצלב האמיתי , ' ריפא בו אצילה ירושלמית גוססת , וכך הביא לידי זיהויו . 20 מסורות מאוחרות אלו משקפות ככל הנראה את תפקידו הפעיל של מקאריוס בגילוי האתר , ונראה שדווקא לעניין זה אין אוסביוס שש להפנות את תשומת לב קוראיו . חיבורו המגמתי נועד לפאר את זכר הקיסר קונסטנטינוס , ומשום כך לא יכול היה להתעלם כליל מגילוי חסדו של הקיסר כלפי הנוצרים בתחומי הפרובינקיה שבה ישב ופעל , אולם את מעורבותו של בישוף ירושלים בגילויי חסד אלה ביקש לטשטש במידת האפשר . כך חושף תיאורו את זרעי המאבק בין _בישופות 17 אוסביוס , חיי קונסטנטינוס 1 , 30 , 111 , ( עמ' . ( 97 בכל המקומות האחרים , שם מדבר אוסביוס בקולו הוא , הוא משתמש בביטויים כגון 'העדות הנערצת של תחיית הישועה , ' המשתלבים היטב במגמתו הכללית — להסיח את תשומת לב קוראו מהצלב ומהצליבה ולהעתיקה אל מערת הקבורה , הקשורה ישירות במושג 'התחייה 8 . ' על מגמה זו עומד בבהירות וילקינסון _, עולי רגל , עמ' ; 91 אולם הסברו אינו משכנע . השווה גם : הנט _, צליינות , עמ' " . 38 לסיכום העדויות וניתוחן ראה : רובין , כנסיית הקבר . 20 לסיכום העדויות וניתוחן , שם .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help