sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:116

המקורות הארכיאולוגיים — סקרים וחפירות כמעט כל החפירות שנערכו בירושלים העלו מימצאים רבים מן התקופה הביזאנטית , היא תקופת הפריחה הגדולה של ירושלים . רק מיעוטן העלו מימצאים המשתייכים ישירות לתקופת איליה קפיטולינה . אין ספק כי רבים מן המבנים הצנועים של התקופה הרומית הוחלפו בבנייה צפופה 3 _אוסביוס היירונימוס , כרוניקון . * אוסביוס , 5 . he אוסביוס , חיי קונסטנטינוס . 6 הנוסע מבורדו , 596-589 ( עמ' . ( 18-14 7 אוסביוס , אונומסטיקון ; הנ"ל , ההוכחה האוונגלית . 8 פטרוס האיברי . . אבי יונה , מפת מידבא . וראה להלן , עמ ' . 351-342 הרומית נשמר בכרוניקון העולמי שחיבר אוסביוס _, ואשר תרגומו הלטיני , מעשה ידי היירונימוס _, הגיע לידינו . מידע חשוב על תולדות העיר נשמר בספרים העוסקים בהיסטוריה של הכנסייה . ( Historia Ecdesiastica ) ראש וראשון לאלה הוא החיבור הגדול בשם זה של אוסביוס , מסוף המאה הג' וראשית המאה הד' לסה"נ . על אלה נוסף חיבורו המאוחר 'חיי קונסטנטינוס , ' שהוא המקור הראשון במעלה על גילוי קבר ישו ובניית הכנסיות בימי קונסטנטינוס ' . בעקבות אוסביוס המשיכו סופרים אחרים , רובם ביוונית ומיעוטם בלשונות אחרות , אלא שערכם של חיבורים אלה לענייננו , היינו , ללימוד הטופוגראפית העירונית ותולדות המבנים בירושלים , מוגבל למדי . עיקר התרומה שלהם בתחום זה הוא המידע על תולדותיו המוקדמים של מיתחם כנסיית הקבר . מקורות רבי ערך הם תיאוריהם של עולי הרגל . הקדום בהם , תיאורו של 'הנוסע מבורדו' , ( itinerarium Burdigaleme ) משנת 333 לסה"נ , מכיר את העיר בשלב ההשתלטות הנוצרית . בימיו עדיין חזות העיר היא פגאנית בעיקרה , ובניית הכנסיות טרם נכנסה לתנופה מלאה . על כן מהווה תיאורו מקור ללימוד איליה קפיטולינה , כשם שהוא מקור ללימוד העיר הביזאנטית . עולי רגל מאוחרים יותר , מן המאה הה' ואילך , מתמקדים בעיקר בטופוגראפיה הנוצרית , שכבר עברה מידה רבה של קנוניזאציה . עם זאת , אפשר לשאוב מתיאוריהם מידע חשוב על מבנה העיר . מידע זה אפשר להשליכו לאחור וללמוד ממנו על מצבה של ירושלים בתקופה שלפני ניצור העיר , היא איליה קפיטולינה . ידיעות רבות אפשר לדלות מן הספרות התיאולוגית והספרות הפרשנית הנוצרית , בייחוד זו שחוברה על ידי ראשוני המחברים , כגון חיבוריו של אוסביוס — ה'אונומסטיקוך ו'ההוכחה _האווילית' — או כמה מאיגרות היירונימוס . הספרות ההגיוגראפית , העוסקת בתולדות חייהם של הנזירים , תורמת מידע מסוים , אם כי מועט . אפשר לציין במיוחד את סיפור התיישבותו של פטרוס האיברי ( הגיאורגי ) בירושלים , במחצית הראשונה של המאה הה' לסה"נ . מקור מיוחד במינו הוא תיאורה של ירושלים בפסיפס שנתגלה במידבא , בעבר הירדן , בסוף המאה הי"ט . אף על פי שמדובר במימצא ארכיאולוגי , אין ספק כי ראוי למנותו עם המקורות ההיסטוריים . מפה זו מתארת את העיר בזמן יצירתה של המפה , כפי הנראה במחצית השנייה של המאה הו' לסה"נ . אף על פי שהתיאור הוא תיאור נוצרי מובהק , הגותן עדיפות לתיאורם של מקומות קדושים וכנסיות , הוא משקף הרבה מן המערך הפיסי של העיר . בראש וראשונה מראה המפה את מערך השערים והרחובות ; מאחר שאלה עוצבו ברובם כבר בתקופת איליה קפיטולינה , המידע שתורם הפסיפס ממידבא הוא ראשון במעלה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help