sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:200

אחת אף נטלה חלק פעיל בעיצובן של התפתחויות כאלה . בתקופה זו רכשה לה ירושלים לראשונה מעמד של עיר אוניברסאלית — מעמד שבו היא מתגדרת עד היום . בתקופה הזאת קיימת מידה מסוימת של שותפות גורל בין שתי הערים שהוזכרו — ביזאנטיון , שהיתה לקונסטנטינופוליס , מחד גיסא , וירושלים , מאידך גיסא . את תולדות שתיהן מאפיין המאבק להכרה במעמד הבכורה שלהן בהיירארכיה של הכנסייה הנוצרית . אולם בכך נגמר הדמיון , וכאן מתחיל גם ההבדל . קונסטנטינופוליס היתה עיר משוללת כל משמעות היסטורית בתולדות הנצרות , ואת מעמדה המיוחד תבעה לעצמה אך ורק בתוקף מרכזיותה בעולם החולין . לא כך ירושלים , שדי היה בהזכרת שמה כדי לעורר שפע של אסוציאציות בלב כל נוצרי , ושקשייה במימוש יומרותיה נבעו דווקא מכך שהיתה משוללת כל מעמד ומשקל בעולם החולין . לעניין זה , שהוא נקודת מוצא להבנת סוגיות רבות בתולדות ירושלים בתקופה הביזאנטית , ראוי להקדיש עוד מלים מספר . הדת הנוצרית התפשטה בעיקר במרכזיה העירוניים של הקיסרות הרומית . צורות _האירגון והמינהל שלה היו צמודות מטבע הדברים לדפוסי האירגון והמינהל של הקיסרות הרומית . כך , למשל , הלכה וגדלה חשיבותן של הקהילות הנוצריות שישבו בביירות הפרובינקיות הרומיות . רועיהן הרוחניים של הקהילות הללו , האפיסקופים ( בישופים ) שלהן , הפכו לאפיסקופים מטרופוליטיים ( מטרופוליס — עיר בירה , ( ונועד להם תפקיד חשוב יותר באירגון חיי הכנסייה מאשר לאפיסקופים האחרים . כיוון שקיסריה , ולא ירושלים , היתה המטרופוליס של הפרובינקיה פלסטינה , ( Paiaestina ) נעשתה עיר זו המרכז הנוצרי החשוב ביותר בארץ ישראל , והאפיסקופוס שלה הוא שהפך לאפיסקופוס המטרופוליטי , בעוד שכישוף ירושלים היה כפוף למרותו מבחינה אירגונית . אף על פי כן , לא נשכח לחלוטין התפקיד שמילאה ירושלים שעה שצעדה הנצרות את צעדיה הראשונים . במהלך שלוש מאות השנים הראשונות לקיומה של הנצרות הלכה והתפתחה תופעה שנועד לה תפקיד חשוב בתולדות ארץ ישראל בכלל ובתולדות ירושלים בפרט — תנועת הצליינות . תולדות הצליינות בראשית דרכה לוטות בערפל , ואף שורשיה אינם ודאיים . על כל פנים , ברור שירושלים ניצבה במוקד העניין שמצאו צליינים נוצרים בארץ הקודש . היו בהם שנמשכו לארץ הקודש מתוך עניין אינטלקטואלי , שכן ביקשו להבין טוב יותר את כתבי הקודש על סמך היכרות עם המקומות שבהם התרחשו עלילותיהם . עולה לרגל מסוג זה היה א 1 ךיגנס , ( Origenes ) איש אלכסנדריה , אחד מגדולי הלמדנים הנוצרים במאה הג . ' אחרים הגיעו בעקבות התפעמות רגשית עזה . כזה היה אדם בשם אלכסנדר , שכיהן ככישוף בקפד 1 קיה שבאסיה הקטנה ונקרא בחלום הלילה לעלות ירושלימה . שם נבחר לאחר מכן לבישוף , לאחר מות נרקיסוס , קודמו בתפקיד . אין בידינו מידע על היקפה של תנועת הצליינות במאה הג , ' אולם מדבריו של אוסביוס , ( Eusebius ) בישוף קיסריה , ניתן להסיק כי כבר בראשית המאה הד' נעשתה ירושלים מרכז צליינות חשוב . רבים מעולי הרגל הנוצריים אף השתקעו בה , אם כי נזהרו שלא להתיישב בתוך תחומי העיר הפגאנית ממש . הר ציון והר הזיתים , שהיו מחוץ לעיר איליה , הפכו , אפוא , למרכזי פולחן חשובים , ובתור שכאלה היו מקומות צמיחתה של הקהילה הנוצרית הירושלמית . Origenes _, _Commeman ' u _/ n 171 / _oamiem , VI , 24 ( _PG , 2 ( 14 , col . 269 4 . 3-1 , XI ; 7 , 8 , VI , // £ , _DVnoiX J באשר להר ציון מן הראוי לציץ כי הוא האתר המשמש

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help