sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:165

פינה של מגדל גבוה מאוד שעליו ניסה השטן את ישו ( מתי ד ו-י , ( אבן פינה ענקית ( קרוב לוודאי בקיר המיתחם ההורדוסי ) שעליה נאמר 'אבן מאסו הבונים היתה לראש פינה , ' חדרים מארמונו של שלמה , והלישכה בה כתב את 'ספר החכמה . ' על מקום המקדש הוא יודע לציין את מציאותם של כתמים אדומים באבן , הם כתמי דמו של זכריה הכהן שנשפך לפני המזבח , ואת החריצים באבן שנטבעו ממסמרי הסנדלים של החיילים שהרגוהו . לא רחוק מפסלי הדריאנוס מצויה האבן הנקובה ( lapis pertusuus ) שאליה באים היהודים מדי שנה ( בתשעה באב (? לבכות , לקרוע את בגדיהם ולמשוח את האבן בשמן . אולי היתה זו אבן השתיה או אבן אחרת מאבני המקדש . במקדש יודע הנוסע מבורדו להצביע גם על ביתו של חזקיה מלך יהודה . בצאתו מירושלים , כנראה מן השער בחומת איליה סמוך למקום שער האשפות של היום ( ראה לעיל , עמ' , ( 142 כדי לעלות לציון , הוא ראה למטה בעמק את בריכת השילוח . מעיין השילוח מפכה שישה ימים אך אינו נובע בשבת . על הר ציון הראו לנוסע את ביתו של כייפא הכהן הגדול , שם שהה ישו בלילה שלפני הסגרתו לרומאים , וכן את העמוד שאליו נכבל כאשר הלקוהו בשוטים . הוא חוזר פנימה אל העיר דרך חומת ציון . על פי תיאורו של הנוסע מבורדו ברור שהמושג 'ציון' — לצד היותו בתפיסה הנוצרית כינוי כללי לירושלים ואף לכנסייה בכלל — הוא מושג גיאוגראפי המכוון לגבעה הדרומית מערבית של העיר , הן מפנים לחומה הן מחוץ לה . תחומי ציון משתרעים מגבול המצודה בצפון ועד מורדות הר ציון בדרום . כאמור , שטח זה שימש קודם לכן את מחנה הלגיון הרומי , ונראה כי צודק המילטון בהצעתו כי השם 'חומת ציון' ( murum sion ) מכוון לקטע של חומת הלגיון , ששולבה בינתיים בחומה הדרומית של העיר . בתוך העיר , עדיין בין חומות ציון , כלומר , באיזור הרובע הארמני והמצודה של היום , הראו לנוסע את המקום שבו היה ארמונו של דוד , וכן בית כנסת אחד של היהודים . בית כנסת זה הוא אחד משבעה בתי כנסת שהיו במקום ונהרסו , כדי לקיים את נבואת ישעיהו ( ישעיה א ח ו השווה מיכה ג יב . ( לאחר שיצא הנוסע מבורדו מחומת ציון — שסביר לזהותה , כאמור , עם החומה הצפונית של מחנה הלגיון — בלכתו לשער ניאפוליס ( שער שכם , ( הוא רואה בעמק מימין , כלומר , במורדות הגיא המרכזי ( הטירופויאון של ימי הבית , ( את חומות ביתו של פונטיוס פילאטוס , הוא הפריטוריום , מקום המשפט של ישו . מקום זה יש לזהותו בסמוך לקארדו המשני " . בהמשיכו צפונה , ללא ספק לאורך הקארדו הראשי של העיר , הוא רואה משמאל את גבעת גולגותא , היא מקום הצליבה , ואת מערת הקבר והתחייה . שם הוקמה בעצם ימי ביקורו הבסיליקה היפה של כנסיית הקבר . הנוסע מבורדו אינו מתאר את המשך סיורו ברציפות , אלא יוצא מן העיר דרך שערה המזרחי , המוליך להר הזיתים . הוא יורד אל ערוץ עמק יהושפט ורואה משמאל ( מצפון ) לדרך את מקום הסגרתו של ישו ואת הסלע הנמצא במקום . אין הוא מזכיר את המקום בשמו המקובל , 'גת שמנא . ' מימין ( מדרום ) לדרך נראה לו עץ התמר שממנו כרתו הנערים זמורות לקדם את פני המשיח . בדרכו נראות לו ממרחק קצר שתיים מן המצבות המפוארות של קברי נחל קדרון , והוא מזהה אותן עם מצבת ישעיהו הנביא ומצבת חזקיהו המלך — שתיהן מפורסמות ויפות ביותר . על פסגת הר המילטון , ירושלים במאה הרביעית . 132 צפריר , מפות תאודוסיוס _, עמ ' , 85-63 במיוחד . 85-80

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help