sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:109

זו נועד ייחוסו של נס זה לנרקיסוס לקשור את דמותו של עושה הפלאות לעידן אחר לגמרי , הוא העידן האפוסטולי . ההתגלות השמימית ומינויו של אלכסנדר מקפדוקיה לבישוף ירושלים על פי עריכתו של אוסביוס אנקדוטה זו היא הטעם הישיר להבאת המחרוזת כולה , אולם על פי תוכנה היא שייכת לתקופת הדמדומים של סוף הנהגת נרקיסוס בירושלים . שעה שהיה [ נרקיסוס ] בא בימים וכבר התקשה לקיים את חובות משרתו , נקרא אלכסנדר , שהיה בישוף של קהילה אחרת , בהתגלות במחזה לילה , לשליחות אלוהית , לבוא ולשאת בעול עם נרקיסוס . מיד , וכמתוך ציות לבת קול , יצא אלכסנדר למסעו מארץ הקפדוקיים , בה נחשב לראוי למשרת הבישו ף , לבוא לשם תפילה וחקירת המקומות הקדושים . בני המקום קיבלוהו בכנות יתירה והפצירו בו שלא ישוב למקומו . וזאת בהתאם להתגלות אחרת שהיתה להם בלילה , ובה נתאשר לנלהבים ביותר ביניהם מסר דומה ... שכן נרמז להם [ באותה התגלות ] שעליהם לצאת משערי העיר ולקבל כבישופם את מי שמינהו האל . בעשותם זאת , ועל פי הסכמת הבישופים שהנהיגו את הכנסיות מסביב , כפו עליו להישאר עמם . קריאה זהירה בסיפור הזה חושפת שני רובדי עריכה . באחד — שני קטעי סיפור אטיולוגי — החזיון של אלכסנדר , וכנגדו החזיון של בני קהילת ירושלים . שניהם גם יחד נועדו להסביר מדוע הנהיג אלכסנדר מקפדוקיה את כנסיית ירושלים . יסוד זה מוכח עוד יותר אם מקבלים את עדותו של ההיסטוריוגראף הנוצרי סוקראטס , בן המאה הה' ( בשם אוסביוס , ( כי כשבא אלכסנדר לירושלים , כבר שימש בפועל ככישוף בקפדוקיה . סוקראטס הדגיש במיוחד תקדים זה של מעבר בישוף ממקום כהונה אחד למשנהו . ברובד האחר , בין שני החלקים האטיולוגיים _, שזר אוסביוס סיפור ארצי יותר על נסיבות בואו של אלכסנדר לירושלים . עריכתם של שני קטעי הסיפור גסה , וכך יכולים אנו להבחין בהם . לקביעה זו שתי ראיות . ראשית , אלכסנדר הגיע לירושלים , לפי קטע זה בסיפור , שלא לשם מילויו של צו שמימי כלל , אלא לתכלית צליינית אופיינית לימיו . שמא נועדה תוספת זו רק להעצים את ממד החיזיון של נוצרי ירושלים ? שנית , קבלת הפנים שערכו לו הירושלמים , על פי אותה חוליה אמצעית של הסיפור , היתה צנועה ביחס לזו שתוארה , לכאורה במנותק , מאוחר יותר . שכן , בעוד הראשונה הלמה את פרסומו של אלכסנדר כקוינפסור ( דהיינו , עד מתודה — מי שעונה על קידוש האמונה , אך לא שילם בחייו ; דרגת קדושה הנופלת מדרגת המרטיר . ( ואפשר שעמדה גם ביסוד בקשתם של בני הקהילה שיישאר , האחרונה הלמה את החיזיון שקדם לה והגשמתה היתה על פי מיטב המסורת של טקסי Adventus רומיים ביזאנטיים . נמצא , כי חלקו ההגיוגראפי של הסיפור הוא חלקו הירושלמי , ואנו נדון בקצרה בסימבוליקה ובאנלוגיה המתבקשות ממנו . 220 אוסביוס , 2-1 , 11 , VI , HE ( עמ' 221 . ( 542-540 ראה לעיל , הערה 222 . 207 על טקסים אלו בתקופה הרומית המאוחרת ובתקופה הביזאנטית ראה : Adventus' , Historia , 21 ( 1972 ) , pp . 712-752 Continuity in Late Antiquity : The Ceremony of S . G . MacCormack _, 'Changeand

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help