sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:203

די היה במהפך זה כדי לקעקע את אושיות הסדר הישן בכנסיית ארץ ישראל . התערבותו של הקיסר למען האדרת יוקרתה הדתית של העיר שבה נצלב ישו , שבה קם לתחייה מן המתים ושבה התארגנו לראשונה תלמידיו למען הפץ את תורתו בגויים , נטעה בלב בישופי הקהילה הנוצרית בירושלים יומרות חדשות לבקרים . ככל שהתעצמו שאיפותיהם לכבוש לעצמם מעמד עדיף על זה של קיסריה באירגון הכנסייתי , הלכו וגברו חששותיהם של בישופי קיסריה מפני התנשאות חבריהם הירושלמיים . ניצניו של מתח זה ניכרים היטב כבר בצורה שבה מתאר אוסביוס את תולדות חשיפת אתר הקבר הקדוש ואת הכנסייה שהוקמה בו , בחיבור שהקדיש בערוב ימיו לתולדות חייו של הקיסר קונסטנטינוס " . ( Vita Constantini ) קשה מאוד לדעת אם אוסביוס עצמו ידע את מקומו המדויק של האתר לפני שנחשף על ידי קונסטנטינוס . בחיבורו 'אונומסטיקוך — { Onomasticon ) כעין מדריך לזיהוי האתרים הנזכרים בכתבי הקודש — שנכתב סמוך לשנת , 300 מציין אוסביוס כי אתר הצליבה , הגולגותא , מצוי באיליה , צפונית להר ציון . קשה לראות בדברים כלליים אלו זיהוי טופוגראפי מדויק . את מקום הקבורה עצמו אין הוא מזכיר בחיבורו . מספרי הברית החדשה ניתן היה להסיק כי נמצא לא הרחק מאתר הצליבה , מחוץ לחומות העיר מימי הורדוס ( ולימים בתוך תחום החומה מימי אגריפס , היא המכונה 'החומה השלישית . ( ' בכל מקרה היה מקום הצליבה בתוך תחומיה של איליה קפיטולינה . על פי חיבורו 'חיי קונסטנטינוס "' נחשף הקבר הקדוש מתחת ליסודותיו של מקדש האלה אפרודיטה , במרכזה של העיר איליה . אם אמנם ידוע היה מקומו המדויק של האתר עוד לפני יוזמת קונסטנטינוס , מפליא שקודמיו של אוסביוס ואף אוסביוס עצמו לא הצביעו עליו במפורש . כיצד , אפוא , זוהה המקום ? אוסביוס אינו מתייחס לכך במפורש , ואין זאת אלא שתיקה אחת בשורה ארוכה של שתיקות רבות משמעות . הוא מסתפק בתיאור מציאת האתר תחת מקדש אפרודיטה , בנימה של התרוממות רוח ; לדבריו זכתה מערת הקבורה שנחשפה , בתחייה הדומה לתחיית המושיע עצמו . אולם מערה זו , אשר על פי סיפורי האוונגליונים עצמם נעזבה על ידי ישו כאשר קם לתחייה שלושה ימים לאחר מותו , היתה חייבת מטבע הדברים להיות מערה ריקה . כיצד תוכח , אפוא , אמיתות האתר בעיני המאמין , כנגד המפקפקים והמלעיגים , ללא סימן היכר כלשהו " ? גילוי הצלב שעליו הוקע ישו בקרבת מקום היה , אפוא , בבחינת חשיפתה של עדות מסייעת חיונית לביסוס אמיתותו של האתר , וקשה להניח שתעמולת הקיסר לא נזקקה לאמצעי זה . והנה , דווקא , על חשיפתה של עדות מסייעת זו עובר שוב אוסביוס בשתיקה . עובדה זו הטעתה רבים לחשוב כי תעמולתו הדתית של הקיסר לא התהדרה בגילוי הצלב בימיו , וכי האגדות על תגלית זו מקורן בתקופה מאוחרת יותר . בכך התעלמו מדברי קונסטנטינוס עצמו , במכתבו אל מקאריוס , בישוף 12 לסקירה טובה על תולדות המאבק בין קיסריה וירושלים , כרקע לתקופת השיא שלו , ראה י הוניגמן _, יובנאליס _, עמ' . 216-212 13 לדיון מפורט בפרשה זו , עם מראי מקומות מלאים למקורות , ראה : רובין , כנסיית הקבר . הדברים המובאים להלן הם תמציתו של מאמר זה . וראה גם : , Century , Oxford 1990 , pp . 122-130 , 235-281 to Jerusalem and the Holy Land in the Fourth p . VJ . L . _WiittLeT , HolyPlaces : Christian Attitudes וכן : _דריוורס , הלנה , עמ' , 93-81 המקבלים את עיקר טיעוניו . 4 ראה הערה , 4 לעיל . 5 לתיאור מפורט של תולדות חשיפת האתר והקמת הכנסייה בו ראה : אוסביוס , חיי קונסטנטינוס , 40-25 , 111 ( עמ' " _> . ( 101-94 החשש מפני דברי לגלוג כאלה מוצא את ביטויו המרומז בדרשותיו של קירילוס מירושלים ( עליו ראה להלן ;( ראה : רובץ , כנסיית הקבר , עמ' . 97

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help