sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:108

סדרת האנקדוטות שנושאן נרקיסוס הובאה על ידי אוסביוס כיחידה ספרותית אחת " . הסדר , לפחות בסיפורים השני והשלישי , הוא כרונולוגי — דבר המשווה אופי של התפתחות היסטורית פנימית . הצבת הסיפור הראשון בראש המחרוזת , הגם שנעדר בו הקשר הכרונולוגי , תואמת יפה את ההתפתחות , המציגה את נרקיסוס למן ראשית מיפגשו עם קהלו ועד לימיו האחרונים בחברתם , כשביניהם סיפור פרישתו ל'חיים פילוסופיים' במדבר . לפנינו שלושה סיפורים , שבשניים מהם — החשובים יותר לדעתנו להכרת הדימוי החדש של כנסיית ירושלים — נעסוק בפירוט . נס השמן והמים מסופר כי פעם , בעת 'ליל השימורים הגדול' של הפסחא , חסר שמן בנרות הכנסייה ואווירת דכדוך אחזה בכל . מיד ציווה נרקיסוס על העושים בהכנת הנרות לשאוב מים ולהביאם אליו . פקודתו נתמלאה כהרף עין ] . וכשהובאו המים לפניו ] עמד והתפלל עליהם . אחר כך ציווה לערות את המים אל המנורות מתוך אמונה כנה באל . והנה כשעשו כן , בניגוד לכל הגיון , בכוח נסי ואלוהי , נשתנה טבעם של המים והם היו לשמן . וכך נשמר מעט [ מן השמן ] כעדות לנס אצל רבים מאוד מקרב הנוצרים שם מאז ועד ימינו " . טעם הבאתו של הסיפור על ידי אוסביוס נעוץ בראש ובראשונה בהימצאותו של 'השריד הקדוש' ( reiiquia ) בידי בני העיר . 217 על עצמו של הנס יש לומר כי הוא שייך לקבוצת נסי איכות , היינו לא גירוש שדים או מעשי ריפוי פלאיים , אלא שינוי טבעים . האנלוגיה הטיפולוגית היסטורית המתבקשת מתולדות הכנסייה הקדומה היא הנס המפורסם של ישו בצעירותו , כאשר הפך מים ליין במהלך משתה החתונה בכפר כנה בגליל . כאז כן עתה היה זה מאורע של התגלות ראשית מפעלו של הקדוש , ועל כן הוצב בראש המחרוזת . 218 אך סיפור הנס של נרקיסוס שונה . בעוד באוונגליון היה ישו עצמו מחולל הנס , הרי נרקיסוס היה רק ממצע ומתווך , העומד ותולה את הנס בשני גורמים 1 תפילה ואמונה ללא סייג . בכך , כמדומה , באה לידי ביטוי השקפה חדשה על מהות הנס , שכמותה ניתן למצוא גם במקורות יהודיים בני הזמן " . אין צריך לומר שנרקיסוס לא ראה עצמו כעומד במקומו של ישו , אולם נסים בעלי אופי כזה טומנים בחובם עדות על העומדים במרכזם . בעיני מפיצי מסורת 214 אוסביוס , . ( 542-538 _'nv ) 3 , 11-9 , vi , he 215 , שם ; 8-4 , 9 , סיפור ב' 1 הסכסוך עם בני הקהילה ופרישה לחיים _אסקןטיים ; ולאחר מכן , 3 , 11-1 , 10 , סיפור ג : ' שובו ומינויו מחדש והצטרפותו 'הנסית' של אלכסנדר מקפדוקיה להנהגה המקומית . ואילו , 3-1 , 9 סיפור א : ' נס השמן והמים . 2 " שם , שם _> עמ' . ( 538 מעשה נס זה נבחר מתוך כמה וכמה מעשי נסים הקשורים בשמו של נרקיסוס ( אוסביוס , שם , בפתיחה . ( אין אוסביוס , או המספרים , מציינים היכן אירע הנס . 217 על 'שרידים' , ( reliquiae ) במיוחד של עצמות הקדוש , אך גם של בגדיו , בתקופה מאוחרת יותר של פולחן הקדושים , כחלק סמלי , בבחינת חלק המסמל את השלם , ראה : . Chicago 1981 , p . 78 P . Brown , The Cultof the Saints , כאן שימש השמן בבחינת שריד לנס מקומי , העומד יותר בזיקה לכנסייה המקומית מאשר למי שבשמו נקשר המאורע . 218 יוחנן ב א-יב . על נס זה ויסודותיו הדיוניסיים ראה בקצרה : Leiden 1965 , pp . 613-615 H . van der Loos , The Miraclesof Jesus , 219 מקבילה אפשרית לסיפור שלפנינו הוא הנס המפורסם על שינוי חומץ לשמן שנקשר בשמו של החסיד הכריסמאטי , התנא ר' חנינא בן דוסא , כמסופר בבבלי , תענית כה ע"א . אף שם מדובר בשינוי טבעים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help