sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:114

פאולוס ואף נודה . ועידות אלה חשפו את העובדה כי הפערים בין העמדות לא ניתנו לגישור . פחדם של מתנגדי פאולוס מפני דעותיו , בעידן שבו טרם נתגבשו קווי המיתאר הברורים של הד 1 גמא הנוצרית , הזין את האיבה ואת המתח שהיו עתידים לשרור במהל ך העימותים הדוגמאטיים שהתרחשו כמה עשרות שנים מאוחר יותר . בקשר לכך יש מן הסמליות בכך שאחד המסמכים המרכזיים בפרשה זו , מכתב הבישופים לפאולוס , זכה דווקא לבינוי 'איגרת הימניאוס' — עדות אפשרית לחלקו המרכזי של בישוף ירושלים במאבק עם מין זה . הנה כי כן , מאה שנה לאחר ייסודה של כנסיית ירושלים 'מן הגויים , ' העמידו אלכסנדר ואחריו הימניאוס כנסייה זו במרכז הזירה הכנסייתית הארץ ישראלית והפכוה לגורם דומינאנטי בהכוונתן של הקהילות בשוליו של מרכז זה ובמאבק האינטנסיבי נגד המינות הנוצרית ושורשיה היהודיים והיהודיים נוצריים . ניסינו להראות כיצד , בתהליך אטי ומתמשך , כנסיית ירושלים מן הגויים השילה מעל עצמה את שורשיה היהודיים והיהודיים הנוצריים . או שמא התאימתם לדימויה החדש , כפי שעשתה לגבי דמותו של יעקב , שהפך במאות הד - ' ה' לדמות דומינאנטית במצע ההיסטורי ליטורגי שיצרה לעצמה כנסייה זו . לא ייפלא אפוא אם כנסייה זו , אשר ניצבה במאה הג' בחזית המאבק האזורי _במינויוית , היתה בראשית המאה הד' לאחת מנושאות הדגל העיקריות במאבק עם המינות האריאנית . עמדות אלו הרחיקוה עוד יותר מזיקה , ולו גם רחוקה ביותר , לעברה היהודי או מזהות עמו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help