sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:107

דימויו ההגיוגראפי של נרקיסוס ספק הוא אם קובץ המסורות ההגיוגראפיות של אוסביוס על נרקיסוס היה עומד בביקורת המחמירה של חוקרי ההגיוגראפיה הנוצרית , שעל פיה נקבע אדם זה או אחר כ'קדוש . ' שכן , סביב דמותו של נרקיסוס לא נתהווה פולחן קדושים — לא במקום קברו ( שלא נודע ) ואף לא במקום כהונתו ( נרקיסוס לא זכה כלל להיזכר בלוחות הליטורגיים המקומיים ובאלה שעמדו תחת השפעתם . ( ייתכן שהעובדה שמת מוות טבעי ( ולא כמרטיר ) היתה לו לרועץ , אף על פי שבקצת מסורות נקבע זמן כהונתו לתקופה אחרת , לימי מכסימיאנוס , בשנת , 235 שבמהלך רדיפותיו של זה את הנוצרים מצא נרקיסוס את מותו י ואכן בקובץ חיי קדושים אתיופי הוא נזכר בכל זאת כמרטיר . 209 מכל מקום , שמו של נרקיסוס נעלם כמעט ממסורות הכנסייה . העדויות המועטות עליו חוזרות ברובן המכריע על מה שתיעד בעניינו אוסביוס . 210 עם זאת , הוא זכה לאיזכור מיוחד דווקא בחיבורים לטיניים מאוחרים , מן המאות הח - ' טי ; כנגד זאת נעדר שמו לחלוטין מן המסורת ההגיוגראפית היוונית הקדומה " . נמצא כי הביוגראפיה של נרקיסוס אצל אוסביוס שימשה לשעתה בלבד . הסיפורים , שלשניים מתוכם ניזקק ביתר הרחבה להלן , הובאו ללא עיבוד מפי מפיציהם , אנשי המימסד הנוצרי בירושלים . עם זאת , נראה שאוסביוס , לפי עדותו , בחר דווקא בהם מתוך אחרים ששמע . דווקא אלה נועדו לשרת את מטרותיו ההיסטוריוגראפיות . משהו מן המעמד המיוחד שייחס להם אוסביוס מסתמן מדרך הבאתם , ובכך ענייננו . כשערך אוסביוס את הביוגראפיה של נרקיסוס , על רקע התיאור הרציף של תולדות הכנסייה , הקפיד להפריד בין דמותו הפוליטית של גיבורו לבין דמותו הכריסמאטית . לא שיקולים כרונולוגיים בלבד הביאו את אוסביוס להפריד בין נרקיסוס ופרשת הפסחא בספר החמישי לבין נרקיסוס עושה הנסים שבספר השישי . 212 ראוי לזכור כי רוב הספר השישי של ה'היסטוריה' עוסק בביוגראפיה של דמות הקרובה במיוחד לעולמם של אוסביוס ומורו פמפילוס , הלא הוא אוריגנס . הספר נכתב בביוגראפיה של 'איש קדוש' ונכללו בו צדדים פולמוסיים רבים , עם ביוגראפיות של דמויות כריסמאטיות מן העולם האלילי . 213 לפיכך ראה אוסביוס לנכון לצרף את הביוגראפיה של נרקיסוס לספר זה , אולם מתוך זהירות שלא להטיל צל על הדמות המרכזית , אוריגנס . 663 £ //» opio « c / iurc / 1 , in , Cambridge 1928 , pp . 662- E . A . W . Budge , The Book of the Saints of the 109 ( ושם שמו ברקיסוס . ( 210 וכך , מלבד אצל הנזכרים להל ן בהערה הבאה , הוא נזכר גם באנאלים של אוטיכיוס מאלכסנדריה ( בעיוות כרונולוגי ניכר ; PG , 111 , 001 . 994 , ( ואצל ניקפורוס קליסטוס , . ( 1028 pg , 145 , col . ) 19 _, 1 v , he 211 נרקיסוס כלל לא נזכר ברשימת החיבורים ההגיוג יאפיים הרשומים . Graeca Bibliotheca Hagiographica _'l המקורות המאוחרים האמורים הם : 255 ); Flodoardus de Reims , De triumphis Christi Adhe \ mo , Delaudevirginis , 2 \( PL , _89 , co \ . 254- ( 508 sanctorumque Palestinae , I , 23 ( PL , 135 , cols . 505- 1 n שהרי על פי סדרי הזמנים בחיבורו של אוסביוס שייכת פרשת הפסחא לתקופת כהונתו הראשונה של נרקיסוס בכנסיית ירושלים , למן שנת 185 ( לערך ) ועד . 200 3 הספר השישי הוא קיצור מן 'האפולוגיה למען אוריגנס' שחיברו פמפילוס המרטיר _ואוסביוס ; ראה בהרחבה : 0 rigen \ Forma Futuri : Studi in Onore del R . M . Grant , 'Eusebius and his Lives of . _Carrfwa / eA / . / _W / egrmo , Torino 1975 , pp . 635-649 על ז'נר זה ככללו ראה בהרחבה / _1 > ' : _ק 0 _^ _0 ו _00 _^ _3 . ק Berkeley 1983 in Late Antiquity : A Quest for the Holy Man ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help