sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:112

תולדותיה . ביוזמת יורשיו של נרקיסוס , קלמנס מאלכסנדריה , שנשתקע בסוף ימיו בירושלים , ובעיקר אלכסנדר מקפדוקיה , שנתמנה לבישוף העיר , נוסדו בעיר ספרייה וארכיון , שהכילו חיבורים , איגרות ותעודות שונות , שמהם דלה אוסביוס מקורות לחיבור ההיסטוריה שלו . " בה בשעה בימי בישוף זה נתעצמה השפעתה של כנסיית ירושלים בצד כנסיית המטרופולין בקיסריה . הכנסייה האחרונה לא זו בלבד שגילתה עמדות נחרצות בתחומי ארגון ונוהל , בניגוד לעמדתן של כנסיות רבות אחרות , אלא אף הפכה עד מהרה למרכז אזורי בעל השפעה דומינאנטית בהגות ובפולמוס הפנימיים והבין דתיים באותה עת . תמורה מרכזית זו במעמדה יש לזקוף בראש ובראשונה לנוכחותו של גולה אחר מאלכסנדריה , אוריגנס , שקבע את מושבו בקיסריה החל מראשית שנות השלושים " . החסות שהעניקו לו בישופי ירושלים וקיסריה במאבקו האישי נגד מנהיגה העריץ של כנסיית אלכסנדריה , דמטריוס , הביאה אותו להירתם לשירותם בחזית המאבקים האזוריים בזרמי המינות , ומתוך כך לבצר את מעמדן החשוב של כנסיות אלו גם מחוץ לארץ ישראל . בשליחותם של אלה יצא אוריגנס שלוש פעמים לעבר הירדן המזרחי , בשנים 248-244 לערך . במהלך הביקורים האלה התעמת בפומבי עם מנהיגי הקהילות הנוצריות שם , אשר תורתם , תורת מינות , היתה לצנינים בעיני שולחיו . " על פי עדותו של אוסביוס , הנתמכת בדין וחשבון מפורט מאחד ממיפגשים אלה שנתגלה בפפירוס בטורה שבמצרים , הצד השווה בתורתם של ברילוס מבצרה והראקלידוס מערכיה וחבריהם היה בשורשיהם המשותפים בהגות היהודית נוצרית . " כשני ירושלים ( שנת ( 212 ועד ערב הרדיפות הגדולות ( שנות התשעים של המאה הג ( ' הקדיש אוסביוס את הספרים השישי והשביעי של ה'היסטוריה . ' בתיאור זה הולך ומתמעט שמה של כנסיית ירושלים ותולדותיה של כנסיית קיסריה עומדות במידה רבה במרכזו . המרכיבים העיקריים בדימויה של כנסיית קיסריה הם מעמדה המתחזק כמרכז לימוד והגות , בעיקר כשל מאמציו של אוריגנס ותכיפותן של פרשיות המרטיריון הנקשרות בשמה . ראה 32-30 , vi , _#£ : ( עמ' 15-12 , VII ;( 588-584 ( עמ' . ( 670-664 232 אוסביוס 1 , 20 , vi , he , ( עמ' . ( 566 הקמת הספרייה ועדותו של אוסביוס על שימושו בה , שם , שם , 2 ( שם , ( מלמדים משהו על תכולתה . על ספרייה זו , שהקמתה קדמה בעשרות שנים להקמת הספרייה הגדולה בקיסריה , מספר גם הסיכיוס , הפרסביטר הירושלמי במאה הה , ' כי נקראה 'ספריית האנסטסיס' ( PG , 93 , col . 1560 ) 233 ראה כעת : 234 134-140 Philosophy in the Third Century , Atlanta I 983 , pp . J . W . Trigg , Origen — The Bible and על מסעותיו של אוריגנס ראה : אוסביוס , 2-1 , 33 , vi , he ( עמ' ;( 588 שם , שם , 37 ( עמ' . ( 592 235 הפפירוס , שנתגלה בשנת 1941 בטורה והמכיל ' דיאלוג בין אוריגנס לבין הראקלידוס וכישופים שעמר על 'האב , הבן והנפש , ' פורסם בשנת 1949 על ידי J . Scherer בקאהיר וזכה מאז למהדורות שונות ועיונים נרחבים ; ראה : . 1976 , p . 243 ( no . 638 ) des papyrus litte ' raires juifs et chretiens , Paris J . van Haelst , Catalogue חשיבותו הרבה בכך שזכה לתפוצה עממית ונרחבת ורשמיו נשתקעו באופן מהיר למדי בחיבורים פרשניים כבר במאה הד . ' דעותיו של ברילוס , שכונו בפי אוסביוס 'מנוגדות לעקרונות האמונה' היו במידה רבה חזרה על רעיונות מונארכיים דינאמיים משלהי המאה הב , ' שנועדו לשלב בין אחדות האל האב לאימוצו של הבן למעמד אלוהי ; ואילו דעותיו של הראקלידוס ניטלו מחוגים יהודיים ויהודיים נוצריים שפעלו בסביבת נוצרי ערביה . מעורבותו של אוריגנס בכל העימותים הללו לא היתה על דעת עצמו , כפי שגם ספק אם הבישופים בערכיה היו מוכנים להופעתו בוויכוח פומבי עמהם , אלא בברכתה של הנהגה שנתפסה בעיניהם כסמכותית . הביטוי 'זומן , ' או נכון יותר לתרגם ' הפצירו בו' ( לבוא , ( שבפי אוסביוס על אוריגנס , אינו מכוון בהכרח להזמנה מטעם בישופי עבר הירדן , אלא מטעם גורם מוסמך ומקובל על הכל . הנהגה זו

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help