sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:110

אמנם אין בידנו להצביע על מקבילה של ממש גם לסיפור זה כלקודמו _, אולם בכל זאת יש כאן רמזים כלשהם . גם אם מתעלמים ממקבילות מקראיות — כסיפור יציאת אברהם ממקומו " , אנו עשויים למצוא מסגרת אנלוגית סמלית ברורה במציאות ההיסטורית , הקרובה ביותר לעולמם של נוצרי ירושלים , הלא היא התקופה האפוסטולית . המפתח להבנת הסיפור ההגיוגראפי נעוץ במעשה מינויו החריג של אלכסנדר בידי שמים . נראה כי גם כאן ביקשו בעלי המסורת להטביע על המינוי מחותמה של תקופה ארכאית בתולדות כנסיית ירושלים , הלא היא התקופה האפוסטולית , שבה נקראו אנשים לשליחותם בהשראה אלוהית . מוסר ההשכל הפוליטי הישיר של דימוי ציבורי זה חידש נשכחות — קיומה של ירושה פרופסיונלית שלא בידי אדם , היינו , שלא בידי המימסד הכנסייתי . או שמא נתכוון אוסביוס להדגיש את שוליותו של המימסד וכנגדו לרומם את מעמד בני הקהילה כגוף מעין שותף לבחירה ? בכך היתה משום התרחקות מן הדגם הקדום . אולם ייתכן כי מבחינת כנסיית ירושלים היתה לפרשת אלכסנדר זווית סמלית נוספת . מעברו של מי שנבחר להיות בישוף , אדם במעלת קונפסור ( וסופו הוכיח על תחילתו , שכן לימים היה למרטיר , ( מאסיה הקטנה , מקום שבו התפשטה המינות המונטניסטית , דווקא לירושלים , ודווקא מכוחה של התגלות , היתה בשביל נוצרי ירושלים עדות ברורה לעליונות של עירם על 'ירושלים של פריגיה , ' הלא היא פפוזה . כלל מרכיביה של מסורת הגיוגראפית זו עשוי היה לשמש את כנסיית ירושלים במאבקה על שיקום תדמיתה ההיסטורית , אך בראש ובראשונה במאבקה כנגד הרעיון המונטניסטי בדבר קיומה של ירושלים 'חדשה , ' תהא זו ארצית או שמימית . כאמור , בין שני סיפורים אלו , האחד מראשית פועלו של נרקיסוס בכנסיית ירושלים והאחר מאחריתו , הוצע סיפור נוסף , שנועד להסביר את פשר היעדרו מכס ההנהגה המקומית בראשית המאה הג' במשך קרוב לעשר שנים . הסיפור גופו , על אף המטען הסמלי המצוי בו , טעון עיון מיוחד , החורג מן העניין שלפנינו . אף על פי כן , ראוי להציגו בקוויו העיקריים , שכן הוא מכיל מרכיב נוסף וחשוב לדיוקנו הרוחני של נרקיסוס . על רקע דמותו הקפדנית של נרקיסוס בעיני כמה מבני קהילתו , נרקמה נגדו עלילת דברים שבגללה פרש למקום בלתי ידוע במדבר . 226 לפי המסורת המקומית , כפי שביקש מזה זמן , קיים ' אורח חיים פילוסופי' ( תוכנו של מושג זה פורש בביוגראפיה של אוסביוס ופמפילוס על אוריגנס , ( והמעלילים עליו , מיעוט בקהילתו נענשו בידי שמים . נרקיסוס , ששב עקב כך לירושלים , 223 בראשית טו א-ב ; או 'סיפורי זימון' ( call stories ) מקראיים אחרים , דוגמת אליהו ואלישע , מלכים א , יט יט-כא , שאינם מקבילות ישירות , אולם הם מכילים מרכיבים מרכזיים דומים . 224 התגלות ישו לתלמידיו לאחר צליבתו ודבריו לכיפא ' רעה את צאני' ( יוחנן כא יז , ( או התגלותו לפאולוס בדרכו לדמשק ואחר כך מינויו של זה בדמשק בידי חנניה בסמיכת ידיים ( מעשי השליחים ט ג-ט _, ( או המסורת היהודית נוצרית בדבר התגלותו של ישו ליעקב , פטרוס ויוחנן . 225 פוקס ( לעיל הערה ( 158 עמ ' , 509-508 טוען שהופעת אלכסנדר ושאר סיפורי הנסים באו לחפות על המתח הפנימי שנשתרר בכנסיית ירושלים , מתח שבגללו נאלץ נרקיסוס לפרוש — עובדה שהוצגה כפרישה מרצון לשם ניהול אורח חיים פילוסופי . "' אוסביוס , 8-4 , 9 , vi , he ( עמ ' . ( 540-538 227 נראה כי נרקיסוס הוא הסגפן המתבודד הקדום ביותר בתולדות הנזירות הנוצרית . גם אם פרישתו למדבר לא נבעה בהכרח , כפי שסבר דורס , מן העובדה , שנפגע מביקורתם של היוצאים נגדו , ( 1965 , p . 33 ChristianandPagan in AgeofAnxiety , Cambridge e . r . Dodds , ) הרי שיש לבחון את נרקיסוס גם על פי

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help