sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:111

כנסיית ירושלים במאה הגי — מרכז בעל השפעה לאחר שגיבשה כנסיית ירושלים את תודעתה העצמית ועשתה גם לביצור דימויה הציבורי , נפתחה בפניה הדרך לתרגם דימוי זה למציאות מעשית ולהפוך עצמה למרכז משפיע . קורותיה של כנסייה זו במאה הג' על פי 'ההיסטוריה הכנסייתית' של אוסביוס , 231 עוסקים רובם ככולם בהיבט זה של הדימוי שביקשו בני מקומו ליצור סביבו , דימוי של אדם החי על פי מנהגי ה'חיים הפילוסופיים , ' מונח שנזכר אצל פילוסופים יווניים ואצל פילון . 228 ביטו , לקוח מתיאור התוספתא לפרשת יוסף בן אילם הכוהן , שהחליף את מתתיהו בן תיאופילוס פוליקרפוס _, המרטיר מסמירנה . ראה עליו י אירניאוס , נגד המינים ) 4 , 3 , 111 , ב , עמ ;( 12 ' אוסביוס , 1 , 36 , 111 > // ( עמ' . ( 274 ° לאור כל זאת , יובן מדוע מייחסים את גיבושן והתאמתן של רשימות הבישופים לנרקיסוס עצמו או לתומכיו ; היה זה מרכיב נוסף ביצירת הדימוי המקומי החדש . הסימטריה המלאכותית שגובשה בין רשימת הכוהן הגדול בימי הורדוס . ראה _t יוסף בן מתתיהו , קדמוניות , יז , ,-165 תוספתא , יום הכיפורים א ד ( מהדורת צוקרמאנדל , עמי . ( 180 הבישופים 'הנימולים' לבין רשימת הבישופים מן 'הגויים' נועדה להדגיש כי נפתח עידן חדש בכנסיית העיר . י לפרק הזמן למן ראשית פעילותו של אלכסנדר ככישוף 229 על פי זמנו פעל נרקיסוס בסמוך מאוד לדמות הירואית אחרת בתולדות הכנסייה , שעמדה על פי עדותם של אחרים במגע עם השליחים . היה זה נתמנה שוב לבישוף , וגורדיוס , מחליפו על פי בחירת הבישופים , 'הוסע מן הכהונה . ' הפרט המרכזי בסיפור זה , כמובן , נוגע לפרישתו של נרקיסוס מהנהגת קהילתו לחיי פרישות במדבר . בפרט זה השלים אוסביוס את תמונת דיוקנו הרוחני הייחודי של נרקיסוס כ'איש קדוש , ' בהציגו פרישות , קדושה וכריסמה בכתר אחד . לא ייפלא אפוא מדוע הפך דגם זה לדגם ראוי לחיקוי . לפרישתו של נרקיסוס נקשר ממד נוסף — גילו המופלג , 116 שנה . לא בכךי ציין אלכסנדר עובדה זו באיגרת לקהל אנטינ 1 אה ( Antione ) במצרים , ולא בכךי דלה אותה אוסביוס מן הארכיון הירושלמי ושילבה בסיפורו . בתקופה שבה גיל מופלג , שגישר על פני תקופות עמומות , לא היה נחלת הרבים , היה בו ערך נוסף במקום שבאמצעותו נוצר חיבור כרונולוגי רציף , בין העידן האפוסטולי לבין העידן החדש שבו נתגבש הדימוי בדבר הזיקה הרוחנית שבין הבישוף כממשיכם הישיר של האפוסטולים וכיורש מסורת האמת שמקורה ברוח הקודש שהועטה עליהם " . במקרה דנן , לא היה אפוא גילו הביולוגי המופלג של נרקיסוס בגדר מספר בלבד , אלא גם סמל שעל ידיו ניתן היה להעלות בדמיון כיצד היה לכאורה נרקיסוס בעצם ליורשו הישיר של שמעון בן קלופס בהנהגתה של כנסיית ירושלים . 230 נמצא כי בימי נרקיסוס ואלכסנדר נוצרה תבנית המקבילה לבישופותם של יעקב ושמעון , מייסדי השושלת הירושלמית : איש קדוש ומרטיר , אף אם במקרה האחרון נעדר היסוד של ירושה משפחתית . היה בכל אלה הן כדי להשקיט מתחים פנימים והן כדי להעלות ולחזק מחדש את דימויה של כנסיית ירושלים ככנסייה הראויה למעמדה ההיסטורי . נראה כי למחרוזת הסיפורים שהפיצו בני הכנסייה היה תפקיד נוסף . לא רק ליצור 'רצף' בין כנסיית הגויים מימי נרקיסוס לכנסיית הנימולים הקדומה , בהנהגתם של בני משפחת ישו , אלא גם ליצור את הרושם שכנסיית הגויים היא היא יורשתה הרוחנית הלגיטימית של כנסיית הנימולים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help