sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:202

ירושלים בעיר נוצרית בימי קונסטנטינוס את הניצחון שבזכותו נעשה קונסטנטינוס לשליט יחיד בקיסרות הרומית ייחסו היסטוריונים נוצריים בני דורו ובני הדורות הבאים לדבקותו ברת הנוצרית . למרות המחלוקת השורה בקרב המלומדים בני זמננו על מועדה המדויק של התנצרות קונסטנטינוס ועל מניעיה " , ברור מעל לכל ספק כי כאשר מת בשנת 337 היה נוצרי . עוד קודם לכן נטה חסד כלפי הנצרות ועירב עצמו בענייני הכנסייה במידה הולכת וגוברת למן שנת , 312 ובייחוד לאחר , 325 וחינך את בניו ואת יורשיו על ברכי הדת הנוצרית . די בעובדות אלו כדי להצביע על מפנה גדול בתולדות הקיסרות הרומית שעה שנתאחדה מחדש תחת שלטונו . מפנה זה ניכר במיוחד בתולדות ארץ ישראל בכלל ובתולדות ירושלים בפרט , משעה שבאו אף הן תחת מרותו בשנת . 324 זמן קצר לאחר ניצחונו הסופי על אחרון מתחריו , ככל הנראה בשנת , 326 ציווה קונסטנטינוס לחשוף את המקום שבו נצלב ונקבר ישו , שם גם קם לתחייה לפי אמונת הנוצרים . משנחשף אתר זה ציווה להקים בו כנסייה מפוארת , זכר לתלאותיו של ישו , שיהיה מוקד משיכה ראשון במעלה לצליינים ולעולי רגל . התפתחות זו עתידה היתה להטביע את חותמה בפוליטיקה הכנסייתית הארץ ישראלית . כבר עמדנו על עקרונות האירגון הכנסייתי כפי שהתפתחו במהלך שלוש מאות השנה הראשונות לקיום הנצרות , בצמוד לאירגון ערי הפרובינקיות של הקיסרות . על פי עקרונות אלו היה הבישוף של הקהילה הנוצרית הקטנה יחסית של איליה נחות במעמדו לעומת הבישוף של קיסריה , בירת הפרובינקיה פלסטינה , שנחשב לבישוף מטרופוליטאני . האסוציאציות ההיסטוריות הרבות שעורר שמה של ירושלים בלב כל נוצרי לא הטרידו את בישופי קיסריה , כל זמן שעליונותם על הבישופים של ירושלים היתה ברורה , וכל עוד לא ניסו אלה האחרונים להפוך את המסורת הכנסייתית על פיה על ידי שימוש במעמד קדושתה המיוחדת של עירם . המפורסם שבבישופי קיסריה , הלא הוא אוסביוס , שכבר הוזכר לעיל , אף הקדיש מקום מיוחד בהיסטוריה הכנסייתית שכתב לתיאור תולדותיה של כנסיית ירושלים ותולדות בישופיה . אולם רוב חלקיו של חיבור זה נכתבו לפני המהפך הדתי שחולל קונסטנטינוס . 9 לשאלת קיומו של מחנה הלגיון בירושלים ראה : גבע , מחנה הלגיון , עמ' . 20-3 וכן לעיל , הדיון אצל צפריר , עמ ' . 135-124 ווו המקור הוא הביוגראפיה הסורית של פטרוס מאיבריה ( גיאורגיה , ( בישוף מיומאס במחצית השנייה של המאה הה . ' ראה : פטרוס האיברי ( עמ' , 44 הנוסח הסורי " . ( ללקט דעות וביבליוגראפיה עשירה בנושא זה ראה : 1974 H . Kraft ( ed . ) , Konstantin der Grosse , Darmstadt התנהל סביב מחנה הלגיון . הרחקתו מתחומיה והעברתו לאילת בימי הקיסר _דיוקלטיאנוס ( 305-284 ) בוודאי לא תרמו להתפתחותה . ממקור סורי מאוחר המושתת כמדומה על מידע מהימן , למדים אנו על המצב שבו היתה העיר שרויה ערב עליית קונסטנטינוס לכס הקיסרות . באותה עת היתה ירושלים עיר פרזות ( רק מחנה הלגיון היה מוקף ככל הנראה בחומה , ( מעוטת מבנים ודלילת אוכלוסין . כזו היתה העיר בראשית דרכה אל המעמד הרם שנתייחד לה בתקופה שבה נעסוק .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help