sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:157

מקדשים ומיתחמי קודש המקדש הראשי של איליה קפיטולינה ניצב במקום שבו נחשף לימים קברו של ישו , באתר כנסיית הקבר של ימינו . אוסביוס מספר על גילוי הקבר בידי הקיסרית הלנה , ועל בנה קונסטנטינוס קיסר , שציווה להרוס את מקדש אפרודיטה , היא ונוס , שעמד במקום " . לפי התפיסה הנוצרית נבנה המקדש בכוונה תחילה במקום זה כדי לחלל את קברו של ישו ; אבל לאמיתו של דבר מסבירה סמיכותו לפורום העירוני את מיקומו , מכיוון שהמקדש היה חלק בלתי נפרד מן המרכז העירוני הרומי . אוסביוס מציין את קיומו של ריצוף אבן , שכיסה על מקום הקבר ; סביר להניח כי מדובר בריצוף שנועד להרים מסד מוגבה ולכסות על פני השטח ששימש קודם לכן כמחצבה והיה מלא חציבות ומהמורות . בדיון שלעיל הזכרנו שרידים אחדים מתקופת איליה שנחשפו במיתחם כנסיית הקבר והאכסניה הרוסית , אשר ייתכן שיש לשייכם למכלול המקדש והטמנויס שהקיף אותו , ואפשר גם לשרידים של מבנים אחרים , כגון הבסיליקה האזרחית . אין לנו שום עדות על צורתו של המקדש . יש המשחזרים אותו כמבנה עגול , על פי ההקבלה למקדשים אחרים המיוחסים לוונוס אפרודיטה , כדוגמת המקדש המיוחס לוונוס בבעל בק , "" ואף רואים חיזוק לטענה זו במבנה המעוגל של הרוטונדה שנבנה מעל קבר ישו באותו המקום . אלא שנימוקים אלה מרחיקים יתר על המידה . לדעת אחרים מכוון לכאן המושג _'טריקאמריך — המבנה בעל שלושת החדרים המקומרים הנזכר ב'כרוניקון פסחאלה ; ' ואם כן יש כאן אולי עדות למקדש בעל שלושה אולמות , לפולחן שלישיית האלים הקפיטוליניים : יופיטר , יונו ומינרווה . סיוע לסברה זו אפשר למצוא בדבריו של היירונימוס , כאילו עמד פסל של יופיטר על מקום הקבר ( ופסל שיש של ונוס על גבעת הצליבה !( אלא שדבריו של היירונימוס נכתבו עשרות שנים לאחר הסרת הפסלים וספק אם יש לקבלם כעדות מהימנה . ברורות יותר הידיעות על קיום מיתחם מקודש על הר הבית אף שקירותיו והסטווים שהקיפוהו היו חרבים . קאסיוס דיו , המקור העיקרי לתולדות מרד בר כוכבא , מספר כי הדריאנוס הקים על מקום מקדש האל מקדש אחר , ליופיטר . לדבריו היה זה אחד הגורמים העיקריים לפרוץ המרד . דעות החוקרים נחלקו בשאלה , אם היה במקום מקדש של ממש או מיתחם פתוח , אך דומה כי רבות העדויות המצביעות על האפשרות השנייה . ייתכן שהר הבית עצמו הוא המכונה בשם ק 1 דךה , כלומר , מבנה מרובע , ב'כרוניקון פסחאלה . ' הנוסע מבורדו , בשנת 333 לסה"נ , מציין את קיומם של שני פסלים של הדריאנוס על הר הבית , אך איננו מזכיר מקדש כלל , אף על פי שהוא מוסיף פרטים אחרים על הר הבית . בתקופה מוקדמת זו של השלטון הביזאנטי טרם נהגו להרוס מקדשים פגאניים ( להוציא את המקרה המיוחד של חשיפת קבר ישו ובניית כנסיית הקבר , ( והקיסר עצמו שימש כ'כוהן עליון' של דת הממלכה , אף על פי שנטה חסד לנצרות . היירונימוס מזכיר פסל של הדריאנוס כפרש 104 אוסביוס , חיי קונסטנטינוס , 105 . 27-26 , 111 לעיל , הערה 107 F . Ragette , Baalbek , Park Ridge 1980 , pp . 52-62 106 . 96 היירונימוס , איגרות , 3 , 58 ( עמ' . ( 77 08 קאסיוס דיו , 14 , 69 ( עמ' "" . ( 450 הנוסע מבורדו , . 4 , 593 וראה גם דיונו של אליאב , הר ללא בית , הסבור כי הר הבית היה בעיקרו נטוש ולמעשה מחוץ לתחומה של איליה קפיטולינה . אזרחיים אחרים מתקופת איליה , אבל בקרבת מקום במזרח התגלו שרידים המעידים על קיומו של מיתחם מקודש של אסקלפיוס ( וראה להלן . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help