sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:201

מעטים ביותר הפרטים הוודאיים המצויים בידנו על אודות מראה העיר באותה תקופה . במקורות היהודיים אין נקודות אחיזה לשחזור פרטים טופוגראפיים מדויקים , שהרי בדרך כלל לא באו יהודים , כנראה , אל תוך העיר האלילית ממש . כניסתם לתוכה נאסרה באופן מוחלט על ידי הדריאנוס , שהפך אותה לקולוניה של אזרחים רומיים לאחר דיכוי מרד בר כוכבא וקרא את שמה ' איליה קפיטולינה . ' אמנם מוגזמת עדותם של סופרים נוצריים , דוגמת אריסטון ( Ariston ) איש פחל , ( Peiia ) המעלים על נס את עצם האיסור כאות וכעדות למר גורלם של היהודים , שספגו עונש חמור על סירובם להכיר בישו . יתרה מזאת , משורה של מובאות במקורות היהודיים , המתייחסות ל'קהלא קדישא דבירושלם , ' ניתן להסיק כי יורשי הדריאנוס לא הקפידו יתר על המידה על קיום גזירתו . אפשר גם שעדותם של שני מקורות נוצריים , אחד מן המחצית הראשונה של המאה הד , ' ואחד מן המחצית השנייה של אותה מאה , בדבר קיומם של שבעה בתי כנסת על הר ציון , שאחד מהם שרד עד ימי הקיסר קונסטנטינוס הב' , ( 361-337 ) מרמזת על אותה קהילה יהודית . ברם , אפילו אם רמזים אלה הם מעורפלים ואינם מהווים עדות ברורה , אין בכך כדי לקעקע את עצם ההנחה שיהודים נמנעו בדרך כלל מלשוטט בעיר האלילית , גם אם ישבו בקרבתה , פרט להזדמנויות שבהן עלו אל הר הבית . הנחה זו אין בה די כדי להסביר , כאמור , את העדר הפרטים הקונקרטיים במקורותינו על העיר בתקופה זו . גם הנוצרים , שמצאו בירושלים עניין רב , לא הרבו לפקוד את העיר איליה . תיאור כללי אחד המצוי בכרוניקה ביזאנטית מראשית המאה הד , הידועה בכינוי 'כרוניקון פסחאלה' . ( Paschale Chronicon ) מתיאור זה מסתבר כי הדריאנוס הקים בעיר שני בתי מרחץ , ( demosia ) תיאטרון , ועוד מבנים : טטראנימפון , ( tetranymphon ) דודקאפילון , ( dodekapyion ) שקודם נקרא אנאבתמוי , ( anabathmoi ) וקודרה . ( kodra ) דיון מפורט בעדות מעורפלת זו ובאור שזורה עליה המידע הארכיאולוגי איננו מענייננו כאן . די להדגיש שוב שתנאי הזמן לא איפשרו לנוצרים להפוך את העיר איליה למרכז נוצרי ראשון במעלה , למרות התפתחותה המואצת של תנועת הצליינות . מעמדה של איליה כעיר מערי הפרובינקיה פלסטינה לא היה מן הבולטים . עד שלהי המאה הג' היתה לה עדין יומרה מסוימת למעמד של יוקרה , שהרי נמצא בה מחנה הלגיון העשירי ( בתחומי הרובע הארמני של ימינו . ( סביר להניח שחלק ניכר מהפעילות הכלכלית ומהמגעים החברתיים בעיר נקודת התייחסות לזיהוי אתר הצליבה בחיבורו של אוסביוס משנת 300 בקירוב , ואף לזיהויו של אתר אחר , 'חקל דמא , ' באותו חיבור . ראה : אוסביוס , אונומסטיקון ( עמ' . ( 39 מכאן רמז ברור לכך שקהי לה נוצרית קטנה הוסיפה להתקיים במקום למן ימי הדריאנוס ; השווה : _אפיפאניוס , על המידות והמשקלות , 16 ( עמודות . ( 261 , 260 אמנם , אופיה של קהילה זו השתנה משגלו ממנה היהודים הנוצרים , לאחר דיכוי מרד בר כוכבא ; ראה : אוסכיוס , 4-3 , 6 , iv , // £ , המביא שם את דברי אריסטון מפחל . להר הזיתים ראה : אוסביוס , ההוכחה האוונגלית _, 18 , vi ( עמ' . ( 278 5 אוסביוס , , HE שם . ' ראה : ספראי , קהלא קדישא , עמ' . 193-183 וכן לעיל , ספראי , עמ' . 33-15 י הנוסע מבורדו , עמ' 22 ( עמ' . ( 16 והשווה : _אפיפאניוס _, על המידות והמשקלות , . 16 אפשר גם שבתי כנסת אלו או לפחות קצתם ( אם אכן נכונה העדות ) לא היו שייכים ליהודים ממש , אלא לעדת היהודים הנוצרים ( כנסיית הנימולים , ( ראה עליהם לעיל , עיר שי , עמ' . 114-61 באשר לבית הכנסת ראה גם לעיל , צפריר , עמ' . 160-159 י כרוניקון פסחאלה , עמ' . 474

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help