sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:142

הרחובות , הרחבות ושטחי הציבור תוכנית העיר של איליה קפיטולינה הלמה , כאמור , את תפיסת התכנון של התקופה הרומית , כפי שנודעה ממקומות אחרים בארץ ובמזרח בכלל . ביסוד תכנון זה עמדה התפיסה האורתוגונאלית ( המכונה לעתים גם 'היפ _1 דאמית , (' שהיתה מקובלת החל בתקופה ההלניסטית , אלא שהוקנו לה בתקופה הרומית כמה קווי היכר חדשים . המתכננים המשיכו כבעבר לטוות את רשת הרחובות בעיר באופן שהרחובות יהיו מקבילים זה לזה וצולבים זה לזה , אבל הדגישו יותר את הרחובות המרכזיים — הרחוב הראשי העובר מצפון לדרום , שנודע בלשון המודדים מתכנני הערים הרומאיות בשם ' קארדו' ( cardo ) והרחוב הראשי העובר ממערב למזרח , המכונה / ךקומאנוס' . ( decumanus ) רחובות אלה היו רחבים יותר משאר רחובות העיר ובמקומות רבים , בעיקר במזרח ובצפון אפריקה , אף עוטרו בעמודים וסטווים . התוכנית האורתוגונאלית המושלמת מומשה בשלמות רק בחלק קטן מן הערים , כגון טימגד בצפון אפריקה , ואילו ברוב הערים אנו מוצאים פשרה בין הדגם האורתוגונאלי 77 שם 593-592 , ז המילטון , ירושלים במאה הרביעית . שונה דעתו של וילקינסון . אף על פי שדבריו אינם מפורשים , הוא מציין במפותיו את החומה הראשונה כקו דרומי של ירושלים , ואילו את שער ציון הצפוני הוא מציע לזהות סמוך לשער ציון של היום , כלומר בקו החומה התורכית : וילקינסון , אגריה ; וראה גם המפה בעמ' . 37 יי הנוסע מבורדו " vaiie iuxta murum est piscina , quae dicitur siloa ut ascendas Sion , in parte sinistra et deorsum in item exeuntibus Hierusaiem : 7 , 59 1 , שם , euntibus ad portam Neapolitanam inde ut eas foris murum de sion , : 1 , 593 מעוניין במצב הטופוגראפי של ירושלים לעצמו , אלא בטופוגראפיה הקדושה של ירושלים ומקומות קדושים אחרים בארץ על פי המסורת הנוצרית , ששוקעו בה גם מסורות יהודיות . התמונה העולה מחיבורו משקפת את מצבה של איליה הפגאנית בשלבי ניצודה הראשונים . ניכר מן התיאור שהוא בנוי על עדות ראייה , ושלא היה בידי המחבר ספר הדרכה אלא הוא ניזון מהסברים בעל פה . המחבר מכיר בייחודו של איזור הר ציון והרובע הארמני של היום ומכנה אותו בשם 'ציון' — הוא האיזור שחלקו הצפוני היה בתחום מחנה הלגיון העשירי . הנוסע מבורדו מזכיר את קיומם של שני שערים , בדרום ובצפון . שערו הדרומי , ממערב לשער ציון של ימינו , היה גם שער דרומי לעיר . המושג 'ציון' כולל לפיכך רובע שהוא חלק מן העיר ירושלים , ובעת ובעונה אחת הוא נפרד מ'ירושלים . ' כדי לעלות לציון היה על הנוסע מבורדו לצאת מירושלים , כפי שהכתוב מציין 1 ( 591 . 7 ) 'ובכן , בצאתכם את ירושלים , כדי לעלות לציון , מצד שמאל ממול בעמק סמוך לחומה ( יש ) בריכה הנקראת שילוח 78 . ' תייר זה עוזב את העיר ירושלים באיזור הר הבית , דרך שער קדום בחומת איליה ( בסביבות שער האשפות של החומה התורכית כיום ; וראה בפרק על התקופה הביזאנטית ומפת מידבא , ( רואה את איזור השילוח משמאלו ועולה אל הר ציון . אל העיר הוא חוזר דרך שער בחומה החוצה את הר ציון , ומתקדם ברחוב העולה כלפי צפון , עד שהוא יוצא מציון דרך השער הצפוני לכיוון כנסיית הקבר : 'משם , בעוזבך את חומת ציון , בלכתך לקראת שער ניאפוליס . ' גם במזרח לא התגלו שרידים כלשהם מחומת איליה קפיטולינה , אבל על פי מפת מידבא אפשר לשחזר שער עיר מצפון להר הבית , לכיוון הר הזיתים ויריחו , הוא שער בנימין או שער הפרובאטיקה , באיזור שער האריות של ימינו ( וראה גם להלן , עמ' . ( 285

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help