sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:187

דיוניסוס וסמלי המטבעה דמות האל דיוניסוס מופיעה על רבים ממטבעות איליה קפיטולינה . אין ספק שפולחנו של אל זה , שהיה חביב על אנשי הצבא , היה פופולארי במיוחד בעיר . בדרך כלל מתואר האל בעירום , מוזג יין לפנתר הרובץ לרגליו ( מטבע ;( 25 במטבעות מימי קומודוס הוא נראה במפתיע לבוש גלימה . פולחן דיוניסוס תפס מקום חשוב בעיר , וסמליו הפכו לסמלי המטבעה . במידה שהופיעו סמלי המטבעה על מטבעות איליה ( בשנים , ( 251-215 היו אלה סמלים דיוניסיים נ תירסוס ( מטה ובקצהו אצטרובל , ( עלה או ענף קיסוס , אשכול ענבים , עלה גפן וכדי יין שונים ( מטבעות . ( 29-25 סרא & _יס ונמסיס פולחנו של האל סראפיס היה מהחשובים והבולטים בתקופה הרומית , בייחוד במקומות שבהם היו ריכוזי צבא גדולים . הוא הגיע למעמד של אל ראשי , פנתיאיסטי , כאחת ההתגלמויות של זיאוס שקלטה השפעות מצריות חזקות . באיליה קפיטולינה מיוצג סראפיס , בנוסף על תיאורו הרגיל , כראש עוטה כתר בדמות סל תבואה או ניצב ומניף ידו מעלה , גם כיושב על כס , מחזיק שרביט ומניח את ימינו על _קןרברוס — הכלב כעל שלושת הראשים , שומר השאול ( מטבע ;( 16 טיפוס זה ידוע ממטבעות אלכסנדריה , ושם הוא מלווה בכתובת היוונית : זיאוס סראפיס . פולחנה של האלה נמסיס — ואף זה של סראפיס — היה מלווה במיסטריות , דהיינו טקסים מיסטיים של פולחן השאול . נמסיס מופיעה במטבעות איליה קפיטולינה אך ורק על מטבעות של יוליה _דומנה , ולאחר מכן על מטבעות עכו . אולי אפשר ללמוד מכאן על כך שבירושלים טופח פולחן זה על ידי יחידה צבאית בימי יוליה דומנה , אבל אחר כך עברה לעכו ( מטבע . ( 18 במה מוגבהת , הנושאת כתובת — תיאור המרמז שפסל כזה אכן ניצב באחד מאתריה המרכזיים של העיר . דמות נוספת המופיעה על מטבעות אלו היא האלה רומא ( מטבע מס' , ( 20 שגם פולחנה היה קשור בכך שאיליה קפיטולינה היתה קולוניה רומית . היגיאיה לכאורה תמוהה הופעתה של היגיאיה , בתו של _אסקלפיוס , אל הרפואה היווני הרומי , המסמלת מעיינות מרפא , במטבעות איליה קפיטולינה ( מטבע . ( 25 אמנם מופיעה אלה זו במטבעות העיר טבריה , שם היא מסמלת ללא ספק את חמי טבריה . ברם , ניתן לשער שפולחנה של היגיאיה בירושלים היה קשור במעיין הגיחון . מימיו של מעיין זה ( שנבע בתקופה הרומית מבריכת השילוח ) אמנם אינם מינראליים ואץ בהם סגולות מרפא כלשהן , אך הקדמונים ייחסו להם סגולות אלו בגלל המציאות הירושלמית : תושבי העיר צרכו בעיקר מי בורות , שהיו מזדהמים לעתים קרובות , בשל תנאי התברואה הירודים וגורמים התפשטות מגיפות בעיר . מן המעיין , לעומת זאת , נבעו מים חיים , ואולי משום כך ייחסו להם סגולות מרפא .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help